آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 457 ـ يک شنبه 18 اسفند 1387 ـ  8 مارچ 2009

=======================================================

=======================================================

جنبش زنان و پيوند آن با حرکت های فرهنگی

شکوه ميرزادگی

مشکل اساسی فقط اين نيست که زنان ما در جنبش هايي که ظاهرا به آن ها ربطی ندارد شرکت نمی کنند؛ مشکل آنجايي به شدت بچشم می خورد که شرکت کنندگان در آن جنبش های «غير زنانه» نيز پس از مدتی، متقابلاً، حاضر نمی شوند در کنار ما قرار گيرند و به فراخوان های ما توجه کنند. توجه کنيم که اين امر حتی در مورد همه ی آن کسانی هم صادق است که به برابری و آزادی و حقوق بشر باور دارند. آن ها نيز با تصور اين که اين فراخوان زنان محدود به گروهی خاص است خود را موظف به حضور در کنار دعوت کنندگان نمی بييند. بدين ترتيب، کسانی که هر يک گوشه ای از يک مجموعه ی بهم پيوسته را گرفته اند دست در دست هم نمی نهند و قدرت خود را گسترده نمی سازند.

=======================================================

چالش های زنان برای دستیابی به برابری

شهلا عبقری

دیده ایم که در سیستم ارتباطی سریع جهان امروز، عقب نگهداشتن زنان بوسیله قوانین متحجر عملی نخواهد بود. در دنیای ارتباطاتی امروز، زنان به سرعت می توانند با دیگر زنان در سراسر جهان و با جنبش فمینیستی جهانی مرتبط شوند و از تجربه آنان استفاده کنند . در این راستا فعالان جنبش زنانِ خارج از ایران می توانند در مرتبط ساختن زنان داخل کشور، سهم داشته باشند و توجه زنان آزادیخواه جهان را جلب کرده و در رساندن صدای حق طلباته زنان ایران به جنبش بین المللی زنان، موثر باشند و ارتباط محکم و مستمری را محقق سازند.

=======================================================

زن ستيزی، حذف گرائی، و وابستگی زنان

حمید حمیدی

در جامعهء ما کليشه های سنتی با اشکال گوناگونِ نگرش ها و بر اساس نابرابری های جنسيتی همچنان جريان دارد. بينش های واپسگرايانه ای که در طول زمان سبب جامعه پذيری نادرست افراد گرديده، مشکلی است که وجود داشته، دارد و تا زمانی که بينش غالب باشد، وجود خواهد داشت. اين کليشه های جنسيتی، تصاوير ذهنی بدون تغيير و قالب بندی شده ای می باشند که رفتارهای خاص مربوط به زنان و مردان را جهت می دهند؛ رفتارهايی که بدون هيچ گونه تغييری تکرار می شوند و حتی بر ويژگی های روانی افراد نيز تأثير گذار خواهند بود.

=======================================================

سال زن است امسال!

شهباز نخعی

با درود، این هفته بدليل گرفتاری های شخصی نوشتن و ارسال مقالهء دوشنبه، فردا، ممکن نشد، برای پر کردن جای خالی آن‌ نوشتار تحقق نيافته، سرودهء "سال زن است امسال" را برایتان می‌‌فرستم. تاریخ این سروده نوروز سال ۱۳۸۴ است؛ سالی‌ که در بهار آن "کمپین یک میلیون امضا" توسط زنان هوشمند و شجاع ایران پا گرفت که اینک تبدیل به بزرگترین کابوس برای حکومت آخوندی شده و عملاً آنرا به زانو در آورده است. آن را پیشكش می کنم به دختران و زنان مبارز و آزاده ای كه دلاورانه در برابر استبداد سیاه ایستادگی و جای تهی برخی از مردان  ــ یا مردان تهی ــ را پر می كنند!

=======================================================

بانویِ من ، امروز روز توست

شعری از: جمشید پیمان

بانویِ من! / بانویِ هفت ساله یِ هفتاد ساله ام! / ای دختِ مرده در رَحِـم آرزویِ خویش، / می بینمت دوباره در پی این سال هایِ رنج / همراهِ قافله یِ تهمتی عظیم، / بر پشتِ اشتر تاریخ، مانده ای. / من شاهدم که بشیرانِ واحـه ها / قلبِ تو را به شیر شتر، تاخت می زنند. / می بینمت به حرف و حدیث قبیله ها / جاری چو نهرهای پر از شیر و از عسل، / اما ز بحثِ عشق / در صدر و ذیل کلام غریـب شان / سطری ندیده ای، حرفی نخوانده ای...

===================== کوتاه و گويا  ====================

روز جهانی زن فقط  بر زنان کارگر و زحمتکش گرامی باد

بخشی از نقد مواضع سیاسی «اتحاد زنان آزادیخواه»

اگر می پذیریم که 8 مارچ از دیدگاه تاریخی یک روزکارگری و چپ است و منشاء آن تظاهرات کارگران نساجی نیویورک بود؛ اگر می پذیریم که در8 مارچ 1875 زنان کارگرِ کارخانجات نساجی در آمریکا جهت بهبود شرایط کار و محرومیت از هرگونه امکانات رفاهی به خیابانها آمده و قیام کردند؛ اگرمی پذیریم که این مبارزه نقطه عطفی درتاریخ مبارزه زنان کارگر در آمریکا بود که بعدها در سراسر جهان گسترش یافت؛ اگر می پذیریم که در سال 1910 به پیشنهاد یک زنِ سوسیالیستِ آلمانی بنام کلارا زتکین، 8 مارچ به عنوان روزجهانی زن بنیان گذاری شد؛ اگر همه ی این واقعیت ها را می پذیریم. آنوقت درمی یابیم که زنان بورژوا هیچ سهمی در پیدایش و بنیان گذاری 8 مارچ بعنوان روز جهانی زن نداشته اند. اتحاد زنان آزادیخواه دراعلامیه ای ازایرانیان دعوت کرده اند تا روز جهانی زن را در کنار هم جشن بگیرند. در اعلامیه چنین آمده است: 8 مارس، روز جهانی زن به تمام زنان بویژه زنان کارگر و زحمتکش گرامی باد. این تمام زنان، آیا شامل زنان بورژوایی نیست که دست شان به خون هزاران کودک بیگناه در افغانستان، عراق، فلسطین و...آغشته است؟... به باورما، پیام شاد باش و تبریک 8 مارچ روز جهانی زن از طرف «اتحاد زنان آزادیخواه» به زنان بورژوا، چیزی جزعدول از پرنسیپ های کمونیستی و گرایش به راست نمی تواند باشد. هشتم مارچ، روز جهانی زن به زنان کارگر و زحمتکش گرامی باد! (کانون فرهنگی- سیاسی ایرانیان در آمریکا (سازمان 19 بهمن) ـ مارچ 2009 >>>>   (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630