آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 452 ـ سه شنبه 13 اسفند 1387 ـ  3 مارچ 2009

=======================================================

کندی حرکت جوامع مسلمان به سوی دموکراسی تکان‌دهنده است

تحليل از برخورد غرب و جهان اسلا‌م

ساموئل هانتينگتون

تمايلا‌ت بنيادگرايانه و جنبش‌هايی از اين دست در تمامی اديان و فرهنگ‌ها حضور دارند. ما حتی در آمريکا هم جنبش‌های بنيادگرايی داريم که موضعی بسيار انتقادی و راديکال در برابر مهاجرت و يا ادغام مهاجران در جوامع و فرهنگ آمريکا اتخاذ کرده‌اند. بنابراين چنين رويکردهايی کاملا‌ جهانی هستند. مشکل اما زمانی است که اين گرايش‌ها از کنترل خارج شده و تبديل به رويکردی غالب در جامعه می‌شوند. اين امر تنها به سرکوب اقليت‌ها منجر شده و حتی جنگ با جوامع همسايه و دارای فرهنگی متفاوت را به همراه می‌آورد. بنابراين کنترل اين گرايش‌های راديکال الزامی است.

به قلم لرد کين راس

فصل پنجاه و ششم ـ جايگاه ترکيه در جهان

رضاشاه برای کمال، به عنوان يک سرباز و يک دولتمرد، احترامی شخصی قائل بود و اين احترام بر تفاوت های مشخص خلقيات شان پيشی می گرفت. او در مورد ضرورت حياتی وجود روابط حسنه مابين دو کشور با کمال هم عقيده بود... غازی هم، پيش از آن که شاه ترکيه را ترک کند، او را به يک ديدار خداحافظی از ارتش ترکيه برد و در آنجا خطاب به او چنين گفت: « اگر روزی من رييس دولت ترکيه نباشم، اميدوارم اعلحضرت به من اين اجازه را بدهند کهمن هم، در ميان افسران ديگر، عضو ستاد شان باشم».

======================================================

نگاهی به کتاب «بشارت» ازهوشنگ معین زاده

رضا اغنمی

خردگرایان، در هر آئین و عقیده و مشرب فکری، در سراسر دوران حیاتِ بشری بذری از پاکی و طراوت را در این گلستان پاشیده اند. در گسترۀ این تلاشِ ریشه دار است که نویسنده در خیال، خدا را ـ با تمام جبروتِ انتصابی اش ـ به زمین می کشاند. داستانگونه، شرح این سفر شگفت آور را در مؤلفه ای از روایت های تاریخی – مذهبی و علمی صیقل می زند، و با جلایی نو،  حضور کهن و نهادینه شدهء خدا را در "بشارت" توضیح می دهد و به آرزوها روح تازه ای می دمد. با این حال، نباید خوش بین شد و خوشباور. محال که نه، ولی می توان گفت در شرایطی که جهان محرومان با رشد فزاینده ای به سوی خداپرستی، آن هم از نوع اسلامی اش، پَرکشیده است، رسیدن به چنین هدفی نزدیک به محال است. اما گزینش صحیح و پیروی از تجربهء غرب، به ویژه در سنت مسیحیت ـ همان شیوه که قدرتِ کلیسا را محدود کرد و، با حرمت به مسئولیت فرد، خدا را به زمین آورد ـ مؤثرتر است تا آرزوی رسالتی تازه در رویاروئی با باورهای نهادی شده ای که بیش ازچهار هزارسال است میراث امانت را فاخرانه به دوش دارند.

=======================================================

نیاز به حافظهء جمعی و مسئلهء زبان

ناصر فکوهی

زبان به مثابه ظرف اصلی انباشت و پردازش اندیشه، ظرف اساسی حافظه نیز به حساب می آید و حافظه خود محور اساسی شکل گیری هویت است. جهان امروز  در حرکتی  دو گانه و متضاد از یک سو هویت های جمعی را در هم شکسته و با محوریت بخشیدن به یک «سوژه» یا «فردیت» مفروض و دست نایافتنی و اسطوره ای، تنها با ایجاد تصوری از دسترسی به آن، تنش های فردی و جمعی را در جهت خاصی به سوی  اقتصاد کالا های هویتی سوق می دهد؛ اما از سوی دیگر، به شکلی کاملاً متضاد، شرایط فرد بودگی را به دلیل  اصطراب و هراسی که به شکنندگی  موقعیت فردی  در جامعه جدید وجود دارد و نبود چشم اندازی واقعاً مدنی برای حمایت از فرد (با تضعیف  ایدهء دولت رفاه) از میان برده و به جماعت گرایی های گوناگون و از جمله به جستجو برای هویت های اجتماعی دامن می زند.

===================== کوتاه و گويا  ====================

سه دقيقه کتابخوانی مال قبل از انقلاب است، اکنون هجده دقيقه کتاب می خوانيم

وزير ارشاد اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد، در مراسم بیست و ششمین دورهء جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و شانزدهمین جایزه جهانی کتاب سال استقبال از کتاب را در بعضی از شاخص ها در جامعه کم نظیر توصیف کرد و گفت: «رقم پنج میلیون بازدید کننده ظرف ده روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که باید به آن رقم چند میلیونی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب استانی را هم اضافه کرد موجب مباهات است». وی با اشاره به خرید بيست میلیون جلد کتاب به ارزش چهل میلیارد تومان را برای کتابخانه‌های عمومی کشور خیره‌ کننده دانست و از تدوین طرحی برای تقویت بنیه کتابخانه‌های دانشگاههای کشور در آینده نزدیک خبر داد. وزیر ارشاد، با انتقاد از کسانی که آمار کتابخوانی را در کشور سه دقیقه اعلام می‌کنند، آن را مربوط به قبل از انقلاب برشمرد و به مطالعاتی که برای سنجش کتابخوانی مردم ایران توسط نهادهای مختلف وابسته به وزارتخانه متبوع اش انجام شده اشاره کرد و افزود: «اخیراً نهاد کتابخانه‌های عمومی مطالعه ای انجام داده و در نتیجه به رقم هجده دقیقه‌ای مطالعه برای هر ایرانی رسیده‌اند. پس می‌توان گفت میزان کتابخوانی جامعه ما شش برابر شده است». در این نشست همچنین محمدعلی رمضای فرانی، دبیر جایزه کتاب سال، در گزارشی که از بیست و ششمین دوره این جایزه ارائه می کرد ابتدا به مطالعه‌ای تطبیقی که درباره بيست و پنج دوره قبلی جایزه کتاب سال انجام شده، اشاره کرد و از انتشار آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گفته فرانی، این مطالعه نشان از "توقف جایزه در مرحله ترجمه" دارد که "آثار ناگواری بر پیشرفت علمی کشور بر جای گذاشته است". وی گفت: در بيست و پنج دوره گذشته بیشترین سهم برگزیدگان و شایستگان تقدیر در حوزه‌ های علوم کاربردی و دین، و کمترین سهم زبان و کلیات است. نسبت آثار برگزیده ترجمه و تالیف معکوس است یعنی هر چه آثار برگزیده ترجمه‌ای در دوره‌ای زیاد بوده آثار تالیفی کم بوده است. سهم برگزیدگان مرد با زن قابل مقایسه نیست و سهم مردان بسیار بیشتر از زنان است.      (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630