بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

اسفند   1387 ـ مارچ  2009 

پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

استفاده از روزنه های کوچک برای برقراری دموکراسی

رویکرد «جبهه ملی داخل» به انتخابات

گفتگو با کورش زعیم

گفتگوگر: مریم محمدی (راديو زمانه)

به نظر می رسد دورهء دهم انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گذشته از دشواری های طبیعی گزینش یک رییس جمهور، به علت بحران های آشکار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که کشور با آن مواجه است، تامل و درنگ بیشتری را ایجاب کرده است. این تامل در جبههء اصولگرایان، به ویژه پس از آنکه با دو نامزد قطعی اصلاح طلبان مواجه شده اند، چشمگیرتر شده است. اما، در جبهه اصلاح طلبان نیز، گذشته از آنکه اجماع کلی و وسیعی به دست نیامده است، برخی احزاب و جریانات درون این جبهه نیز هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده اند. «جبهه ملی داخل»، یکی از این نیروها است. در این برنامه و در گفتگو با کورش زعیم، عضو شورای مرکزی این جبهه، با علت عدم موضعگیری، استدلال ها و آرایی که در مرکزیت این جبهه موجود است، آشنا می شویم.

 

پرسش: به نظر می آید در نیروهای متعلق به طیف اصلاح طلب، یا بطور کلی نیروهای بیرون از حاکمیت، جبههء ملی از جمله معدود نیروهایی است که در مورد پشتیبانی از هر نامزدی تا کنون سکوت کرده است.

پاسخ: سکوت نکرده. جبههء ملی در حال مطالعه و نظارهء تحولاتی است که در جریان است. انتظار داریم این تحولات شدت بیشتری بگیرد؛ هم تحولات داخل کشور و هم تحولات بین المللی، که ممکن است در سیاست ما و روند انتخابات تاثیرگذار باشد.

 

پرسش: می توان گفت، علت سکوت شما مطالعهء شرایط است. می توان این برداشت را کرد که جبههء ملی هنوز هیچ گزینه ای را برای انتخاب خود محتمل نمی داند؟ یا گزینه های محتملی هست ولی قطعی نشده است؟

پاسخ: ما هیچ گزینه ای را از روی میز برنداشته ایم. ولی شرایطی که امروز بر انتخابات حاکم است با شرایط انتخابات گذشته تفاوتی ندارد. یعنی همان جریان گزینشی ِ هم وزارت کشور و هم شورای نگهبان، همان محدود بودن و بسته بودن دسترسی به رسانه ها، گردهمایی و حتا زمان لازم برای تبلیغات و شناسایی نامزدها، برقرار است. حتا اگر از همهء این محدودیت ها هم گذر کنیم، امروز هیچ کنترلی بر صداقت در رای گیری و شمارش آرا نداریم. بنابراین، ما همهء این موارد را در نظر داریم و مطالعه می کنیم که آیا روند تحولاتی که شاهد آن هستیم، روزنه ای باز خواهد کرد؟

 

پرسش: آیا اصل را بر شرکت در انتخابات می گذارید؟ یا اینکه به همین نسبت محتمل است که در انتخابات شرکت نکنید؟ یعنی اعلام عدم شرکت بکنید؟

پاسخ: جبههء ملی ایران اکنون شرایط را برای موضعگیری مساعد نمی داند. ولی هیچ گزینه ای را محدود نکرده است. جبههء ملی به هیچ وجه رسالت خود را در مخالفت، فقط بخاطر اینکه اپوزیسیون تلقی شود، یا فقط در عدم مشارکت، صرفاً به خاطر مخالفت کردن، نمی داند. هدف ما تغییر شرایط به شرایط دموکراتیک است و اگر زمانی کوچکترین روزنه ای را برای تغییر شرایط و برقراری دموکراسی ببینیم، از آن بهره برداری خواهیم کرد. چون، در غیر اینصورت، به آرمان های خودمان خیانت کرده ایم. ما امیدواریم که این روزنه در آینده ی نزدیک باز شود و بتوانیم تصمیم مثبت بگیریم. ولی فعلاً همه چیز منفی به نظر می رسد.

 

پرسش: با توجه به اینکه همه چیز ناامید کننده است، می توان نتیجه گرفت که رویکرد مثبت شما به انتخابات کمی غیرممکن است؟

پاسخ: نه، هیچ چیز غیرممکن نیست. همان طور که گفتم، تصور می کنیم تحولات جاری ممکن است به جایی برسد که شرایط مشارکت سازمان های بیرون از حاکمیت ایجاد شود. فعلاً غیرممکن است، ولی تحولات ممکن است شرایط را تغییر دهد.

 

پرسش: ممکن است منظورتان را از سازمان های بیرون از حاکمیت را روشن تر توضیح دهید؟ آیا اوپوزیسیون خارج از کشور هم مورد نظر شما هست؟

پاسخ: نه، ما فقط سازمان های فعال ملی درون کشور را که در بیرون از حاکمیت فعالیت می کنند در نظر داریم.

 

پرسش: تحلیل شما از سکوتی که اصولگرایان در انتخاب کاندیدای خود کرده اند، با توجه به تحولاتی که در جبههء اصلاح طلبان به وجود آمده است، چیست؟ چرا این سکوت در اردوی اصولگرایان به چشم می خورد؟

پاسخ: آنان در هر حال سازمان های سیاسی درون حاکمیت هستند و الان در حال رقابت بین خود هستند. چون اصولگرایانی که حاکم هستند، وضعیت را چنان منفی و ناخوشایند کرده اند که دیگرانشان نظام را در خطر می بینند و برای نجات نظام با یکدیگر در حال رقابت هستند. آنها ]اصولگرایان[ اکنون در موضع انفعالی هستند، چون وضعیت بد کنونی بیشتر به خاطر عملکرد خود آنهاست. در درون خودشان هم هنوز به اجماع نرسیده اند که آیا شرکت کنند، و اگر قرار است شرکت کنند، کدام شخصیت باید این کار را بکند؟ البته جناح آقای احمدی نژاد حق خود می داند که در انتخابات شرکت کند. جناح رقیب (درون اصولگرایان) هم فکر می کند آقای احمدی نژاد امتحان خود را داده و دیگر نباید به ایشان اجازه داده شود در انتخابات شرکت کند و شانسی داشته باشد. هنوز نتوانسته اند به اجماعی برسند که چه کسی را جانشین ایشان کنند.

 

پرسش: هیچ احتمالی وجود دارد که جبههء ملی از یکی از نامزدهای اصولگرا پشتیبانی کند؟

 

پاسخ: ابداً، جبههء ملی به هیچوجه تصورش را هم نمی کند که از اصولگراها، که وضعیت کنونی کشور نتیجهء عملکرد آنهاست، حمایت کند. ما حتا حمایت از گروه های دیگر درون حاکمیت را هم، در شرایط کنونی، در برنامه نمی بینیم.

 

پرسش: چرا جبهه ملی داخل سعی نمی کند با گروه های خارج از حاکمیت به اجماعی برسد؟ آیا شما با آنها (نیروهای دیگر خارج از حاکمیت) چنین تلاشی را کرده اید؟

پاسخ: ما مشکل زیادی با گروه های سیاسی خارج از حاکمیت نداریم. منتها در شرایط کنونی حاکم بر انتخابات کشور، اصلاً شرکت کردن در انتخابات، امکان پذیر نیست. یعنی شرایط حاکم بر انتخابات اجازه نمی دهد ما به این موضع برسیم که باید شرکت کنیم. چون در شرایط کنونی و قوانین حاکم، شرکت در انتخابات اساساً برای سازمان های خارج از حاکمیت امکان ندارد و فقط خودشان را بازیچهء حاکمیت قرار خواهند داد.

 

پرسش: ممکن است دلایل این عدم امکان را بیشتر توضیح دهید؟

پاسخ: اصولاً این پرسش زیاد مطرح می شود که آیا جبههء ملی و یا سازمان های ملی بیرون از حاکمیت، کاندیدا معرفی خواهند کرد یا نه؟ زمانی معرفی کاندیدا یا پشتیبانی از کاندیدای بخصوصی معنا دارد که از این حرکت دستاوردی متصور باشد.

اگر نامزدی را، بدون هیچ برنامهء حساب شده و قابل تداوم در مسیر انتخابات، معرفی کنیم که رد صلاحیت شود، یکی از شخصیت های ملی را چه از درون جبهه ملی و چه از بیرون، بازیچه قرار داده ایم. اگر هم نامزدی را معرفی کنیم که جمهوری اسلامی، به هر دلیلی، او را تایید کند، به خاطر اینکه تنور انتخابات را گرم نگاه دارند، ولی امکان تبلیغات نداشته باشد، یا کنترلی بر اخذ رأی و شمارش رای نداشته باشد، این وسیلهء تبلیغاتی را به جمهوری اسلامی داده ایم که ادعا کند انتخابات آنقدر آزاد بوده که همه توانسته اند در آن شرکت کنند، منتها رآی نیاورده اند.

بنابراین، ما منتظریم ببینیم آیا حاکمیت جمهوری اسلامی به آن خردورزی می رسد که روزنه را برای آزاد شدن انتخابات و کنترل مردمی رأی گیری و حتا نظارت بین المللی، باز کند؟ یا آیا بعضی از فیلترها مانند شورای نگهبان کنار گذاشته خواهد شد؟ همچنین محدودیت زمانی که کاندیداها برای تبلیغات و شناساندن خود و عرضه ی یک برنامه برای کشور دارند؟

ما فکر می کنیم که کشور ما در سال آینده باید منتظر یک توفان سهمگین اقتصادی باشد و جریانی که در آینده ادارهء کشور را بر عهده می گیرد، بسیار کار دشوار و گرانی در پیش خواهد داشت، که از هر کسی برنمی آید. بنابراین، برنامه ای مدون برای ادارهء کشور و نجات آن از این توفان در راه، اولین چیزی است که یک کاندیدا باید عرضه و از آن دفاع کند. برای عرضهء این برنامه هم نیاز به زمان، دسترسی به رسانه ها و اجازه برگزاری گردهمایی و تبلیغات آزاد دارد.

 

پرسش: تاکید شما در برنامهء انتخاباتی روی چیست؟ در حال حاضر، مشکل بیشتر برنامهء سیاسی رییس جمهور آینده است یا برنامهء اقتصادی او؟

پاسخ: در هر دورهء زمانی، الویت ها تغییر می کند. الویت موجود این دوره، اصلاح خرابکاری هایی است که آقای احمدی نژاد طی سه سال و نیم گذشته انجام داده و کشور را به سوی سقوط اقتصادی هدایت کرده است. بنابراین، بزرگترین مسئولیت و دغدغهء رییس جمهور آینده جلوگیری از سقوط اقتصادی کشور است. برای این منظور هم باید برنامه ای داشته باشد، این برنامه را اعلام کند و کارشناسان ارزیابی کنند که آیا برنامهء ایشان عملی است و راه به جایی می برد یا نه. فعلاً، الویت نجات اقتصادی کشور است.

http://kouroshzaim.blogfa.com

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630