آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 450 ـ يک شنبه 11 اسفند 1387 ـ  1 مارچ 2009

=======================================================

خواهر، آپارتمان تورنتو رو فروختی؟

=======================================================

دست انداز های دمکراسی

داریوش همایون

انتخابات در هر شرایطی برگزار شود دیر یا زود پویائیی از آن خود خواهد یافت؛ و توده های رای دهندگان، هر چه هم زود باور و کوتاه بین، سرانجام از شناخت مصلحت خود برخواهند آمد. مهم آن است که مردم، به هر اندازه، سهمی برای خود در ادارهء امور شان بشناسند، و حکومت اصل انتخابات را بپذیرد که به معنی حاکمیت نهائی ارادهء مردم است [و] دمکراسی که در نخستین مراحل از انتخابات فرا تر نمی رود اسباب دیگر خود را به تدریج به دست خواهد آورد. رویداد هائی مانند انتخابات اخیر در عراق و تغییرات در هیئت دولت عربستان سعودی خبر از حرکت تازه و سازنده تری در این گوشهء بیزار کننده جهان ما می دهد.

=======================================================

رفع سوء تفاهم در مورد ايجاد «جايگزين دموکراتيک»

مهرداد رهسپار

دوست گرامی، وظيفه دارم، در آغاز اين توضيح، از شما و خوانندگان سايت شما و نيز از شاهزاده رضا پهلوی و ديگر کسانی که در ماجرای مربوط به تشکيلات «جايگزين دموکراتيک» و سايت «خيزش نو» در گير بوده اند، بابت اطلاع رسانی غلطم عذر بخواهم و اطلاعاتی را که هنوز در ذهنم مانده برايتان بفرستم تا اگر صلاح دانستيد، مطلب را از لحاظ فارسی تر و تميز کرده و آن را با هر اسم مستعاری که خوش آهنگ تر باشد (!) منتشر فرمائيد.

=======================================================

پناهگاهی کهن برای فرار از تبعيض مذهبی

شکوه ميرزادگی

توضيح سکولاريسم نو: از اين شنبه انتشار يادداشت های خانم شکوه ميرزادگی، تحت عنوان «ميراث فرهنگی و طبيعی با شکوه ميرزادگی»، در سايت ايشان آغاز شده و سايت «گويا نيوز» هم، همزمان، آنها را منتشر می سازد. ما نيز، آنچه را که در ميان مطالب ايشان در ارتباط با سوژه های مربوط به سکولاريسم باشد در صفحات خود منتشر خواهيم کرد. امروز هم از ميان مطالب ايشان يادداشتی با عنوان «پناهگاهی کهن برای فرار از تبعيض مذهبی» را برايتان انتخاب کرده ايم.

=======================================================

شهید، شهادت و یک فرهنگ بی سیرت شده

سيامک مهر

از زمانی که حکومت اسلامی با دفن شهدای جنگ ایران و عراق در معابر و پارک ها و گردشگاه ها، رسمی عجیب و بدعتی شگفت را پایه گذاشت و تا به امروز که این عمل به محوطهء دانشگاه ها تعمیم یافته است، هرگاه اعتراض و مخالفتی از سوی مردم صورت گرفته و یا به مانند اینروزها که دانشجویان به مقاومتی جدی روی آورده اند، همیشه و همه جا و از طرف هر شخص معترضی، هیچوقت به اصل و اساس مقوله و موضوع شهید و شهادت و ماهیت کشته های جنگ پرداخته نشد و یا اگر سخنی بر زبان رفته، جملگی در مدح و ستایش و با احترام به شهدای جنگ ایران و عراق بوده و از منظر متفاوتی به این مطلب توجه نشده است.

=======================================================

متجاوزان و ظالمانی که رژيم آنان را نمی شناسد

امير سپهر

تلخ است اين، اما من فاش می نويسم که ما با اين پندار و رفتار و کردار، با اين از خودبيگانه گی، با اين سودجويی و دروغزنی و حقه بازی و هفتاد و هفت رنگ بودن، لايق همين حکومت گدايان و سفلگان و دريوزگان مسخره و آدمکش هستيم، هم ميهن! به وجدان سوگند که دلقکی چون احمدی نژاد تنها در ايران ما می تواند به رياست جمهوری برسد ـ در ميان مردمی که تنها همين لباس زيبا و گنده گويی ها را نشان آدميّت می دانند. اين احمدی نژاد آيينهء ما است، هم ميهن! آيينهء من نويسنده و تو ـ ی ـ خواننده، همين.

===================== کوتاه و گويا  ====================

حکم شرعی «تقيه»: نبايد شمشير کشيد

آيت الله مصباح يزدي

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با تاکيد بر تعامل با ديگر اديان و مذاهب گفت؛ اگر مي خواهيم اسلام به دنيا معرفي شود نبايد در مواجهه با ديگران شمشير کشيد بلکه بايد به هم نزديک شد و تعامل برقرار کرد.به گزارش روابط عمومي موسسه آ موزشي و پژوهشي امام خميني، آيت الله مصباح يزدي در همايش مردمسالاري ديني که در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد با اشاره به روش هاي اسلام در مواجهه با ديگران خاطرنشان کرد؛ در برخورد با ديگران بايد از راه معقول و صحيحي که مورد قبول اسلام است، پيروي کرد. وي در ادامه به اعتقاد مسيحيان براي فرزند قائل شدن به خداوند اشاره و عنوان کرد؛ اين مساله ننگين و خطرناک است و جا دارد که زمين بشکافد و کوه ها فرو بريزد اما نبايد مسيحيان را طرد کرد بلکه بايد تعاملات مشترک را بررسي و گفت وگو کرد. آيت الله مصباح يزدي به مساله حقوق بشر اشاره و تصريح کرد؛ از زماني که مساله حقوق بشر در دنيا مطرح شد موضع صاحب نظران اسلامي موضع انفعالي بود که دربست اين مفهوم را پذيرفتند بدون اينکه تبصره هايي به بخشي از آن بزنند.اين استاد حوزه علميه تاکيد کرد؛ تسليم شدن و دربست پذيرفتن برخي مفاهيم جهاني انفعال انفرادي است.        (آرشيو)

 

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630