آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 429 ـ يک شنبه 20 بهمن 1387 ـ  8 فوريه 2009

=======================================================

گفتگو با ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس جمهوری ایران

گفتگوگر: معصومه ناصری

سی سال بعد از آن که ابوالحسن بنی صدر با پرواز انقلاب از پاريس به تهران برگشت، اولين رئيس جمهور ايران را در خانه اش در «ورسای»، در حومهء پاريس، ملاقات کردم. انگار از عکس های زمان انقلاب، از کنار آيت الله خمينی بيرون زده باشد. همان ابوالحسن بنی صدر بود. اما شکسته تر. ولی انگار هنوز همان قدر انقلابی. گفتم «انقلابی»؛ او يکی از انقلابی ترين آدم هائی است که تا حالا ديده ام. وقتی به او گفتم بسياری از هم نسل های من شما و همنسل های شما را سرزنش می کنند که چرا انقلاب کرديد، برآشفت و گفت «شما در استبداد پهلوی وضعی نه بهتر، که بدتر داشتيد. قدر دانيد». ابوالحسن بنی صدر که ششم مرداد 1360 از ايران گريخت، می گويد به اصول انقلاب 1357 معتقد و وفادار است. بعد از اين همه سال غبار زمان فقط بر چهرهء انقلابيونی که به قدرت رسيدند اما در قدرت ماندند ننشسته است. ابوالحسن بنی صدر هم کيلومترها دورتر از پايتخت ايران هرچند همچنان به گفتهء خودش انقلابی است اما ديگر جوان و چالاک نيست و حسرت زمان از دست رفته را می خورد.

=======================================================

گفتگوی اينترنتی با اسماعيل نوری علا

در نشست پنجاهم دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران

اين گفتگو دربارهء دو مقالهء آقای نوری علا ـ «معمای رضا پهلوی» و «در آرزوی احزاب غير ايدئولوژيک» ـ با ايشان صورت گرفت. نشست با پرسش ها و اظهار نظر های هموندان درباره نظرات آقای دکتر اسماعیل نوری علا آغاز شد. دفتر پژوهش، گرد همائی داوطلبانه گروهی از هموندان حزب مشروطه ایران از اروپا و امریکا و کاناداست که به منظور گفتگو در مسائل حزبی و سیاسی و نظری بطور منظم نشست هائی در تالار های گفتگوی حزب مشروطه ایران دارند. نظراتی که در این نشست ها ابراز می شود متفاوت و گاه منتاقض است ولی قصد آن است که برخورد آزادانه آراء به پرورش روحیه دمکراتیک و بالا بردن سطح عمومی بحث سیاسی کمک کند. گزارش نشست های دفتر پژوهش، بیانیه های حزبی نیست که در صلاحیت شورای مرکزی قرار دارد؛ ولی دفتر پژوهش از سوی شورای مرکزی تشکیل و تقویت شده است.

======================================================

حذف مجاهدین خلق از فهرست تشکل های تروریستی

و راهگشائی برای پناهندگی

کانون دفاع از دمکراسی در ایران (هلند)

کانون اندیشه، گقتگو و حقوق بشر در ایران (کانادا)

سازمان مجاهدین خلق ایران که در زمان زمامداری آقای محمد خاتمی در لیست گروههای تروریستی امریکا و اروپا قرار گرفته بود، روز دوشنبه 26 ژانوایه 2009، توسط اتحادیه اروپا، از آن فهرست حذف شد. از آنجا که قانون صریح یا دادگاه رسمی بین المللی وجود ندارد که معیار ثابت و روشنی برای قرار گرفتن در چهارچوب «تروریسم» معین کرده باشد، برخی از دول و سلطه جویان  غرب نیز در این زمینه، در مقاطع مختلف، به منافع سیاسی و اقتصادی خود اقتدا می کنند. با این حال، علت یا زمینه های تصمیم اخیر اتحادیه اروپا از اهمیت برخوردار نیست، بلکه نکته حائز اهمیت آن است که حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست تروریسم توسط اتحادیه اروپا،  اکنون دست نهادهای مدافع حقوق بشر را برای کمک به آن بخش از مجاهدینی که خواستارخارج شدن از عراق و کسب پناهندگی در غرب هستند، بازتر خواهد کرد.

======================================================

در اتاق شيشه ای، آينه را نشکنيد

پاسخ سعيد بشيرتاش و ابراهيم نبوی به مقاله اسماعيل نوری علا

ما کار بدی نکرديم، ما در مطلب روزشمار انتخابات در حقيقت آينه ای در اتاق شيشه ای شما گذاشتيم تا شما بتوانيد خودتان را ببينيد، شما به آينه نگاه کنيد، البته در آينه تصويری که می بينيد آشناست، اگر چه دقيقا مثل امروز شما نيست. موهايش سياه تر است و چين و چروکی کمتر از امروز شما بر چهره دارد. چشم هايش برق می زند و نگاهش تيز تر است و البته کم تجربه تر است. او خود شما هستيد، البته نه نوری علای امروز، همان است که شما سی سال قبل بوديد. ما به شما و همه کسانی که به اتاق شيشه ای می آيند اين فرصت را می دهيم که خودشان را چنان که بودند در سی سال قبل ببينند. آينه نمی تواند شما را چنان نشان بدهد که دوست داريد، شما را چنان نشان می دهد که هستيد، که بوديد. به جای آنکه قدر آينه بدانيد، آن را نشکنيد.

===================== کوتاه و گويا  ====================

سايت جديد بسيج، و استخاره دربارهء سکولاريسم نو

غلامرضا عموزاد

سايت تازهء بسيج افتتاح شده است (http://www.basijnet.com/LibraryGroups.aspx) و نكات و انتخاب هائی دارد كه تا كنون در طبلهء هيچ وبلاگ و سايتي يافت نشده است٠ از جمله، قسمتي دارد به نام استخاره٠ من با ورود به اين قسمت نيت كردم که «آيا خوب است من هر شب سايت نيو سكولاريسم را نگاهي بياندازم؟» پاسخ چنين بود: «مطلب ذاتاً خوب است، ‌اما شق ديگرش بهتر از آن است. و سزاوار است كه اراده شود. ان شاء الله خوب است. آدرس: آيهء 46 / سورء كهف.  فارسی: "مال و فرزند، زينت زندگى دنياست؛ و باقيات صالحات [=ارزش هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميد بخش‏ تر است"». (پايان نقل قول). من فکر می کنم احتمالا منظور از «شق ديگر» سايت راه اينده و يا سايت حزب مشروطه ميباشد! الله و اعلم! فکر می کنم پس از اين بايد همواره به اين مولود فرهنگ خوار (سايت بسيج) هم نگاهي داشت           (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630