آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 449 ـ شنبه 10 اسفند 1387 ـ  28 فوريه 2009

=======================================================

دگرگونی های نقش زنان در صحنهء اجتماعی ایران

مهرداد درویش پور

برخی از پژوهش گران سکولار ایرانی در خارج از کشور، که تحقق خواست های فمینست های سکولار را در شرایط کنونی ایران دشوار می یافتند، از وجود گروهی با عنوان "فمینیسم اسلامی" نام بردند و نسبت به آن رویکردی مثبت نشان دادند. [اما] این گرایش، که بخصوص در دههء گذشته قدرتمند بود، امروزه در اثر گسترش تب سکولاریسم و رشد جنبش مستقل زنان به حاشیه رانده شده است. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که به سادگی از جستجوی «رهیافت بومی» سخن بگوید و جهان شمولی حقوق زنان را به زیر سئوال برد و یا از نسبی گرایی فرهنگی دفاع کند.

=======================================================

ترویج هدفمند چند همسری

در سیمای جمهوری اسلامی

سایت عصر ایران

سريال يوسف، از همان ابتدا، يعقوب پيامبر را نشان مي‌دهد كه چهار زنش با هم زندگي مي‌كنند و او با سوگلي خود (جوان‌ ترين زنش) به گردش مي‌رود و به بچه‌هاي اين زن هم توجه ويژه دارد. علاوه بر این‌که خواهر بودن دو همسر ایشان به تعبیر آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید برگرفته از اسرائیلیات است، ‌رفتار یعقوب با همسرانش خلاف عدالت است. و حال آن كه در قسمتي از سريال كه قرار است به زودی پخش شود، زن يوسف پيامبر را مي‌بينيم كه براي او به خواستگاري زليخا كه جوان‌تر و زيباتر از قبل هم شده‌است، مي‌رود!

=======================================================

همسران خدمتکار یا کار خانگی زنان

شهناز غلامی

عوامل مختلفی در ايجاد تبعيض و نابرابری جنسيتی در جامعه وجود دارد که موجب فرودستی زنان شده است ولی يکی از مهمترين اين عوامل موضوع کارخانگی است. کارخانگی موقعيت زنان جامعه را تا حدّ يک برده پايين می­آورد، برده ای که هم از نظر فکری و روحی و هم از نظر جسمی و جنسی مورد استثمار و ستم دیدگی و­اقع می شود. وجود این مسئله باعث شده است تا زنان مورد بهره کشی مردان قرار بگیرند و به دلیل داشتن منافع مشترک طبقه­ای را در تضاد با مردان و مخالف منافع مردان تشکیل بدهند...

=======================================================

قوانين زنان در ايران جامع ‌تر از كنوانسيون‌هاي بين‌المللي است!؟

الهام امين زاده

نمايندهء مجلس، مشاور وزير خارجه، و معاون دانشكدهء حقوق

در دومين اجلاس وزارتي جنبش غيرمتعهدها، با ابتكار و تلاش جمهوري اسلامي ايران، و با توجه به نگاه قانون و نظرات فقهي ما، سعي شد كه بحث «عدالت جنسيتي»، كه نگاهي جامع ‌تر از «تساوي جنسيتي» است، ترويج و جايگزين آن شود، كه اين موضوع از سوي برخي كشورهای شركت ‌كننده مورد استقبال قرار گرفت. در زمينه‌ء منشور حقوقي و تكاليف قانوني زنان، با توجه به اين كه برخي كشورها از الزام عضويت اعضاي جنبش غيرمتعهد در كنوانسيون جهاني رعايت حقوق زنان سخن مي‌گفتند، اعلام كرديم كه قوانين كشور ما به خصوص منشور حقوق و تكاليف زنان كه در مجلس هفتم شوراي اسلامي تصويب شد، فراتر و جامع ‌تر از كنوانسيون‌هاي جهاني است، بنابراين الزام براي پيوستن به آن‌ها نبايد وجود داشته باشد.

===================== کوتاه و گويا  ====================

یک آیت‌الله در تلویزیون بی بی سی فارسی

نوشتهء نگارك

در برنامهء پنجشنبه 8 اسفند 1387 «به عبارت دیگر»، که همه هفته از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش می‌شود، آیت‌الله ابوالقاسم دیباجی، دبیر کل شورای جهانی فقه اسلامی (؟) حضور یافته و با استفاده از امکانات استعمار پیر انگلیس، مشغول دعا و درس قرآن برای بینندگان فارسی زبان خود شد! حالا هی بگویید: آخوند و انگلیس دو معادله مانع‌الجمع هستم! بدتر از همه وقتی بود که این آیت‌الله نه یک بار، بلکه چند بار، به جای استفاده از نام خلیج فارس، از عبارت مجعول «کشورهای خلیج» نام برد! به نظر من، نه تنها دیباجی که بی بی سی هم برای پخش این برنامه باید رسماً از مردم ایران عذرخواهی کند.      (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630