آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 439 ـ چهار شنبه 30 بهمن 1387 ـ  18 فوريه 2009

=======================================================

منور الوزرا در سازمان ملل در حال تقيه

======================================================

گفتگوی اختصاصی سکولاريسم نو

با مهندس حشمت الله طبرزدی

دبيرکل جبهه دموکراتيک ايران

بخش چهارم: کشف معنای «حکومت صنفی»

آنها که مدعي اند طبرزدی چندين چرخش داشته است به اين واقعيت توجه نمي كنند که کار ما «چرخش» نبود بلکه ما در مسير يک «تحول» تدريجی قرار گرفته بوديم. آگاهي ما از واقعيات، به مرور صورت مي گرفت و متناسب با آن عمل مي كرديم. همين مسأله موجب شد كه عده اي گمان كنند ما دچار چرخش هاي مختلف شده ايم. براي مثال، درست در دورهء اول انتشار هفته نامهء پيام دانشجو و زماني كه ما به شدت با باند قدرت درگير بوديم و هر روز يك حمله و فشار جديدی از سوي آنها را رد مي كرديم، گاهي من براي اين كه مشكلات ناشي از درگيري هاي روزانه را فراموش كنم با برخي از اعضاي تحريره به درد دل و صحبت هاي خودماني مي پرداختم. يك نفر به نام آقاي دانايي، كه مرد پخته و ميان سالي بود و مسئوليت ويرايش مطالب نشريه را بر عهده داشت و گويا نوهء مدرس نيز بود، به من گفت: «آقا، حكومت صنفي از اين بهتر نميشه»... همين يك جملهء او چنان در ذهن من نشست كه انگار يك «کليد» بود براي فهم ريشهء بسياري از پرسش هاي بي جواب من: «حكومت صنفي!»

=======================================================

بعد از سی سال ابائی ندارم بگویم که من این را انقلاب نمی دانم

گفتگو با اسماعيل وفا یغمایی

دین و دولت باید از هم جدا باشند؛ یعنی دین ایجاد دولت نکند. دین تکلیف دولت را مشخص نکند. دین به کار خاص خودش بپردازد. دین باید و نباید ها را مشخص نکند که این کار نمایندگان منتخب مردم در دولت قانونی است و نه دین، و از این قبیل «چیزهای ساده و پیش پا افتاده» که خیلی افراد گویا نمی خواهند بفهمند. ما تجربهء سنگینی را پشت سر داریم. روزگاری خود من فکر می کردم مذهب وقتی حاکم شود دنیا به عدالت می رسد، ولی حالا می فهمم اشتباه می کردم. در تئوری و تجربه و عمل دانستم این اشتباه محض بوده است و بهای سنگینی هم همه پرداختیم و دیگر باید واقع بین بود.

======================================================

اسناد مربوط به رابطه خامنه ای با "ک گ ب" شوروی

محسن سازگارا

یکی از افسران عالی رتبه "ک. گ. ب" ( سازمان امنیت معروف شوروی) که بخشی از مسئولیت امور ایران را هم داشته، همین جناب ولادیمیرپوتین بوده که حتما معرف حضور جنابعالی هست و در سفر اخیرش به تهران "حضرت مسیح" را هم دروجود شما دید. گزارش های ماموران امنیتی که در قالب هیئت های تجاری برای همکاری درزمینه فروش وتولید سلاح از آلمان شرقی به ایران آمده اند نشان می دهند که نسبت به جنابعالی نظر بسیار مثبتی دارند و قول و قرارهایی که با شما در زمانی که عضو شورای انقلاب و رابط این شورا با وزارت دفاع بوده اید گذاشته اند بسیار خواندنی است، به خصوص اصرار شما برای نزدیکی بیشتر با شوروی وهمکاری روزافزون با بلوک شرق.

=======================================================

انتشارات فارسی در خارج پس از انقلاب

گفتگو با هادی خرسندی

فایده اصلی روزنامه‌ها، روزنامه‌خوان کردن قشر روزنامه‌نخوان بود. مثلاً در شهری مثل لس ‌آنجلس، که به هر دلیلی روزنامه‌ نخوان‌ترین قشر ایرانی در آنجا گردهم آمده‌اند، انتشار این نشریات کمک بسیار مناسبی بود در ترویج فرهنگ روزنامه‌خوانی است. به هر حال، این فضای باز و بدون سانسور برای متفکرین ایرانی هم قابل تامل بود چرا که آنها بسیاری از حرف‌هاشان را که در ایران فضایی برای بیانش وجود نداشت، در این نشریات بیان می‌کردند. در کل می توانم بگویم در این سال‌ها در خارج از کشور دو‌گونه‌ی کاملاً متفاوت نشریه به بازار عرضه می‌شد، یکی آن دسته که سراپا ابتذال بودند و به هیچ کاری نمی‌آمدند و دیگری نشریاتی که سعی می‌کردند با کمال دقت و البته سلامت به کارشان ادامه دهند. چه با درآمد تک فروشی چه با درآمد تبلیغاتی.

=======================================================

===================== کوتاه و گويا  ====================

وضعیت خروج از کشور فارغ التحصیلان بیوتکنولوژی (ايمنی زيستی)

خبرگزاری مهر : دکتر اسکندر امیدی نیا ،عضو انجمن ایمنی زیستی گفت: «دانش آموختگان بیوتکنولوژی و مشکل اشتغال آنها در کشور و وزارت بهداشت معضل شده به طوریکه هفتاد تا هشتاد درصد آنها بیکار هستند و رشد خروج فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مرتبط با بیوتکنولوژی از کشور بالاست. از سوی دیگر نیمی از فارغ التحصیلان بیوتکنولوژی در کشور در دسترس نیستند و در دکتری پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران که هر ساله رتبه های اول کنکور را به خود اختصاص می دهد، هیچ دانشجویی دکتر نشده و پس از اخذ کارشناسی ارشد از ایران رفته اند و این درد آور است». او بزرگترین مشکل مسئولین کشور در زمینه بیوتکنولوژی را غفلت آنها در برابر این فناوری دانست و افزود: «به عنوان مثال ستاد زیست فناوری در کشور راه اندازی شده است در حالی که مدیران آن در زیست فناوری متخصص نیستند و تاکنون درباره وضعیت بیوتکنولوژی و مباحث عنوان شده در این زمینه اعلام موضع نکرده اند». امیدی نیا ادامه داد که: «این ستاد باید حضور پر رنگی در ایجاد حمایت و گسترش بیوتکنولوژی در کشور داشته باشد اما تا کنون کوچکترین عملکردی نداشته و نقشی در رشد بیوتکنولوژی ایفا نکرده است به طوری که بخش خصوصی ما و دانشجویان ما در این رشته درحال خروج از کشور هستند. این در حالی است که در تمام دنیا رویکرد حمایت و سرمایه گذاری بر روی بیوتکنولوژی دنبال می شود و به عنوان مثال بر اساس گزارشی کشور آمریکا 110 میلیارد دلار اعتبار را به عنوان سوبسید به فناوری اختصاص داده که 58 درصد این اعتبار به بیوتکنولوژی مربوط است».      (آرشيو)

 

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630