آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 435 ـ شنبه 26 بهمن 1387 ـ  14 فوريه 2009

=======================================================

تعامل جنسيتی

======================================================

سازماندهی، محورهای مبارزاتی، و گفتمان های جنبش زنان

دورهء پهلوي اول
ناهید کشاورز- جلوه جواهری

هدف اساسی جمعیت کانون بانوان از آغاز تاسیس، رفع حجاب بود و اعضای آن که غالبا مدیران مدارس و ماموران وزارت معارف بودند و در مدارس دختران، رفع حجاب را ترویج می کردند. بدرالملوک بامداد در این زمینه می گوید: «ضمن سایر اقداماتی که در اساسنامه کانون به آن ها اشاره شده بود، منظور اصلی یعنی ترک چادر سیاه تدریجا پیشرفت می کرد، بدین طریق که زنان عضو جمعیت با راضی کردن خانواده های خود یکی یکی به برداشتن چادر مبادرت کرده و در مجالس سخنرانی سایر زنان را تشویق به کشف کفن سیاه می کردند.» اما با تمامی اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت پیشرفت زیادی در زمینه آماده سازی برای کشف حجاب مشاهده نشد. قیام مسجد گوهرشاد در شهر مشهد  با انگیزهء اعتراض به شایعات مربوط به نزدیک بودن کشف حجاب و نیز تغییر کلاه مردان صورت گرفت. این قیام با سرکوب مواجه شد و سرانجام در هفده دی ماه هزار و سيصد و چهارده کشف حجاب با عنوان «آزادی زن» اجرا شد.

======================================================

سهم صفر زنان در خانه

ترانه بنی يعقوب

نتيجهء پژوهش بررسی «جايگاه زنان در اقتصاد غير رسمی» که توسط افسانه اميدی در شهر اردل واقع در استان چهارمحال و بختياری استان چهار محال و بختياری انجام شده چنين است: «بيش‌ترين سهم ارزش افزودهء فعاليت‌های خانواده توسط زنان توليد می‌شود». اين پژوهش با تمرکز بر ميزان و درصد مشارکت هر يک از اعضای خانواده در ايجاد ارزش افزوده حاکی از آن است که شصت و هشت درصد ارزش افزودهء فعاليت‌های مختلف اعضای خانواده توسط زنان، پانزده درصد توسط شوهران و يازده درصد توسط فرزندان انجام می‌گيرد.

======================================================

اين داستان را برای پنچ نفر ديگر توضیح دهید

از سايت «ايران گلوبال»

متاسفانه، تغييري که اخيراً در قباله هاي ازدواج داده شده، همين امکان و حق اندک را نيز از زنان سلب کرده است. در ‏قباله هاي جديد، پس از ذکر ميزان مهريه، ذکر مي شود که اين مهريه، "عندالاستطاعه" (به جاي "عندالمطالبه" که قبلاً ‏وجود داشت) از سوي مرد به زن پرداخت مي شود. اين بدان معني است که شوهر، بر خلاف سابق که "هر زمان که ‏زن مي خواست" بايد مهريه او را مي داد، اکنون بايد "هر زمان که امکانش را داشت" مهريه را پرداخت نمايد. يعني ‏اگر زني از همسر خود متنفر بوده و امکان ادامه زندگي با وي را نداشته باشد، نه تنها از حق طلاق گرفتن برخوردار ‏نخواهد بود، که حتي با مراجعه به دادگاه و مطالبه مهريه خود نيز امکان جدايي از شوهر را نخواهد داشت. چرا که ‏شوهر مي تواند به دادگاه عنوان نمايد که استطاعت يا امکان پرداخت مهريه را ندارد.

======================================================

مبارزهء يک سردفتر زن با چند همسری مردان

گفت و گو با ثريا خالدی

من اصلا با ازدواج مجدد مردان مخالفم و مي دانم كه همسران آنها هم راضي نيستند .خيلي اوقات زنان اين مردان قبل از مراجعه همسران شان پيش من مي ايند و با خواهش و تمنا مي خواهند اين كار را انجام ندهم. من هم اين كار را اصلا انجام نمي دهم. به هر حال من يك زنم و شرایط و احساسات آنها را درک می کنم. اما براي اين كار يعني رضايت گرفتن از همسر اول سه شاهد مي خواهم و معمولا اين مردها پشيمان مي شوند. البته نه لزوما از ازدواج مجدد بلكه از انجام ان در دفتر خانه من و به سراغ دفترخانه ديگري مي روند.

===================== کوتاه و گويا  ====================

دستاوردهای انقلاب در حوزهء زنان‌

فاطمه آجرلو

به گزارش گروه انقلاب خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، فاطمه آجرلو، عضو فراكسيون زنان مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره نقش زنان در پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: «انتقال و اجراي پيام امام ‌(ره) در خصوص بيداري و آگاهي مردم، سازماندهي جريان انقلاب، دستگيري و زنداني شدن زنان در زندان ‌هاي سياسي رژيم منفور شاه نشان‌ دهنده نقش اجتماعي زنان در پيروزي انقلاب است». وي اظهار داشت: «در تداوم آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، زنان طي هشت سال دفاع مقدس، نقشي بسيار عمده‌اي را در ايجاد انگيزه و آماده كردن مردان براي حضور در جبهه‌هاي جنگ ايفا كردند». آجرلو در خصوص نقش اجتماعي زنان در سی سال گذشته گفت: «زن‌ها قبل از انقلاب براي شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي بايد با تفكر الهي خداحافظي مي‌كردند‌ ولي با حلول انقلاب اسلامي و نگاهي كه امام  راحل و مقام معظم رهبري به جامعه زنان داشتند، آن‌ها توانستند با حفظ حجاب و جايگاه خود در تمام عرصه‌هاي علمي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي حضور فعالانه‌اي داشته باشند». وي خاطر‌نشان كرد: «حضور شصت و هشت درصدي زنان در دانشگاه ‌ها كه نمايانگر جهش وسيع آنان در عرصه‌هاي علمي كشور است و نيز شركت آنان در عرصه‌هاي مختلف جامعه با حفظ و پاسداشت حريم خانواده از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي در حوزه زنان به شمار مي‌رود». عضو فراكسيون زنان مجلس رسيدن به درجه‌هاي بالاي علمي از استادي دانشگاه تا فعاليت‌ در حوزه انرژي هسته‌اي را از ديگر دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي در حوزه زنان دانست.          (آرشيو)

=======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630