آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 421 ـ شنبه 12 بهمن 1387 ـ  31 ژانويه 2008

=======================================================

حاصل انقلاب شکوه مند اسلامی

=================  شنبه ها: «از نگاه يک زن»  ==================

       يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

حکم اعدام برای همتای ايسلندی آقای احمدی نژاد

خانم شائق در شغل جديدشان

به شکرانه سالگرد انقلاب: يک هشتم زمين برای زن ها!

نتايج هراس انگيز صيغه، يا تن فروشی مذهبی

=======================================================

خود سانسوری وحشتناک در جنبش زنان

گفتگو با مهشید راستی

چند وقت پیش، در جمعی سر مسئلهء کوبا و دیکتاتوری فیدل کاسترو گفت و گو داشتیم. خانمی که زمانی یک سفر توریستی به کوبا داشت، به من می گفت که چون من در کوبا نبوده ام حق اظهار نظر در مورد این کشور و بخصوص فیدل را ندارم. این خانم، که در مواقع عادی به شدت فمینیست است، اینجا رگ ایدئولوژیک گردنش بیرون زد و وقتی که از او پرسیدم در مورد فحشا در کوبا چه نظری دارد گفت که آنها زنان زیاده خواه هستند که به دنبال زندگی لوکس تن فروشی می کنند. بار دیگر تاکید کنم که در فمینیست بودن این خانم شکی نیست، ولی وقتی پای اعتقادات گذشته اش پیش می آید، زن فاحشه می شود زن لوکس طلب. حالا اگر به مسئله فحشا در کوبا و اینکه نرخ فاحشگان چیزی در حد ۵ دلار آمریکاست توجه کنیم، میبینیم که اینجا لوکسی در کار نیست. چرا این زن مترقی فمینیست به یک باره مبدل می شود به آن آخوندی که در مورد فحشا در ایران دقیقا همین نظر را می داد؟ جز اینکه در این هر دو، یعنی خانم فمینیست و آخوند جمهوری اسلامی، این ایدئولوژی و نگاه قبیله ای است که حرف می زند و نه یک نگاه بی طرف انسانگرایانه؟

======================================================

اشکال خشونت در جامعه ایران

شيرين فاميلی

گرچه درباره میزان خشونت علیه زنان در ایران به گفته جامعه شناسان آمار دقیقی در دست نیست اما بر اساس آنچه که در مطبوعات و نشریات دربارۀ حوادث منتشر می شود و نیز بر اساس احکامی که برای زنان در دادگاه ها صادر می شود، نرخ خشونت علیه زنان در جامعه ایران دراشکال گوناگون بسیار بالا است... درباره انواع واشکال خشونت علیه زنان در ایران در گزارشی نظر یک حقوفدان و دو جامعه شناس را پرسیدم. مهرانگیز کار حقوقدان و نویسنده، مهرداد درویش پور استاد جامعه شناسی در دانشگاه استکهلم سوئد و مهردادمشایخی جامعه شناس و استاد دانشگاه جرج تاون در واشنگتن.

======================================================

شیوه های عمل، مطالبات و گفتمان مسلط زنان

در دوران انقلاب مشروطه (۱۳۰۰-۱۲۸۵)

ناهید کشاورز و جلوه جواهری

زنان تلاش گر در آغاز انقلاب مشروطه طرفدار روحانیون مشروطه خواه بودند اما پس از اینکه این گروه به صراحت علیه آموزش زنان برخواست، زنان نیز از آنها دور شدند. روزنامه «مساوات» در 22 مارس 1908 (1287) نامه اعتراض آمیز گروهی از زنان که خود را حامیان زنان مظلوم ایرانی می خواندند، منتشر کرد. در این نامه آمده است که گرچه مشروطه خواهان در آغاز مردمی انقلابی بودند اما اینک همان مردم انقلابی، از تعمیم نتایج انقلاب به زنان خودداری می کنند.

===================== کوتاه و گويا  ====================

مادران و جمعیت زیر خط فقر یک دلاری

مدیرکل فقرزدایی وزارت رفاه در مورد طرح هایی که در راستای فقر زدایی و بهبود تغذیه توسط وزارت رفاه اجرایی می شود گفت: طرح تامین یک وعده غذای گرم برای کودکان و همچنین کمک به تغذیه مادران باردار از جمله طرح هایی که در راستای فقرزدایی انجام می شود. به گزارش ايرنا ، سید عبدالله عمادی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارت مانع از اجرای گسترده طرح تغذیه مادران باردار در سال جاری شد افزود: متاسفانه امسال اعتبار ناچیزی مبلغی حدود 300 میلیون تومان برای تغذیه مادران باردار اختصاص یافته و همین امر مانع از اجرای گسترده این طرح شد که البته این اعتبار از محل اعتبارات خود بهزیستی بوده است نه وزارت رفاه. بر اساس طرح تغذیه مادران باردار که توسط سازمان تهیه شده است قرار بود که به هر یک از مادران باردار نیازمند سبد غذایی به ارزش 25 هزار تومان ارائه شود. با این همه به دلیل کمبود اعتبارات فقط تعداد کمی از مادران باردار نیازمند در سال جاری تحت پوشش قرار گرفته اند. این در حالی است که بر اساس آمار و ارقام رسمی منتشر شده توسط سازمان بهشت زهرا طی 21 ماه گذشته 48 شهروند تهرانی بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند. از سوی دیگر دکتر علی سیاری متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش کودکان نیز عنوان کرده بود که 15 میلیون نفر در کشورمان کمبود دریافت غذا دارند که ناشی از فقر است. مدیرکل فقرزدایی وزارت رفاه در ادامه تاکید کرد: قصد داریم سال آینده اعتبار بیشتری برای تغذیه مادران باردار در نظر بگیریم تا بتوانیم تعداد بیشتری مادر باردار نیازمند را تحت پوشش این طرح قرار دهیم. همچنین وزیر رفاه و تامین اجتماعی در مورد افراد نیازمند زیر خط فقر در کشور نیز عنوان کرده است که جمعیت زیر خط فقر یک دلاری در سال 84 در کشور ما 750 هزار نفر بوده است که این تعداد در سال 86 به 49 هزار و 462 نفر رسیده است. عمادی در ادامه به طرح ارائه غذای گرم اشاره کرد و افزود: طرح ارائه غذای گرم به کودکان از مهرماه سال جاری آغاز شده و تا پایان اسفند ماه به طول می انجامد و وزارت رفاه 9 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این طرح درمیان 140 هزار کودک در نظر گرفته است.         (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630