آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 419 ـ پنج شنبه 10 بهمن 1387 ـ  29 ژانويه 2008

=======================================================

======================================================

شبکه تلویزیونی انگليس، رسانۀ برون‌ مرزی جمهوری اسلامی؟

پیمان، فرزندی از ایران‌زمین

از روزی که خبر ایجاد این شبکه منتشر شد، مسوولان امنیتی جمهوری ‌اسلامی سعی کردند با ایجاد جنگ زرگری مبنی بر ممنوعیت این شبکه در ايران و گرفتن جاسوس های آن، حواس ها را به این شبکه معطوف کنند. اما این شبکه در آغاز برنامه ‌های خود، اولین کاری که انجام داد اعلام نتایج یک «نظر سنجی!» بود که بر اساس آن تنها یک درصد مردم ایران دموکراسی می‌خواهند و بیشتر آنها طرفدار بمب ‌اتمی و جمهوری ‌اسلامی هستند و تنها مشکل آنها اقتصادی است.

======================================================

فیلم «مصطفی»: میراث آتاتورک و ما

احمد وحدت خواه

«مصطفی» يک فیلم نیمه مستند است که به شرح زندگی آتاتورک از تولد تا مرگ می پردازد ماه گذشته و در ۸۵ مین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه به اکران در آمد. «کن دوندار» که خود از چهره های سرشناس سکولار در میان هنرمندان ترک به شمار می رود با بهره جویی از آرشیوهای دولتی و دسترسی به اسناد و فیلم های خانوادگی آتاتورک بدور از کلیشه سازی های معمول به نمایش زندگی خصوصی مردی می رود که، در عین حضور و عمومیت داشتن در هر ذره از روح و روان ترک ها، در خلوت خود با افسردگی روحی، اعتیاد شدید به مشروبخوارگی و سیگار و اتهام به زنبارگی دست و پنجه نرم میکند.

======================================================

آشنائی با پيدايش نظام آموزشی جمهوری ترکيه

بخش اول از فصل هفتم کتاب «ترک های امروز»

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

آرزوی آتاتورک ايجاد جامعه ای تحصيل کرده بود. او اعتقاد داشت که آموزش وسيله ای است که از طريق آن ترکيه خواهد توانست خود را به تمدن جهان معاصر برساند و با آن همگام به پيش رود. با اين همه، هنگامی که آتاتورک در 1938 چشم از جهان فرو بست، سه چهارم جمعيت هفده ميليونی ترکيه بی سواد بودند. او به زنان آزادی بخشيده و آن ها را تشويق به تحصيل کرد بود اما هنگام مرگش هنوز از هر ده زن ترک نه نفر قادر به خواندن و نوشتن نبودند. در واقع کاری که آتاتورک کرده بود ايجاد يک نظام آموزشی متحدالشکل و تعيين فرهنگی که اين نظام بايد آن را مسلط می کرد بود.         (پيوند به فهرست کتاب)

======================================================

دو روی يک سکه: کار انگليسی ها؟

اسماعيل نوری علا ـ سيروس بهرامی

از اين پس برای پنجشنبه ها صفحۀ جديدی را در سکولاريسم نو می گشائيم. داستان اين صفحه آن است که من، اسماعيل نوری علا، دوست قديم و نديمی دارم به نام سيروس بهرامی که تقريباً روزی يک بار با هم صحبت می کنيم و در اغلب اوقات نظرمان در مورد مسائل مختلف دنيا کاملاً عکس هم است. بالاخره فکر کرديم که اين اختلاف نظرها را مکتوب کنيم و نتيجه را تحت عنوان «دو روی يک سکه» بطور هفتگی به اطلاع خوانندگان سکولاريسم نو هم برسانيم و، در عين حال، از خوانندگانمان هم دعوت کنيم که اگر قسمتی از مقاله ای را ـ در هر کجا که ديده باشند ـ قابل نقد می دانند آن تکه از مطلب را همراه با نظر خودشان برای ما بفرستند تا در همين صفحه منعکس شود.  يادمان باشد که شرط اول آزاد انديشی تنها به قاضی نرفتن است.

===================== کوتاه و گويا  ====================

آرام نگرفتن موج كاهش قيمت نفت و افزايش نگراني جهان   

رئيس شركت اني ايتاليا ضمن بي سابقه ارزيابي كردن قيمت جهاني نفت، تاكيد كرد، كاهش قيمت نفت خبر بسيار بدي براي صنعت نفت به شمار مي رود . به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، پائولو اسكاروني تصريح كرد: روند نزولي قيمت نفت تهديدي جدي عليه سـرمايه گذاري در پروژه هاي انرژي به شمار مي رود . صنعت نفت نسبت به كاهش قيمت و نوسانات قيمت نفت ناآشنا نيست ولي نوسان شديد قيمت نفت كه اكنون آن را تجربه مي كنيم ، يعني دو برابر شدن قيمت نفت طي نه ماه تا جولاي 2008 و كاهش دو سوم قيمت نفت طي شش ماه ، واقعا بي سابقه است. قيمت جهاني نفت طي ماه جولاي به مرز 150 دلار در هر بشكه رسيد و از آن پس تا كنون حدود 70 درصد كاهش داشته است. كاهش 4/2 ميليون بشكه اي توليد اوپك طي ماه‌هاي اخير نيز نتوانسته از روند نزولي قيمت نفت جلوگيري كند. اسكاروني گفت: افزايش ثبات در بازار جهاني نفت نيازمند سيستم گزارش دهي دقيق و سريع و شفافي در زمينه توليد ، مصرف و ذخاير جهاني نفت است. اين مسئله بي شك موجب برقراري ثبات در بازار جهاني نفت خواهد شد. اعضاي سازمان اوپك نيز به شدت نگران كاهش قيمت نفت بوده و درصددند تا با برگزاري نشست پيش از موعد باز به همان تنها راهكار خود يعني كاهش سطح توليد متوسل شوند.    (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630