بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

 

دو خبر دربارۀ مجاهدين

 

1. اروپا مجاهدین را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد

راديو فردا

 

اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروکسل به حذف نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت دادند.

این تصمیم وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در پی توافق مقدماتی این اتحادیه در روز جمعه برای این اقدام گرفته شده است.

سازمان مجاهدین بارها اتحادیه اروپا را متهم کرده بود که در تلاش برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران، برای «خشنودکردن تهران»، این سازمان را در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه می‌دارد.

یک دادگاه اروپایی اواسط آذرماه برای سومین بار تصمیم اتحادیه اروپا به مسدود کردن اموال سازمان مجاهدین خلق را به دلیل این که در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار داشت اشتباه خوانده بود.

نمایندگان اروپا در حالی به این توافق رسیده‌اند که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، اواخر دی‌ماه در یکی از آخرین تصمیمات خود در دولت جرج بوش بار دیگر مجاهدین خلق را سازمانی تروریستی معرفی کرد.

روز پنج‌شنبه نیز نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا فهرست جدید سازمان‌های تروریستی را، برای تایید در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه، پیشنهاد کردند.

در این فهرست گروه‌هایی چون حماس و ببرهای تامیلِ سری‌لانکا قرار دارند که تمام دارایی‌ های‌شان در اروپا مسدود شده است.

در همین حال روز یک ‌شنبه صدها ایرانی معترض به احتمال حذف مجاهدین از فهرست سیاه اروپا اقدام به برپایی تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت فرانسه در تهران کردند. این در حالی بود که دولت فرانسه با ابراز مخالفت با توافق مقدماتی در اتحادیه اروپا برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست تروریست‌ها با اقامه دعوا در دادگاهی اروپایی خواستار آن شده بود که مجاهدین همچنان تروریست تلقی شوند.

تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۰۲ مبتنی بر اقداماتی بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ برای احترام به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیش گرفته شد. طبق این قطعنامه، اعضای سازمان ملل متحد به قطع هرگونه کمک مالی به گروه‌های تروریستی ملزم شدند.

سازمان مجاهدین خلق انکار می‌کند که سازمانی تروریستی است و شش سال در دادگاه‌های اروپا «به دنبال اعاده حیثیت از خود» بود.

http://www.radiofarda.com/Content/f2_Mojaheddin_EU_terror_list_Iran/1374720.html

 

 2. توافقنامه هاي امنيتي تهران – بغداد

سايت ايران ـ ايران

مشاور امنيت ملي عراق روز گذشته به همراه هيات عالي رتبه يي به تهران سفر کرد و هدف از سفر خود را نهادينه کردن توافقنامه هاي امنيتي در عراق و همچنين تاکيد بر اخراج گروهک رجوي از خاک اين کشور عنوان کرد.

البته اين روزها حجم ديدارهاي مقامات دو کشور افزايش يافته، به طوري که سفر روز گذشته موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق تنها با فاصله کمتر از 10 روز از سفر نوري المالکي نخست وزير اين کشور به تهران صورت گرفت. اين در حالي است که هيات وزارت خارجه ايران همچنان در عراق به سر مي برند. ظاهراً موضوع توافقنامه امنيتي ميان بغداد و واشنگتن هدف اصلي اين ملاقات ها بوده و عراق قصد دارد براي جلب اعتماد همسايه شرقي خود تلاش همه جانبه يي را آغاز کند. به هر حال تهران تاکنون روي خوشي به اين توافقنامه نشان نداده و هنوز محل مذاکره دو کشور محسوب مي شود. بدين ترتيب روز گذشته مشاور امنيت ملي عراق وارد تهران شد تا با همتاي ايراني خود يعني سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگويي داشته باشد. موفق الربيعي در بدو ورود خود به تهران درخصوص اهداف سفر خود به خبرنگاران توضيح داد؛ سفر من به تهران جهت تقويت روابط برادرانه دو کشور، نهادينه کردن توافقنامه هاي امنيتي در عراق و هماهنگي براي اجراي سياست هاي طرفين در منطقه و مجامع بين المللي است.

الربيعي در تشريح دلايل سفر خود اضافه کرد؛ اين سفر بعد از سفر نخست وزير که اخيراً به تهران آمد و توافقنامه يي با جمهوري اسلامي ايران به امضا رساند انجام شده است.

به گزارش ايسنا وي با بيان اينکه ما آمده ايم توافقنامه اخير را اجرايي کنيم، خاطر نشان کرد؛ در راستاي تقويت روابط و هماهنگي هاي بين دو کشور و ساير کشورهاي منطقه و همچنين نهادينه کردن پيروزي هاي امنيتي و توافقنامه هايي که در عراق به دست آورده ايم به ايران سفر کردم. وي افزود؛ در راستاي احترام به تماميت ارضي دو کشور به ايران سفر کرده ام.

وي با بيان اينکه موارد زيادي از جمله پرونده امنيت مرزهاي دو کشور را در اين سفر با مسوولان ايراني در ميان خواهم گذاشت، گفت؛ دولت عراق تصميم دارد گروهک رجوي را از اين کشور اخراج کند؛ به ساکنان اردوگاهي که اين گروهک در آن مستقر هستند ابلاغ کرديم که يا بايد به ايران بازگرديد يا به کشور ديگري برويد و امکان ماندتان در عراق از اين پس ممکن نيست.

او با اشاره به زندانيان در بند نيروهاي امريکايي گفت؛ زماني که ما زندانياني که اخيراً به اسارت نيروهاي امريکايي در آمدند را تحويل گرفتيم به دادستان عراق مي دهيم. اگر جرائم امنيتي و قضايي نداشتند به ايران تحويل داده مي شوند. به گزارش فارس مشاور امنيت ملي عراق همچنين درباره پنج ديپلمات ايراني دربند امريکايي ها اظهار داشت؛ اکنون 15 هزار نفر در زندان «بوکان» در جنوب عراق نزد امريکايي ها هستند و در توافقي که بين امريکا و عراق شکل گرفت، مقرر شد ماهانه 1500 نفر به دولت عراق تحويل داده شوند و هر زمان که پنج ديپلمات ايراني به ما تحويل داده شوند به دادگاه معرفي و در صورت عدم وجود مشکل فوراً آزاد مي شوند.

گفتني است الربيعي ملاقات هايي با شماري از مسوولان کشور خواهد داشت.

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630