آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 412 ـ پنج شنبه 3 بهمن 1387 ـ  22 ژانويه 2008

=======================================================

گلی که سی سال پيش، بدست دينکاران بوی گلوله گرفت

======================================================

در محدودیت ها و امکانات

داريوش همايون

اکنون اگر راه مبارزه ما از درون رژیم نمی گذرد و پشتیبانی از پیکار مدنی در ایران، با همه اهمیت خود و حتی به یاری جامعه بین المللی، به دگرگونی رژیمی بی خبر از نام و ننگ نخواهد انجامید، از ما چه برای این کشور ساخته خواهد بود؟ ما در اینجا می کوشیم پاسخ را از شناخت محدودیت ها آغاز کنیم. انسان اگر محدودیت ها را بشناسد امکانات خود را افزایش خواهد داد. ما در محدودیت ها زندگی می کنیم و از آنها نردبام امکانات می سازیم ــ بهترین مثال ش نادانی است، نخستین پله آموزش. محدودیت های اجتماع سیاسی تبعیدی یکی دو تا نیست و ناچار می باید به مهم ترین ها پرداخت...

======================================================

مردم در فاصله بین حکومت و اپوزیسیون

الاهه بقراط

 اینکه چرا این تلاش صد ساله تا کنون به نتیجه نرسیده است، بی تردید از یک سو به حکومت  های ایران ولی از سوی دیگر به جامعه و روشنفکران و گروه  های به اصطلاح پیشرو آن باز می  گردد. جامعه ایران نیز به اندازه حکومت، و چه بسا در برخی موارد بیشتر، در عقب نگاه داشتن خود نقش داشته و دارد. به یاد بیاورید پس از انقلاب مشروطه تصویب قوانینی مثلا در تأمین حقوق زنان تا چه اندازه از سوی روحانیان و هم چنین لایه  های سنتی جامعه با مقاومت روبرو می  شد. به یاد بیاورید مناسبات ارباب و رعیتی با چه فشاری از بالا و چه مقاومتی از پایین از جمله از سوی روحانیان و تحریک احساسات مذهبی جامعه توسط آنها سرانجام از جامعه رخت بر بست.  بیهوده نیست که در این سوی جهان می  گویند هر مردمی همان حکومتی را دارند که سزاوار آنند که در واقع بیان دیگری از همان تمثیل خلایق هر چه لایق است.

======================================================

سنگسار: تعمدی در ضعیف‌كشی

حسين باقرزاده

اجرای حكم سنگسار به خصوص به شیوه‌ای كه در مشهد صورت گرفت از چند جنبه قابل توجه است. یكی نفس این مجازات كه وحشیانه و ناانسانی است. دوم جرایمی‌ كه به خاطر آن این مجازات صورت می‌گیرد. سوم چرا این كار مخفیانه صورت می‌گیرد و مقامات از اعلام خبر آن ابا دارند. چهارم، نقش رییس قوه قضاییه و بخشنامه‌هایی كه از سوی او در این باره صادر می‌شود. و پنجم، نحوه اجرای آن و امكان عملی فرار برخی از محكومان و عدم امكان فرار برای دیگران.

======================================================

نگاهی به مشکلات و امکانات اقتصاد ترکيه

بخش چهارم از فصل ششم کتاب «ترک های امروز»:

غافلگيری های اقتصادی در  ترکيه

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

شکست ها روحيۀ سازندگی ترک ها را تقويت کرده اند و اگرچه رکورد دولت در مديريت اقتصاد چندان درخشان نيست اما، همۀ دولت های ترکيه توانسته اند، از طريق اجتناب از جنگ و درگيرشدن در ماجراجويي های بيرون از مرزهای خود، از اتلاف منابع کشور جلوگيری نمايند. در نتيجه، اقتصاد ترکيه دارای نرخ رشدی بيش از متوسط نرخ رشد کشورهای ثروتمندی شده است که پس از جنگ جهانی دوم از طريق طرح مارشال به باشگاه آن ها پيوسته بود.    (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

ماجرای افزایش ده برابری قیمت تلفن در ايران

عصرایران ـ شرکت مخابرات ایران، اعلام کرده است که هزینه راه اندازی تلفن ثابت، که تا پیش از این 100 هزار تومان بوده، اکنون به 50   هزار تومان کاهش يافته است. حجم اخبار و تبلیغات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره به حدی بوده است که در سایت این وزارتخانه، نامه ای از سوی یکی از شهروندان خطاب به وزیر درج شده که طی آن، از وی به خاطر "تصمیم گیری شجاعانه در پایین آوردن قیمت تلفن" تقدیر شده و جالب اینکه وزیر، شخصا به این نامه پاسخ داده و "از اینکه اقدامات و فعالیت های خدمتگزاران صدیق ملت در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ثمر نشسته، خداوند منان را سپاس گفته" است. اما در ورای این تبلیغات چه واقعیتی نهفته است؟ تا پیش از این، از متقاضیان تلفن ثابت، مبلغ 100 هزار تومان گرفته می شد که از این میزان، 95 هزار تومان، «ودیعه» بود و 5  هزار تومان دیگر، هزینۀ نصب. به عبارت دیگر، آن 95 هزار تومان، جزو بدهی شرکت مخابرات به مشترکان بود، به گونه ای که هر مشترکی می توانسته با انصراف از ادامۀ قرارداد خود با شرکت مخابرات، آن 95 هزار تومان را دریافت کند. اما اینک، آن 5 هزار تومان هزینه نصب، 50 هزار تومان شده است و دیگر، خبری از «ودیعه قابل استرداد» نیست.  در واقع، اگر آنگونه که شرکت مخابرات تبلیغات کرده است، ودیعه تلفن ثابت حذف شده، می بایست با حذف آن 95 هزار تومان از متقاضیان، تنها 5 هزار تومان می گرفتند ولی اینک 50 هزار تومان مطالبه می کنند. به بیان دیگر، آقایان، هزینه نصب تلفن ثابت را 10 برابر کرده اند ولی نه تنها صدایش را درنمی آورند بلکه با فرار به جلو، چنین وانمود می کنند که به مردم خدمت و هزینه را نصف کرده اند.     (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630