آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 398 ـ پنج شنبه 19 دی 1387 ـ  8 ژانويه 2008

=======================================================

گزارش تصویری: گردهمایی شیرخوارگان حسینی>>>>

=======================================================

فرایند گذار به دموکراسی

حشمت اله طبرزدی

اگرچه ملت ایران حدود یک قرن است که به آزادی و قانون گرایی، توجه کرده است اما، دموکراسی خواهی به مفهوم عمیق و فرهنگی اش، در دوره ی اخیر به عنوان گفتمان حاکم در بخشی از نخبگان ایران به رسمیت شناخته شده است. به همین دلیل، مردم ایران به مرور در می یابند که از تعصب ورزی های عقیدتی که وجه غالب وابستگی های «بدوی» جامعه ی ایران است، به در آیند و خرد گرایی را جایگزین این گونه وابستگی های غیر عقلانی کنند. این حرکت جدی و رو به جلو است. متناسب با خودش، الگوها، خواسته ها، نهادها و شیوه های مبارزه را به وجود می آورد و جایگزین گفتمان سنتی اعم از گفتمان ایدئولوزیک و یا جباریت سیاسی یا حتی گفتمان «اپوزسیون» سنتی می کند.

=======================================================

دست آورد نظام جمهوری اسلامی برای نهادهای دینی

مجید محمدی

رژیم اقتدا‌رگرا و تمامیت ‌خواه جمهوری اسلامی در هر دو دوره‌‌ی آیت‌الله خمینی و خامنهای نه تنها از آغاز به نابودی نهادهای مدنی، رسانههای مستقل، سندیکا‌های کارگری، احزاب سیاسی غیرهمسو و تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی کمر همت بست بلکه بیش از آنها به تخریب نهادهای دینی و روحانیت مستقل در ایران پرداخت. حکومت دینی نقطه‌ی پایانی بود بر تعامل هزار ساله‌ی نهادهای شیعه با حکومت‌های عرفی در ایران و نقش دوگانه‌ی این نهادها در مشروعیت بخشی به این حکومت‌ها از یکسو و سخن‌گویی از جانب مردم از سویی دیگر.

======================================================

جامعه، رهبر، رهبری

پژواک حرزت

گفتمان سنتگرایی و ایدئولژیک موجب تضعیف همبستگی هنجاری و کارکردی و ارتباطی شده است. همبستگی هنجاری یعنی نهادینه شدن ارزش های مشترک جامعه که با بهره گیری دولت از فشار و تحمیل بخشی از ارزش ها بر سایر ارزش های موجود در دل جامعه ایران نتیجتاً ایجاد اختلال کرده است. حاصل مشخص این اجبار دولتی بر جامعه، دوگانه رفتار کردن، دوگانه ظاهر شدن و دوگانگی هویت در بین ایرانیان است. چرا که در جامعه تظاهر و عوامفریبی امروز بصورت هنجار درآمده است. افراد در جمع با افراد در زندگی خصوصی متفاوت عمل می کنند. اين یعنی جامعهُ دوساحتی، جامعهَ دو شخصیتی، و جامعهُ دو زیستی. نتیجه این فرایند دوگانگی در جامعه صوری شدن هنجارها روبنایی شدن فرهنگ متظاهر شدن افراد نیم بند شدن یا سست شدن اخلاقیات در عرصهُ عمومی و حقیقت آن در زندگی خصوصی است.

======================================================

غافلگيری های اقتصادی در  ترکيه

بخش دوم از فصل ششم کتاب «ترک های امروز»

نگاهی به کشاورزی و صنعت ترکيه

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

در ترکيه نيز، همچون ايتاليا، اقتصاد اصلی کشور را شرکت های متعلق به «خانواده های بازرگان» می گرداندند. برخی از اين شرکت های خانوادگی تبديل به نهادهای مختلف بزرگی شده اند که در امر توليد کارخانه ای، بانکداری، بيمه، بازاريابی، و خدمات گوناگونی فعاليت دارند و همه در زير چتر شرکت های مختلف بزرگ اداره می شوند. اين شرکت ها گاه بخشی از دارايي های خود را به صورت سهام می فروشند اما تقريباً هميشه خانواده های بنيانگذار آن ها کنترل شرکت ها را در دست خود محفوظ نگاه می دارند. حتی هنگامی که يکی از خانواده ها دارای اولاد مستقيم مناسب برای گرداندن شرکت نباشد، دامادها و وابستگان آن ها به کار گرفته می شود و، در نتيجه، ازدواج هايي که در اين خانواده ها صورت می گيرد اغلب ناظر بر تداوم استعدادهای مديريتی است.

======================================================

سخنرانی شکوه ميرزادگی و اسماعيل نوری علا

در هوستون ـ تکزاس ـ همين يکشنبه>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

پيش گوی خوش خيال روس

مطبوعات ايران، ظاهراً با مسرت تمام، خبر داده اند که آقای "ايگور پانارين"، پنجاه ساله، يكي از كارشناسان و استادان در روسيه که در گذشته به عنوان تحليلگر "ك‌گ‌ب" مشغول فعاليت بوده و اكنون رئيس دانشگاه وزارت خارجه روسيه براي ديپلمات ‌هاي آينده اين كشور است، پيش‌بيني كرده كه آمريكا در سال آينده (دو هزار و ده) به واسطه جنگ داخلي فرو مي‌پاشد. به اين معنی که فروپاشي اقتصادي و انحطاط اخلاقي در آمريكا به يك جنگ داخلي منجر مي‌شود كه در نهايت به انحلال احتمالي آمريكا منتهي خواهد شد.  وي پيش‌بيني مي‌كند كه مهاجرت وسيع، ركود اقتصادي و تنزل اخلاقي پاييز سال آينده يك جنگ داخلي را در آمريكا رقم زده و باعث نابودي دلار خواهد شد. حدود پايان ژوئن يا اوايل ماه جولاي سال آينده، آمريكا به شش بخش تجزيه خواهد شد كه در اين ميان "آلاسكا" تحت كنترل روسيه بازخواهد گشت و روسيه، پس از ضعف خود در دهه هزار و نهصد و نود، دوباره بجايگاه سابق خود در عرصه بين‌الملل را باز خواهد يافت. البته ايشان، اين نکته را هم افزوده اند كه به رغم افزايش قدرت روسيه در صحنه جهاني، اقتصاد اين كشور به واسطه وابستگي آن به دلار و تجارت با آمريكا دچار بحران خواهد شد. که لابد آن هم غمی نيست، چرا که در آن زمان حکومت اسلامی ايران، که تبديل به ابر قدرت شده، به نجات روسيه خواهد آمد!      (آرشيو)

======================================================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630