آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 397 ـ سه شنبه 17 دی 1387 ـ  6 ژانويه 2008

=======================================================

يک لحظۀ خلوت، در کوچه های تهران

======================================================

آيا می شود نسبت به هفده دی بی تفاوت بود؟

شکوه ميرزادگی

رضاشاه، با دخالت مستقيم خويش، در واقع مهمترين خواسته های برحق و طبيعی زن ها را، که نتوانسته بودند، به دليل دخالت مستقيم روحانيون وقت، آن ها را از اولين مجلس های پس از پيروزی انقلاب مشروطيت بگيرند، به رسميت قانونی نشاند. در واقع آزادی زن ها يکی از جبرهای تاريخ است که نمی شود برای هميشه جلوی آن ايستاد. و رضاشاه اين جبر را درک کرد. حالا بگوييم که «اين درک را انگليس ها به او تفهميم کردند»، بگوييم که «آن را عده ای از اطرافيان روشنفکرش به گردنش گذاشتند»، بگوييم که «اين کارش از لج ملايان بود»، هر چه بگويند و بگوييم در اين نکته شک ندارم که هيچ يک از اين سخنان چيزی از ارزش او در ارتباط با اين اقدام تاريخی کم نمی کند.

======================================================

لیبرالیسم، محصول جانبی دموکراتیسم
محمدرضا نیکفر

پرسیده شده است که «‌آیا گفتار و کنش لیبرالیستی، همچون یک پروژه سیاسی و اجتماعی، می‌تواند به ‌تمامی گشایشی برای بن‌بست‌های جامعه ما باشد؟» پاسخ این است که هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند «به‌تمامی» گشایش ایجاد کند. اگر کسی به پرسش بالا پاسخ دهد «آری»، لیبرالیسم را نفهمیده است. لیبرال کسی است که بگوید دوای واحدی برای همه‌ی دردها وجود ندارد، از جمله دوایی به نام «لیبرالیسم». پس لیبرال پیگیر کسی است که با لیبرالیسم تمامیت‌خواه هم مشکل دارد. یکی از جلوه‌های لیبرالیسم تمامیت‌خواه آن جریانی است که نئولیبرالیسم می‌خوانندش. نئولیبرالیست کسی است که درکی توتالیتر از مالکیت خصوصی دارد و ایده‌آلش را در آن می‌بیند که در همه‌ی عرصه‌های زندگی اجتماعی منطق بازار فرمان‌روایی تام یابد.

======================================================

لیبرالیسم

دایره المعارف استنفورد

ليبراليسم ميتواند به عنوان 1- سنتی سياسي، 2- فلسفه ای سياسي و 3- نظري ای فلسفي جامع كه شامل نظريه ارزش، ادراكی از فرد و نظريه ای اخلاقي و فلسفه ای سياسي باشد، درك شود. به عنوان يك سنت سياسي، ليبراليسم در كشورهاي مختلف دچار تغيير شده است. در انگلستان كه تا حد زيادي زادگاه ليبراليسم است، سنت ليبرالي در سياست بر تسامح مذهبي، حكومت ناشي از رضايت، آزادي فردي و بالاخص آزادي اقتصادي، تاكيد كرده است. در فرانسه ليبراليسم بسيار بيشتر به سكولاريسم و دمكراسي ربط داده شده است. در ايالات متحدة آمريكا ليبرال‏ها اغلب دلبستگي به آزادي فردي را با مواضعي ضد سرمايهدارانه تركيب كردهاند، اين در حاليست كه ليبراليسم استراليایي در حاليكه موضعي دوستانهتر نسبت به سرمايهداري دارد، در مورد آزاديهاي مدني چندان پراشتياق نيست. براي درك اين انشقاق‏ها در ميان سنتهاي ليبرالي، ما نيازمنديم كه به بررسي آن به عنوان نظريه ای سياسي و همچنين فلسفه ای جامع بپردازيم. اين دو مبحث موضوع اين مقاله هستند.

======================================================

اقتصاد، چشم اسفندیار حکومت اسلامی

رضا عزیزی نژاد

بنیان گزار حکومت مطلقه ی ولایت فقیه در ایران، زمانی اقتصاد را برای چارپایان دانسته بود. امروزه حتا وارثان مرده ریگ جمهوری اسلامی که سیلی واقعیت های کشور داری سرزمین بزرگ و سختی مانند ایران را بر دو طرف گونه ی خود حس میکنند، از تکرار گفته ی رهبر و مرادشان سر باز می زنند. حکومت اسلامی که زمانی دراز مست دلارهای نفتی و ثروت اندوزی غیر تولیدی بود با چنان شدتی به میان میدان بحران مالی پرتاب شده، که دولتش حتا توانایی ارایه بودجه برای سال آینده را نیز از دست داده است. نگاهی گذرا به واقعیت های اقتصادی حکومت اسلامی، که میرود تا بر خلاف میل بنیان گزارش به مهم ترین و حیاتی ترین دغدغه ی وارثانش تبدیل شود، آینده ی روشنی را ترسیم نمی کند.

======================================================

با عذر خواهی، فصل پنجاه و يکم زندگينامۀ کمال آتاتورک برای اين هفته آماده نشد

===================== کوتاه و گويا  ====================

ماسک بزنید، مدارس تعطیل نمی شوند

باشگاه خبرنگاران: علیرضا علی احمدی در حاشیه گردهمایی مدیران آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان تعطیلی مدارس در هنگام افزایش آلودگی هوای تهران گفت: «دانش آموزان حتی با ماسک نیز، بهتر است در مدارس حضور یابند». وزیر آموزش و پرورش گفت : «اولویت ، فعالیت مدارس در هر شرایط از جمله ادامه آلودگی هوای تهران است». وی تاکید کرد: «درصورت تصمیم مسئولان ذیربط ، وزارت آموزش و پرورش نیز به تکلیف قانونی خود عمل خواهد کرد». وزیر آموزش و پرورش که در بین سخنانش در این مراسم گفته بود به سبب حضور خبرنگاران نمی تواند به راحتی سخن بگوید، هنگامی که با اعتراض خبرنگاران مواجه شد، گفت: «نباید برخی مسائل را که با حسن نیت مطرح می شود در رسانه ها سیاسی کرد». در همين حال محمود رضائیان، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا، اعلام کرد که: «آمار ایست قلبی در میان شهروندان تهرانی در روزهای اوج آلودگی هوا نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر افزایش یافته است».      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630