بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

پيوند به ديگر نوشته های نويسنده در سکولاريسم نو

سونامی دمكراسی

شاهین فاطمی

تحولات سیاسی همانقدر قابل پیش بینی هستند كه پیش بینی دقیق وقوع زلزله و پی آمدهای آن. سیاست و زمین شناسی یا بهتر بگوئیم زلزله شناسی هنوز تا رسیدن به مقام علوم دقیق فاصله زیادی در پیش دارند.با این همه در هر دو رشته اطلاعات و سوابق آنقدر به ما آموخته است كه اگر نمی‌توانیم دقیقاً زمان و شدت یك زمین لرزه (چه سیاسی و چه فیزیكی) را پیش بینی كنیم، لااقل احتمال وقوع آن قابل پیش بینی است.

هیچكس نمی‌توانست پیش بینی كند كه در میان جمهوریهای سابق شوروی پس از گرجستان و اوكراین نوبت قرقیزستان خواهد بود اما مسلم بود كه این سری اتفاقات به صورت زنجیره‌ای در آن منطقه شروع شده است و بی‌شك تداوم خواهد داشت. شرایط محلی و تصادفات سیاسی در تعیین زمان دقیق وقوع این حوادث آنقدر زیاد است كه همانند شرایط طبیعی وقوع زلزله، كار پیشگویان و حسابگران را مشكل و حتی غیرممكن سازد.

علائم زیادی وجود دارند كه می‌توانند هواداران دمكراسی و آزادی را در سراسر منطقه كماكان امیدوار و خوشبین نگه دارند. اطلاق كلمه «موج» به جریان های جاری در منطقه كافی نیست. شاید بهتر باشد آنچه را كه آغاز شده است «سونامی» بنامیم چون موج سطحی است و زودگذر در حالی كه سونامی ریشه‌های بس عمیق تری دارد و منشاء آن از حركت لایه‌های بسیار عمیق دریا سرچشمه می‌گیرد. سقوط كمونیسم را باید، همانند یك سونامی، سرچشمۀ تغییرات ژرف و مداوم در منطقه و در جهان بشناسیم. در پی آمد تغییر كلی آرایش جهانی قدرت ها، فعل و انفعالات زنجیره‌ای بسیار شروع شده است. آزادی كشورهای اروپای شرقی از قید كمونیسم، سقوط دیوار برلن و گسترش مرز اتحادیه اروپا و سازمان ناتو تا پشت دروازه‌های سن پیترزبورگ و مسكو بخشی از مظاهر این تغییر و تحول است.

پس از اروپا نوبت خاورمیانه فرا رسیده است. اگر امروز سوریه ناچار شده است قوای خود را از لبنان خارج سازد و با چنین خفتی وادار به عقب نشینی شود دقیقاً باید علت واقعی این تغییرات را در آرایش جدید نیروها و نظم نوین جهانی جستجو كرد.
اگر سوریه هنوز از پشتیبانی مسكو برخوردار بود و مسكو در موقعیت و منزلت پیشین قرار داشت مسلماً صدام هنوز در عراق نشسته بود و صلح خاورمیانه هم میان اعراب و اسرائیل همچنان سرابی دوردست باقی مانده بود.

همه چیز امروز امكان پذیر شده است. زیرا آرایش نیروها و نظم جهانی در حال تغییر است. آنهایی از این فرصت به نحو احسن استفاده خواهند كرد كه از هوشیاری و لیاقت كافی برای اتخاذ تصمیم درست و وقت شناسی بهره‌مند باشند.

مرزهای خاورمیانه برای گسترش دمكراسی تا آسیای مركزی و شمال آفریقا در حال گسترش است.

http://www.mardaninews.de/index.php?option=com_content&task=view&id=5727&Itemid=2

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630