بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آذر   1387 ـ دسامبر 2008  ـ

 

پيوند به مطالب دانشجوئی در سکولاريسم نو

 

پروژۀ سرکوب دانشجویان دانشگاه شیراز وارد فاز جدیدی شد

آزادمرد از شيراز

تشکلهای وابسته و حکومتی دانشگاه شیراز شامل بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شیراز طی اعلامیههای که در سطح وسیع در دانشگاه شیراز پخش شده است اعلام کردهاند که از فردا(شنبه) در مسجد دانشگاه شیراز معتکف خواهند شد. این تشکلهای وابسته که بعضی از آنها ماهیت شبهنظامی نیز دارند، دلیل اعتکافِ سیاسی خود را «هتک حرمت گستاخانه به شهدا، توهین به مقدسات و اهمال مسئولین» اعلام کردهاند.

پس برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو در روزهای 16 و 18 آذر در دانشگاه شیراز که با حضور پرشور دانشجویان این دانشگاه برگزار گردید، نگرانیهای مجموعه حاکمیت نسبت به جو دانشگاه شیراز به شدت افزایش یافته است و نیروهای وابسته و شبهنظامی درون دانشگاه به همراه مسئولین دانشگاه شیراز و نیز مقامات امنیتی استان فارس دست به دست هم دادهاند تا فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز را به شدت سرکوب کنند. این در حالی است که خبرگزاریهای وابسته و حکومتی که ید طولایی در پروندهسازی علیه دانشجویان دارند نیز با جوسازی و لجنپراکنی، فضا را به سمت برخورد شدید با دانشجویان دانشگاه شیراز پیش میبرند. «رجا نیوز» و نیز «شبکه خبر دانشجو» سایت خبری سازمان بسیج دانشجویی عملا از برخورد خشن با دانشجویان صحبت میکنند.

به گزارش شبکه خبر دانشجو معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس در دیدار با دانشجویان بسیجی گفته است: «در روش تاكتيكي، بايد به صورت تشكيلاتي عمل كنيد و ابتدا با مشورت و در مرتبه بعد با عمل بتوانيد بيشترين سود و كمترين ضرر را داشته باشيد.» وی همچنین با اشاره به جلسه سخنرانی علی لاریجانی در دانشگاه شیراز، که با اعتراض شدید دانشجویان این دانشگاه همراه بود، گفت: « انتظار ما اين بود كه دانشجوي دشمن شكن فضاي تالار را دست بگيرد تا دانشجويان افراطي و دشمنان نتوانند از اين شور و هيجان فضاسازي كنند.»  همچنین بنا گزارش همین خبرگزاری، نیروهای بسیج در این جلسه به حدایق معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس گفتهاند: « ما دانشجويان از حق خودمان نمي گذريم و خواهان برخورد قانوني و قاطع شوراي تامين با اين افراد هستيم... اگر با اين مجرمين برخورد نشود مسامحه كرده ايد چرا كه اين افراد با توهين از خط قرمز ارزش ها عبور كرده اند... توهين به ولايت فقيه، توهين به ساحت مقدس حضرت رسول الله مي باشد و ما از آن نمي گذريم».

پایگاه خبری رجانیوز که نزدیکی زیادی با احمدینژاد و روزنامه کیهان دارد، متن بیانیهی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز که فعالان دانشجویی را تهدید به قتل کردهاند را منتشر کرده است و گزارش داده است که نیروهای بسیج دانشجویی در دیدار با مقامات استانداری فارس جهت برخورد با دانشجویان اولتیماتوم سهروزهای صادر کردهاند.

فشارهای بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز در حالی رو به افزایش گذاشته است، که رسانههای اصلاحطلب در این مورد سکوت معناداری را پیش گرفتهاند و عملا همسو با حاکمیت، شرایط را برای ایجاد سناریویی دیگر در دانشگاه شیراز مهیا میکنند.

اعتراضات نیروهای بسیج بیشتر به مراسم تریبون آزاد که در روز 18 آذر در دانشگاه شیراز برگزار شد، برمیگردد. در این مراسم، هیچگاه به شهدا توهین نشد و ماجرایی که نیروهای بسیج به عنوان توهین به شهدا از آن یاد میکنند این است که یکی از دانشجویان در صحبتهای خود با اشاره به کوبیدن سر یکی از دانشجویان در دانشگاه تهران به نردهها در مراسم تریبون آزاد این دانشگاه گفت: «دانشجویی که سر وی را به نردهها کوبیدند، دوست من بود و فرزند شهید است... چرا مدعی هستید که به شهدا احترام میگذارید و به استخوانهای آنها احترام میگذارید اما استخوانهای فرزندش را میشکنید؟» جالب توجه است که تمامی ساعات تریبون آزاد توسط دوربینهای دانشگاه فیلمبرداری شده است و روابط عمومی دانشگاه شیراز میتواند جهت شفافسازی این فیلمها را نمایش بدهد اما به دلیل همدستی مسئولان دانشگاه با نیروهای سرکوبگر تا کنون چنین اقدامی صورت گرفته است. همچنین تعدادی از فعالان دانشجویی اعلام کردهاند، فیلم کامل تجمع دانشجویان را در اختیار دارند که ظرف چند روز آینده آن را در اختیار خبرگزاریها خواهند گذاشت.

اما آنچه که نیروهای بسیجی از آن به عنوان توهین به مقدسات یاد میکنند، چیزی جز انتقاد به رهبری نبوده است که متن آن قبلا در اختیار رسانهها قرار گرفته است و فیلم آن نیز موجود است. یکی از دانشجویان در این مراسم در انتقاد به رهبری گفته بود: «اگر آیتالله خامنهای دیکتاتور نیست، چرا اجازه داده نمیشد در مورد وی نظرسنجی کنیم. اگر خامنهای پیرو امام علی است، چرا در سفر وی به استان فارس این همه ریخت و پاش و تشریفات وجود داشت»  این دانشجو که برادرش در جنگ شهید شده بود، همچنین گفته بود که: «برادر من برای خامنهای شهید نشد، بلکه در راه آزادی و وطن شهید شد.» تعدادی از فعالان دانشجویی در شیراز معتقدند که در مراسم تریبون آزاد دانشگاه شیراز به رهبری انتقاد شده است و اگر قرار است به خاطر این انتقادات، آنها سرکوب شوند، مقامات ارشد نظام و از جمله شخص رهبری باید پاسخگو باشد.

به نظر میرسد دستاویزهایی نظیر توهین به مقدسات و شهدا سرپوشی بر پروژه سرکوب دانشجویان دانشگاه شیراز باشد که امسال به شکل جسورانهای مراسم روز دانشجو را برگزار کردند.

«جامعه اسلامی دانشگاه شیراز» نیز با انتشار اعلامیهای خواستار برخورد مسئولان دانشگاه شیراز با فعالان دانشجویی این دانشگاه شد. در قسمتی از این بیانیه آمده است: « سوگمندانه باید گفت که روز 18 آذر دامن دانشگاه شیراز به لکهی ننگ فحاشی و هتاکی آلوده گردید که جز به آب مجازات و تادیب قانونی شسته نخواهد شد.»

همچنین قرار است در مراسم اعتکاف سیاسی نیروهای بسیج «عماد افروغ» حاضر شود و برای آنها سخنرانی کند که این مطلب نشان میدهد که پروژه از طرف مقامات ارشد جمهوری اسلامی آب میخورد.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630