بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آبان   1387 ـ نوامبر 2008  ـ

 

جنگ تمدن ها يا جنگ بربريت و عقلانيت؟

گفتگو با وفا سلطان، روانشناس عرب – آمريکايی

گفتگوگر: تلويزيون الجزيره

پياده کردن از زيرنويس انگليسی نوار و ترجمه آن از: آزاده سپهری

azadeh_sepehri@hotmail.com

وفا سلطان: برخورد يا جنگی که ما در دنيا شاهدش هستيم، جنگ بين مذاهب نيست، جنگ بين تمدن ها نيست، جنگی ست بين دو پديدۀ متضاد، بين دو دورۀ تاريخی. جنگی ست بين طرز تفکری که متعلق به قرون وسطی ست و طرز تفکری که متعلق به قرن بيست و يکم است. جنگی ست بين تمدن و عقب ماندگی، بين مدنيت و بدويت، بين بربريت و عقلانيت. جنگی ست بين آزادی و سرکوب، بين دمکراسی و ديکتاتوری، جنگی ست بين حقوق بشر از يکسو و نقض حقوق بشر از سوی ديگر. جنگی ست بين کسانی که با زن مثل حيوان برخورد مي کنند و کسانی که با زن بعنوان انسان برخورد مي کنند. چيزی که ما امروز شاهدش هستيم، جنگ تمدن ها نيست. تمدن ها با هم جنگ نمي کنند، بلکه رقابت مي کنند.

مصاحبه کننده: من از صحبتهای شما اينگونه برداشت کردم که اين چيزی که امروز دارد اتفاق می افتد، برخورد يا جنگی ست بين فرهنگ غرب با عقب ماندگی و جهل مسلمانان.

وفا سلطان: بله، منظورم همين است.

 

مصاحبه کننده: چه کسی ايده جنگ تمدنها را مطرح کرد؟ آيا اين ايده متعلق به ساموئل هانتينگتون نيست؟ متعلق به بن لادن که نيست! من دوست داشتم راجع به اين موضوع صحبت کنيم، اگر از نظر شما مشکلی نباشد ...

وفا سلطان: مسلمانان کسانی بودند که برای اولين بار اين عبارت را به کار گرفتند. مسلمانان کسانی هستند که جنگ تمدن ها را شروع کردند. پيغمبر اسلام ميگويد: "من فرمان دارم که با مردم بجنگم تا زمانی که آنان به خدا و پيامبرش رو آورند". زمانی که مسلمانان مردم را به مسلمان و نامسلمان تقسيم مي کردند و خواهان جنگيدن با بقيه بودند تا آنان را مجبور به پذيرش اعتقادات خود کنند، بانی اين برخورد شدند، آنان اين جنگ را شروع کردند. برای اينکه جلوی اين جنگ گرفته شود، آنان بايد در کتب اسلامی خود تجديد نظر کنند، کتبی که پر است از دعوت به تکفير و دعوت به جنگ با کفار. همکار من (منظور يک شخصيت روحانی ست که در اين مناظره حضور داشت) گفت که هيچگاه به اعتقادات ديگران توهين نمي کند. کدام تمدنی بر روی زمين به او اجازه مي دهد که افراد ديگر را به نام هايی ملقب کند که آنان خود انتخاب نکرده اند؟ گاهی آنان را اهل ذمه (کفار) مي نامد، گاه آنان را اهل کتاب خطاب ميکند، و گاه آنان را با ميمون و خوک مقايسه مي کند، و يا مسيحيان را "کسانی که خشم خدا را برمی انگيزند" مي نامد. چه کسی به شما گفته که آنان اهل کتاب هستند؟ آنان اهل کتاب نيستند، بلکه اهل بسياری کتب هستند. تمام کتاب های مفيد علمی که ما امروز در اختيار داريم، مال آنهاست، ثمرۀ طرز تفکر آزاد انديشانه و خلاقانۀ آنان است. چه کسی به شما اين حق را مي دهد که آنان را مستحق خشم خدا بدانيد، يا کسانی که گمراه شده اند؟ و بعد اينجا بياييد و بگوييد که مذهب شما به شما فرمان مي دهد که از توهين به اعتقادات ديگران خودداری کنيد. من مسيحی نيستم، مسلمان يا يهودی هم نيستم، من يک انسان سکولار هستم. من به چيزهای فوق طبيعی معتقد نيستم، ولی حق ديگران را می پذيرم که به آن اعتقاد داشته باشند.

روحانی: (با عصبانيت) پس شما ملحد هستيد؟ ملحد هستيد؟

وفا سلطان: شما مي توانيد هر چه مي خواهيد بگوييد. من يک انسان سکولار هستم که به چيزهای فوق طبيعی اعتقاد ندارد.

 

روحانی: اگر شما ملحد باشيد، گفتگو با شما فايده ای ندارد، چرا که شما کفر مي گوييد و عليه اسلام، پيغمبر و قرآن حرف مي زنيد...

وفا سلطان: اينها مسائلی شخصی ست که به شما ربطی ندارد. برادر، شما مي توانيد به سنگ هم اعتقاد داشته باشيد تا وقتی که آن را به سوی من پرتاب نکنيد! شما مي توانيد هر که را مي خواهيد بپرستيد، ولی اعتقادات ديگران به شما ربطی ندارد، هر اعتقادی هم که داشته باشند، که مسيح خداست و پسر مريم است يا اينکه شيطان خداست و پسر مريم است. بگذاريد مردم اعتقادات خودشان را داشته باشند. يهوديان تراژدی هولوکاست را پشت سر گذاشته اند، و دنيا را وادار کرده اند که آنان را بپذيرد، ولی اينکار را با دانش خود کرده اند و نه با ترور، با کار خود و نه با ناله کردن و فرياد کردن. بشر اکثر کشفيات علمی را که در قرن ۱۹ و ۲۰ انجام گرفته، مديون محققين يهودی ست. ۱۵ ميليون انسان پراکنده در سراسر جهان يکی شدند و از طريق کار و دانش، حقوق خود را بدست آوردند. ما حتی يک يهودی هم نديده ايم که در يک رستوران آلمانی خود را منفجر کند. ما حتی يک يهودی نديده ايم که کليسايی را نابود کند. ما حتی يک يهودی نديده ايم که برای اعتراض، مردم ديگر را بکشد. مسلمانان سه مجسمۀ بودا را نابود کردند، ولی ما يک بودايی هم نديده ايم که مسجدی را به آتش بکشد، مسلمانی را بکشد و يا سفارتی را آتش بزند. فقط مسلمانان هستند که برای دفاع از اعتقادات خود کليساها را به آتش مي کشند، انسان ها را مي کشند و سفارت ها را نابود مي کنند. اين راه به جايی نمي رسد. مسلمانان بايد از خود بپرسند که برای بشريت چه مي توانند بکنند، قبل از اينکه درخواست داشته باشند که بشريت آنان را بپذيرد.

تاريخ مصاحبه: ۲۱ فوريه ۲۰۰۶

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630