بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

شهريور   1387 ـ   سپتامبر  2008  

گزارش دیدار حشمت الله طبرزدی با هرميداس باوند

روابط عمومی جبههء دموکراتیک ایران

مهندس حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبههء دموکراتیک ایران، به دنبال آزادی از زندان، و در سلسلهء دید و بازدیدها، با دکتر هرمیداس باوند، عضو شورای رهبری جبههء ملی ایران و استاد دانشگاه دیدار کرد. در این دیدار، که علاوه بر آقای عیسی خان حاتمی، از اعضای شورای مرکزی جبهه، ملی ایران، خانم گیتی پور فاضل، وکیل برجستهء دادگستری و چند تن از اعضای شورای مرکزی جبههء دموکراتیک ایران نیز حضور داشتند، دربارهء مسایل روز نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دکتر جواد امامی، از اعضای شورای مرکزی جبههء دموکراتیک ایران و از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به نامهء اخیر آقای مهندس امیر انتظام، ضمن تجلیل از شخصیت مهندس امیر انتظام، پیشنهاد داد که، با توجه به انتساب ایشان به جبههء ملی ایران، خوب است پیش از انتشار نامه هایی با این اهمیت، یک کار دقیق سیاسی و کلاس بندی موضوعی دربارهء آن صورت بگیرد تا بتوان از آن به نفع جنبش دموکراسی خواهی بهره برداری بهتری کرد.

پرویز سفری، عضو دیگر شورای مرکزی جبههء دموکراتیک ایران، نیز ضمن اشاره به این موضوع، بیان داشت که ظرفیت سیاسی و مبارزاتی اپوزسیون ایران بیش از وضعیت موجود است، به همین دلیل می توان با پذیرش مسالهء گفتگو و تعامل همه جانبه،این ظرفیت را به روز کرد. سفری بر نقش شخصیت ها در رهبری توده ها تأکید گذاشت و خواستار این شد که در بین الیت جامعه، این موضوع مورد توجهء بیشتری قرار بگیرد.

عیسی خان حاتمی، عضو شورای مرکزی جبههء ملی ایران، به پیروزی نیروهای مذهبی و ملی-مذهبی در 30 سال پیش اشاره کرد و ابراز داشت، بستر های اجتماعی در 30سال پیش، زمینهء پیروزی مذهبیون را آماده کرده بود ولی اینک،جامعهء ما از این مرحله گذر کرده و به شدت طرفدار نیروهای آزادیخواه، سکولار و ملی است. عیسی خان حاتمی به اختلافات موجود در بین جناح های گوناگون حاکمیت اشاره کرد و ابراز داشت، همان گونه که خود آن ها نیزگفته اند، کار از دست حکومت رها شده است. آقای حاتمی، شرایط موجود را برای يک جنبش عام سیاسی از سوی طبقات گوناگون اجتماعی به لحاظ گرانی، فقر و تورم آماده تلقی کرد. ایشان سپس در بارهء جایگاه جبههء ملی برای اتحاد بین نیرو های ملی و دموکراسی خواه تاکید کزد.

در ادامهء این دیدار، خانم گیتی پورفاضل بر نقش نیروهای سکولار تاکید گذاشت و ابراز داشت، از جبههء ملی ایران انتظار می رود بیش از پیش خودش را برای اتحاد بین نیروهای دموکراسی خواه آماده کند. ایشان همچنین براهمیت رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی از سوی نیروهای سیاسی تاکید کرد. وکیل مدافع آقای کبودوند، همچنین خواستار توجهء بیشتر به وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی شد و در این رابطه تصمیماتی نیز اتخاذ گردید. ایشان همچنین به پیروزی اخیر جنبش زنان اشاره کرد. خانم پورفاضل تاکید کرد نیرو های سکولار می بایست برای آینده برنامه داشته باشند تا تاریخ تکرار نشود. در پاسخ به این خواستهء خانم پورفاضل، اقای عیسی خان حاتمی به وجود نیرو های متخصص در زمینه های گوناگون و در جبههء ملی ایران تاکید کرد.

اسماعیل مفتی زاده، از هموطنان کرد و از اعضای شورای مرکزی جبههء دموکراتیک ایران، بار دیگر بر ائتلاف همهء احزابی که بر تمامیت ارضی ایران تاکید دارند و از مشی مبارزهء مسالمت آمیز حمایت می کنند شد. ایشان در همین زمینه به حزب دموکرات کردستان ایران اشاره کرد و اعلام داشت، در بین نیروهای سیاسی کردستان، اتحاد خوبی برقرار است و مردم به ویژه بازاریان و کسبه، از آن ها به ویژه زندانیان سیاسی حمایت می کنند. آقای مفتی زاده خواهان موضع گیری احزاب، برای بر حذر داشتن دولت جمهوری اسلامی از همکاری با ترکیه علیه اکراد به ویژه دربارهء خانقین شد، که از سوی حاضرین مورد تایید قرار گرفت.

دکتر بهیهء جیلانی، یکی دیگر از حاضرین در جلسه، خواهان این شد که احزاب ساسی به ویژه جبههء ملی ایران، پلاتفرم خود برای آینده را آماده کنند. دکتر بهیهء جیلانی که از قربانیان جنبش دانشجویی 18 تیر ماه 1378 است، اشکال اساسی احزاب در بدو پیروزی انقلاب بهمن 1357 را نداشتن برنامهء سیاسی دانست. او بر اتحاد نیروهای سکولار و دموکراسی خواه تاکید گذاشت. همچنین تاکید کرد که جبههء دموکراتیک ایران به پیشنهاد اقای مفتی زاده پاسخ مثبت بدهد.

در ادامهء این دیدار، مهندس طبرزدی ضمن تاکید بر اتحاد و ائتلاف همهء احزاب و مبارزان دموکراسی خواه و سکولار، نقش جبههء ملی در این زمینه را مهم دانست. مهندس طبرزدی همچنین به اهمیت جایگاه شخصیت مبارزاتی و علمی دکتر هرمیداس باوند اشاره کرد و اعلام داشت، جنبش دموکراسی خواهی ملت ایران، از دانش و تجربهء چنین شخصیت هایی بهره می گیرد.

مهندس طبرزدی سپس به تحلیل وضعیت کنونی جنبش دموکراسی خواهی پرداخت و ضمن تاکید بر همبستگی بیش از پیش نیروهای سکولار، اعلام داشت در شرایط کنونی، جنبش مدنی از جنبش سیاسی قوی تر عمل می کند. زیرا از يک سو برای فعالیت های مدنی، حاشیهء امن بیشتری وجو دارد و از دیگر سو، بستر های اجتماعی موجود امکان همکاری نیروهای اجنماعی و فعالان مدنی صرف نظر از گرایش های آن ها را مهیا می سازد. مهندس طبرزدی با طرح پیشنهادهایی خواستار تقویت همکاری عملی نیروهای سیاسی با هدف تقویت جامعهء سیاسی شد.

دکتر هرمیداس باوند ضمن سپاسگزاری از حاضرین، دیدگاه های سیاسی خود و برخی مواضع جبههء ملی ایران را بیان داشت. دکتر باوند ابراز داشت، دیدگاه روشن جبههء ملی ایران این است که به صورت تاکتیکی با همهء نیروهای دموکراسی خواه همکاری کند. ایشان ایراز داشت، برای مثال يک ارادهء ملی مبنی بر مخالفت با جنگ وجود دارد. حتی نیروهای اصلاح طلب يا ملی- مذهبی در این موضوع خاص می توانند از همکاری جبههء ملی برخوردار باشند. برای اینکه ملت ایران، با هر کس بخواهد شرایط جنگی را بر ایران تحمیل کند مخالف است. حتی در مسالهء مربوط به نام خلیج فارس، حکومتی ها نیز با اپوزسیون در يک مساله مشترک همکاری کردند. بنابراین موضع جبههء ملی ایران بر همکاری و اتحاد تاکتیکی با تمامی آزادیخواهان است.

دکتر باوند، ضمن دفاع از مواضع و جایگاه جبههء ملی ایران، آمادگی این جبهه برای ایفای نقش موثر تر در مبارزات اخیر را اعلام داشته و ابراز داشت: «این جبهه از حضور نیروی جوان در آن و همکاری بیشتر با جوانان استقبال می کند». دکتر باوند، با اشاره به نامهء اخیر آقای مهندس امیر انتظام به دبیر کل سازمان ملل، به ظرافت برخورد با اینگونه مجامع بین المللی و طبقه بندی خواسته ها، عطف به فعال کردن نیروهای اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت که امیدوار است با نشستی که برخی نیروهای سیاسی با آقای مهندس انتظام خواهند داشت، راهکاری به دست بیاید که از این گونه اقدامات، بهره برداری بهتری بشود که رضایت نخبگان و کوشندگان سیاسی نیز جلب شود.

شایان ذکر است در این دیدار آقایان محمد مسعود سلامتی و امین کرد، دو تن دیگر از اعضای شورای مرکزی جبههء دموکراتیک ایران نیز حضور داشتند.

روابط عمومی جبههء دموکراتیک ایران

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630