بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

شهريور   1387 ـ   اوت  2008  

 

دشمنان بلوچستان از ميان برمی افتند

رضا حسين بر

 

هنگامی که اين روزها به تاريخ مردم بلوچ و سرزمين بلوچستان می نگرم به روشنی می بينم که همهء فاتحان و ديکتاتورهايي که بلوچستان را فتح کرده و نيروی سرکوب خود را عليه مردم آن به کار برده اند عاقبت قربانی بدکاری های خود شده اند. بلوچستان از اين بابت معجزه های بسياری را در آستين دارد که مقام آنانی را به مردم بلوچ و سرزمين بلوچستان خدمت می کنند تعالی بخشيده و آنانی را که بد کرده اند از ميان برمی دارد. به نظر می رسد که اين امر در تاريخ اين منطقه آنچنان مکرر اتفاق افتاده است که می توان آن را نوعی روند تاريخی دانست.

 نخستين شواهد مستند تاريخی در اين زمينه به شاهان ساسانی در دوران پيش از اسلام برمی گردد. آخرين پادشاهان اين سلسله مردم بلوچ را به شدت سرکوب کردند. فردوسی شرحی از بدکاری های آنان را در کتاب شاهنامه ضبط کرده است. همو نقل می کند که در يک مورد نيروهای ساسانی به «هامون»، که مرکز بلوچستان است، حمله ور شده و عدهء زيادی از بلوچ ها را کشتند به طوری که گوسفندان و بزهای بلوچ ها بدون چوپان و زارع ماندند. آنگاه، چند سال بعد، اعراب به ايران حمله ور شده و سلسله ساسانی را برانداختند.

سلطان محمود غزنوی قدرتمند ديگری بود که عده زيادی از بلوچ ها را کشت اما، بلافاصله پس از اين کشتار، چشم از جهان فرو بست و دو پسرش در گير جنگی در ميان خود شدند که به اقتدار اين سلسله پايان داد.

ناصرالدينشاه قاجار هم جناياتی باورنکردنی در بلوچستان انجام داد. هر کجا که مردم از پرداخت ماليات عاجز می ماندند مأموران او زنان و بچه هايشان را تصاحب می کردند. اين واقعه در سال هائی اتفاق افتاد که بلوچستان مدت درازی دچار خشکسالی بود. مأموران جمع آوری ماليات فرستاده شده از جانب ناصرالدينشاه چنان بيرحم بودند که وقتی می ديدند مردم توان پرداخت ماليات شان را ندارند زنان و فرزندانش آنها را به بردگی می گرفتند. چند سال پس از اين واقعه ناصرالدينشاه به قتل رسيد.

ذولفقار علی بوتو در 1973 پارلمان بلوچستان را منحل کرد، رهبران بلوچ را به زندان افکند و در پی آن جنگی داخلی در گرفت که طی آن هزاران بلوچ کشته و زخمی شدند. بوتو از ارتش پاکستان برای سرکوب مردم بلوچ استفاده می کرد، اما همان فرماندهی که از جانب او به سرکوب بلوچ ها دست زده بود خود طی کودتايي عليه بوتو  او را دستگير کرده و چندی بعد به دار آويخت.

ژنرال پرويز مشرف نيز، بی اعتنا به تاريخ بلوچستان، همان روش بوتو را به کار برد. صدها بلوچ را کشت، هزاران نفر از آن ها را به زندان افکند، هزاران تن ديگر را از خانه و زمين شان آواره ساخت، و اکبرخان بوگتی، رهبر بلوچ ها، را به قتل رساند. و امروز می بينيم که او نيز با عاقبتی همچون پيشينيان خود روبروست.

من، همچنان که به مردم بلوچ و سرزمين بلوچستان فکر می کنم، وجود معصوميت شديدی را در اين مردم حس می کنم که خود را در آنان بصورت در خواست عدالت متجلی می کند. و هنگامی که ديکتاتورها از ميان برداشته می شوند اين جويندگان عدالت حس می کنند که عدالت در حق آنان جاری شده است. بدينسان می توان گفت که تا کنون هيچ کس از اين معصوميت عدالت خواه جان به در نبرده است. و به همين دليل است که من آن را شبيه معجزه می بينم. آنهائی که بلوچ ها را می کشند خود به دست ديگران کشته می شوند؛ و عنصر حيرت انگيز در اين معادله آن است که قاتلان بلوچ ها و ويران کنندگان بلوچستان نه به دست بلوچ ها که به دست ديگران از ميان برداشته می شوند ـ آن گونه که گوئی سرچشمه ای متعالی از عدالت در جهان وجود داشته باشد که به آن منطقه و مردم بی گناهش می نگرد و برای آنان که به اين مردم ستم می کنند مجازات مقرر می کند.

 معصوميت جويندهء معصوميت است. عدالت نيز در جستجوی عدالت است، و تساوی نيز تساوی جو است. هنگامی که معصوميت به جستجوی معصوميت برمی خيزد و جنايتکاری راه اين جستجو را می بندد معصوميت نمودی زنده می يابد و جنايتکاران را از ميان برمی دارد. به همين گونه، هنگامی که عدالت به جستجوی عدالت برمی خيزد و ديکتاتوری راه را بر او می بندد عدالت نيز به صورتی شگفت به مادهء زنده تبديل شده و ديکتاتورها را  يافته و آن ها را بر می اندازد. همچنين، هنگامی که مساوات در جستجوی مساوات باشد و تبعيض گری راهش را سد کند، مفهوم تساوی به صورت نيرويي مادی درآمده و تبعیض گر را از ميان برمی دارد.

آن چه مردم بلوچ را تا کنون از خطرات مهلک گوناگون نجات داده کيفيات والای انسانی آن هاست که هنوز هم در بلوچستان وجود دارد و در آينده نيز نجات بخش بلوچستان و مردمش خواهد بود. يعنی، از اين پس نيز کسی دست به انهدام مردم بلوچ نخواهد زد مگر آن که در اين راه اسباب انهدام خود را فراهم کرده باشد. و اين هشدار روشنی برای آنانی است که بدخواه بلوچستان اند: اگر به کشتن بلوچ اقدام کنيد خودتان نيز کشته خواهيد شد!

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630