بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

شهريور   1387 ـ   اوت  2008  

 

گزارشی از وضعيت تلفن و اينترنت در افغانستان

سايت «ايران ـ ايران»

در سال 2002 افغانستان 31 ميليون نفري تنها داراي 20 هزار خط تلفن ثابت، 30 هزار شماره تلفن همراه و 35 هزار خط تلفن ماهواره اي داشت، اما در سال 2006 اين كشور داراي 3 اپراتور تلفن همراه با يك ميليون مشترك بود و 150 شهر اين كشور نيز تحت پوشش قرار گرفته بودند

در حال حاضر آمار رسمي سايت وزارت ICT افغانستان نشان مي دهد كه تنها در عرض دو سال تعداد مشتركان استاندارد GSM تلفن همراه در اين كشور به بيش از 5 ميليون و 400 هزار نفر و تعداد مشتركان استاندارد پيشرفته تر CDMA كه هنوز در ايران در دسترس نيست به 53.867 نفر رسيده است. از سوي ديگر هم اكنون 4 اپراتور به نام هاي روشن، افغان بي سيم، اريبا و اتصالات در افغانستان در حال فعاليت هستند.

جالب آنكه در اين كشور تلفن هاي ثابت چندان محلي از اعراب ندارند و هزينه نسبتا پايين مكالمه با تلفن همراه و تحت پوشش قرار گرفتن 70 درصد كل خاك اين كشور باعث شده تنها 45.235 خط تلفن ثابت در افغانستان وجود داشته باشد.

بايد توجه داشت كه افغانستان كشوري كوهستاني است و جمعيت 30 درصد باقيمانده از خاك اين كشور كه تحت پوشش تلفن همراه نيست بسيار ناچيز است و مي توان ادعا كرد دسترسي شهروندان افغاني به تلفن همراه در اكثر نقاط مسكوني اين كشور برقرار است.

اپراتور روشن

روشن يكي از بزرگترين شركت هاي خصوصي افغانستان است كه با بيش از 2 ميليون مشترك بيش از 500 نفر كارمند دارد و جالب آنكه بيش از 21 درصد اين افراد را زنان تشكيل مي دهند. اين شركت از طريق نمايندگي ها و فروشگاه هايش زمينه استخدام بيش از 8000 نفر ديگر را فراهم آورده است. روشن كه در زمينه هاي تبليغاتي نيز فعال است به علت تلاش هايش براي گسترش خدمات تلفن همراه در افغانستان جوايز متعدد بين المللي كسب كرده است.

انواع و تعرفه خدمات روشن

هزينه مكالمه با تلفن همراه در افغانستان با توجه به ضعف زيرساخت ها و مشكلات امنيتي و اقتصادي موجود در حد قابل قبولي است. اپراتور روش بابت هر دقيقه مكامله تلفن همراه از مشتركانش حدود 90 تومان دريافت مي كند. اين نرخ در كليه نقاط اين كشور ثابت است و روشن از مشتركانش هزينه جابجايي دريافت نمي كند.

هزينه ارسال هر پيامك در قالب شبكه اين اپراتور نيز كمتر از 50 تومان است. ارسال پيامك براي شماره هاي تلفن هرماه در كشورهاي ديگر و براي شماره هاي اپراتور روشن در ديگر كشورها (رومينگ) 200 تومان هزينه در بر دارد.

البته اين اپراتور نيز از ارائه بسته هاي تشويقي به مشتركانش غافل نيست. به عنوان مثال افرادي كه با پرداخت 20 هزار تومان نوع خاصي از سيم كارت هاي پيش پرداخته اين شركت را خريداري كنند، مي توانند از ساعت 10 شب تا 8 صبح بابت هر دقيقه مكالمه تنها 50 تومان پرداخت كنند. لازم به ذكر است كه حدود 98 درصد مشتركان اين اپراتور از سيم كارت هاي پيش پرداخته استفاده مي كنند.

خدمات ارزش افزوده روشن ، از تبادل فاكس تا بانكداري همراه

Voice mail از جمله خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در افغانستان است كه به تماس گيرندگان امكان مي دهد پيام خود را براي مشترك ضبط كنند تا وي بعدا بتواند به اين پيام گوش كند. سرويس قابل ذكر ديگر ارسال و دريافت فاكس از طريق گوشي است كه متاسفانه هنوز در ايران در دسترس نيست.
اما يك سرويس جالب و قابل ذكر ارائه خدمات انتقال پول از طريق تلفن همراه توسط اپراتور روشن است. با توجه به ضعف زيرساخت هاي بانكي در اين كشور تلفن هاي همراه مي توانند بستري مناسب براي ارائه خدمات مالي و اعتباري در كشور افغانستان باشند. اين سرويس كه قرار است در آينده بسيار نزديك با همكاري اپراتور انگليسي وودافون به مشتركان روشن امكان مي دهد تا صورت حساب هاي خود را نيز پرداخت كنند. وودافون پيش از اين سرويس مذكور را در كشور آفريقايي كنيا نيز با موفقيت راه اندازي كرده بود.

تعرفه هاي اتصالات، هر دقيقه مكالمه 20 تومان، همراه با 50 دقيقه مكالمه به عنوان هديه ماهانه

اپراتور اتصالات كه بيش از يك سال از فعاليت آن در افغانستان نمي گذرد براي جلب هر چه بيشتر مشترك تعرفه مكالمات خود را بسيار ارزان كرده است.هزينه مكالمه با سيم كارت هاي عادي و غير اعتباري اين اپراتور حدود 60 تومان در دقيقه و هزينه ارسال هر پيامك حدود 50 تومان است. در مقابل هزينه مكالمه با سيم كارت هاي اعتباري از 20 تومان تا 100 تومان در دقيقه در نوسان است. نوع سيم كارت اعتباري انتخاب شده، زمان انجام مكالمه و خدمات تشويقي منتخب مشترك در نحوه محاسبه هزينه مكالمه تاثيرگذار است. هزينه ارسال پيامك در اين سرويس نيز از 20 تا 50 تومان در نوسان است.
قيمت سيم كارت دائمي و دو نوع سيم كارت اعتباري اين اپراتور به ترتيب 100 هزار تومان و 3 هزار تومان است. مدل اول سيم كارت اعتباري با 100 هزار تومان اعتبار و مدل دوم با تنها هزار تومان اعتبار عرضه مي شود. البته براي تشويق مشتريان به خريد سيم كارت دائمي هر ماه 50 دقيقه مكالمه مجاني به هديه داده مي شود. اكثر سرويس هاي مدرن ارزش افزوده نيز به مشتريان سيم كارت هاي دائم ارائه مي شود.

خدمات ارزش افزوده اتصالات از MMS تا WAP

سرويس هاي متنوعي از طريق اتصالات براي مشتركان افغاني در دسترس است. از جمله اين سرويس ها مي توان به MMS اشاره كرد كه هزينه ارسال هر 50 كيلوبايت ديتا از طريق آن معادل 300 تومان است. خدمات Voice mail اين اپراتور براي مشتركان رايگان است و سرويس WAP نيز براي دسترسي به خدمات ديتا واينترنت از سوي اين اپراتور پيش بيني شده است، هر چند اين سرويس به تازگي راه اندازي شده است.

افغان بي سيم و ارائه اينترنت موبايل با سرعت 115 كيلوبيت در ثانيه

افغان بي سيم سومين اپراتور افغانستان است كه به عنوان حسن ختام به معرفي خدمات آن مي پردازيم. تعرفه خدمات اين اپراتور تقريبا مشابه با اپراتور روشن است، اما بزرگترين نقطه قوت آن ارائه خدمات GPRS براي دسترسي به اينترنت و email است. اين اپراتور با دريافت هزينه اي كمتر از 20 هزار تومان در ماه و بدون هيچ گونه محدوديت ترافيكي دسترسي به اينترنت بر روي تلفن همراه را با سرعت 115 كيلوبيت در ثانيه ممكن مي كند.

اين سرعت تقريبا معادل سريع ترين سرويس اينترنت ADSL در ايران با سرعت 128 كيلوبيت در ثانيه است و جالب آن كه قيمت اين دو سرويس هم تفاوت چنداني با هم ندارد. گفتني است كه اين اپراتور با بيش از يك ميليون نفر مشترك بيش از 95 شهر مهم افغانستان را تحت پوشش دارد. بارگذاري زنگ گوشي ديگر سرويسي است كه اين اپراتور ارائه مي كند.

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630