بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

مرداد 1387 ـ   اوت  2008

زیر یوغ ایدئولوژی

اکبر حسن پور

1. هنوز در کشور ما، چالش های سنت و مدرنیته به سر انجام نرسیده است. محور چالش مشخص است: انسان، رعیت یا شهروند؟ سنت گرایان به اعضای اجتماع به چشم رعیت می نگرند. رعیت فاقد ارزش و اهمیت است. رعیت در اجتماع مکلف است و هیچ حقی ندارد. در عصر مدرنیته فرد فرد آدمیان، غایت بالذات اند. در دوران تجدد، تکالیف از حقوق فرد ناشی می شود. هیچ فرد یا گروهی حق محدود سازی حقوق شهروندان از جمله آزادی بیان و تبلیغ عقیده را ندارد. سنت گرایان با تکیه بر ایدئولوژی های نا کجا آبادی، سعی در تسخیر قلب و روح رهروان به منظور انهدام مدرنیته دارند.انان برای مشروع سازی خود، در پس پرده تفسیرهای کج اندیشانه از دین پنهان می شوند.

2- در شرایط کنونی، گفتمان خشونت به اوج خود رسیده است. دانشجویان و فعالین سیاسی و حقوق بشررا  به دلیل آنچه اقدام علیه امنیت ملی می خوانند، به غل و زنجیر می کنند. به زعم سربازان ایدئولوگ، انهدام و حذف فیزیکی مخالفان و منتقدین، هم پایه ی جهاد در راه خدا و مسبب باز شدن درهای بهشت به روی آنها می شود.انتقاد و مخالفت، فرد را وارد لشکر کفر می کند. حاکمان هم لشکر حق را به وجود می آورند.پس تکلیف شرعی حکم به نابودی لشکر کفر می کند.

3- به موجب اصل 13 قانون اساسی، تفتیش عقاید ممنوع است و هسچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.داشتن عقیده بدون ابراز آن همانند فردی است در زندان! عقیده باید در معرض نقد قرار گیرد تا درستی و یا نادرستی آن مشخص شود.در شرایط موجود، نقد و مخالفت با حاکمان به منزله تبلیغ علیه نظام است.در صورتی که ترویج روشهای براندازانه و انقلاب به منزله تبلیغ علیه نظام است.

4- در سه سال گذشته و در پی به قدرت رسیدن احمدی نژاد، باب گفتمان در نهادهای مدنی به ویژه دانشگاه بسته شد.تشکلهای منتقد یکی پس از دیگری بسته شدند.تشکلهای حاضر در دانشگاه، تشکلهایی هسنتد که از بیرون از دانشگاه تغذیه می شوند و مجری ایدئولوژی های طبقه سنت گرا برای طرد دگر اندیشان هستند.این تشکل ها به خاطر مقدس شمردن خود، حق گفتمان، آزادی بیان و نقد را در انحصار خود تلقی می کنند، و دیگران به خاطر اینکه از آنها نیستند، چنین حقی ندارند.در واقع خود را شهروند درجه یک و دگر اندیشان را به خاطر عقاید شان در جه دو می پندارند. لذا درجه دوها از حقوق آنان محرومند.احمدی نژاد با حمایت های شدید مالی و معنوی خود، زمینه را برای افزایش روزافزون فاصله شهروندان درجه یک و دو فراه کرده است.

5- انتخابات ریاست جمهوری در پیش است.با پیروزی اصولگرایان، شرایط وخیم سیر نزولی خود را طی می کند.از طرف دیگر پیروزی اصلاح طلبان نیز چندان این اوضاع نا به سامان را عوض نمی کند، چرا که دولت در میان ارگانهای بیشمار قدرت از جمله قوه قضائیه ، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبر گان، صدا و سیما و....راه به جایی نمی برد.پس چاره چیست؟

برگرفته از خبرنامهء دانشجويان شيراز:

http://shirazunews.com/Fullnews.aspx?id=673

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630