بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

مرداد 1387 ـ   اوت  2008

 

1

بازنشستگی بیش از 42 استاد برجسته از زمان آغاز به کار دولت نهم

خبرنامه شیراز

با روی کار آمدن دولت نهم و در راستای سیاست این دولت مبنی بر یکدست سازی تدریجی حوزه دانشگاه و حذف دگر اندیشان، موج تازه ای از اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید شکل گرفت، به طوری که جمع بندی ها حاکی از اخراج و بازنشستگی بیش از 42 استاد دانشگاه در مدت فعالیت این دولت می باشد. این روند با اخراج «محسن کدیور» از دانشکده فلسفه دانشگاه تربیت مدرس شکل گرفت و پس از او سعید حجاریان، محمدتقی احمدی، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری و… نیز از تدریس منع شدند. بعد از آنها با گذشت یک وقفه کوتاه، خبر ممانعت از تدریس دکتر حسین بشیریه پدر جامعه شناسی سیاسی ایران، دکتر هادی سمتی و دکتر میرجلال الدین کزازی بار دیگر فضای آکادمیک ایران را تحت تاثیر قرار داد. پیش از آنها نیز دکتر حسن درودیان استاد حقوق مدنی، دکتر رضا رئیس طوسی استاد اقتصاد سیاسی نفت و دکتر احمد ساعی استاد مسائل جهان سوم مشمول حکم بازنشستگی شده بودند.

اما تابستان امسال این روند به شدت اوج می گیرد و خبرها حاکی از بازنشستگی بیش از 30 استاد دیگر است. بر این اساس دکتر «ایرج گلدوزیان»، دکتر «امیرناصر کاتوزیان»، دکتر «محمود عرفانی» اساتید برجسته قانون جزا، حقوق مدنی و قانون تجارت به همراه دکتر «ابوالقاسم گرجی» استاد حقوق اسلامی بازنشسته شدند.همچنین دکتر «محمد آشوری» استاد آیین دادرسی کیفری، دکتر «جمشید ممتاز» استاد حقوق بین الملل، دکتر «عزت الله عراقی» استاد حقوق کار و دکتر «نجادعلی الماسی» استاد حقوق بین الملل خصوصی نیز هنوز حکم رسمی بازنشستگی را دریافت نکرده اند و در لیست «انتظار خدمت» قرار دارند.

دپارتمان علوم سیاسی هم در این میان بی نصیب نمانده است و دکتر «همایون الهی» استاد خاورمیانه و خلیج فارس با دریافت حکم بازنشستگی از تدریس خداحافظی کرد.این تغییر و تحولات در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که گویا تعطیلات تابستانی مانع از توقف آن نشده، در پی ابلاغ آیین نامه جدیدی از سوی مسوولان دانشگاه تهران انجام شده است.در آیین نامه مزبور مقرر شده است آن دسته از اساتیدی که سن آنها ۷۰ سال یا بیشتر است، باید بازنشسته شوند. اما اساتیدی که بین ۶۵ تا ۷۰ ساله هستند، می توانند با اجازه دانشگاه به تدریس ادامه دهند.

به رغم محتوای آیین نامه، روند بازنشستگی ها فراتر از آن بوده و اساتید کمتر از ۷۰ سال را نیز در بر گرفته است. به علاوه، اساتیدی در لیست قرار دارند که به لحاظ رتبه بندی های دانشگاهی در زمره «استاد ممتاز» هستند و بازنشستگی شامل آنان نمی شود. همچنین نکته دیگری که در نقض آیین نامه اخیر خودنمایی می کند، معافیت حجت الاسلام «عباسعلی عمیدزنجانی» رئیس سابق دانشگاه تهران از بازنشستگی است. وی متولد سال ۱۳۱۶ در شهر زنجان است و هم اکنون با ۷۱ سال سن در دانشگاه تهران کرسی تدریس اندیشه سیاسی اسلام، فقه و حقوق اسلامی را دارد.

همچنین مديركل مديريت نيروي انساني دانشگاه تهران در اولين ساعت روز كاري 6 مرداد ماه در مصاحبه‌اي تفصيلي با خبرگزاري دانشجويان ايران با افتخار از صدور حكم بازنشستگي 21 استاد دانشگاه خبر داد: همه اين استادها بالا‌ي 70 سال سن دارند و سابقه خدمت آنها بيش از 35 سال است و دانشگاه مكلف است هر يك از اعضاي رسمي هيات علمي كه به سن 65 سال تمام رسيده باشند را بازنشسته كند.

بدین ترتیب تعداد افرادی که در این تابستان حکم بازنشستگی دریافت کرده اند به 30 نفر می رسد که بنابر آنچه كه تا امروز شنيده شده است، علاوه بر 9 استاد فوق الذکر دكتر كريم مجتهدي، دكتر علي شيخ‌الا‌سلا‌مي، دكتر غلا‌محسين ابراهيمي‌ديناني، دكتر محمدرضا شفيعي‌كدكني، دكتر رضا داوري، دكتر محسن جهانگيري و دكتر ابراهيم باستاني‌پاريزي از استادهاي برجسته دانشكده ادبيات دانشگاه تهران نیز جزو این دسته هستند که در يك هفته گذشته به مراكز اداري دانشگاه تهران فراخوانده شدند تا پيش از شروع سال تحصيلي جديد وضعيت ادامه فعاليت آنها در دانشگاه تهران مشخص شود .

محمود احمدي‌نژاد پنجشنبه گذشته وقتي محمود دعايي مديرمسوول روزنامه اطلا‌عات از بازنشستگي 30 استاد باسابقه دانشگاه تهران ابراز نگراني كرد، آنچنان برخورد كرد كه گويي اين اولين‌بار است خبري با اين موضوع اعلا‌م مي‌شود. هرچند اطلا‌عات مديرمسوول روزنامه اطلا‌عات براي رئيس ‌جمهور تازه بود، اما واقعيتي انكارناپذير بود كه از اول مردادماه كليد خورده است.

http://www.shirazunews.com/Fullnews.aspx?id=638

 

2

بيانيه وزارت كشور درباره مدرك تحصيلي علي كردان

 

در حالي كه قرار است مراسم معارفه علي كردان، وزير جديد كشور ايران، روز يكشنبه برگزار شود،  وزارت كشور به «شبهه افكني ها» درباره مدرك تحصيلي وي واكنش نشان داده است. مراسم معارفه علي كردان با حضور محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري ايران، برگزار مي شود.

وزارت كشور ايران در آستانه معارفه آقاي كردان در بيانيه اي روز شنبه اعلام كرد: مدرك «دكتراي افتخاري» وزير جديد كشور طي مراحل قانوني از سوي دانشگاه «آكسفورد» صادر شده و «هيچ خدشه اي در صحت آن وجود ندارد».

وزارت كشور در بيانيه خود تاكيده كرده است:«مدرك دكتراي افتخاري وزير جديد كشور پس از طي مراحل قانوني از سوي آقاي استيفن پرنيگل رييس كل بخش خاورميانه اي دانشگاه آكسفورد و ۳ نفر از اساتيد معروف و مشهور دانشگاه آكسفورد صادر گرديده و هيچ خدشه اي در صحت آن وجود ندارد».

وزارت كشور تهديد كرده است كساني كه در اين زمينه «ادعاهاي واهي » طرح كنند، تحت تعقيب قضايي قرار خواهند گرفت.

 

استعلام و فقدان سابقه

در همين زمينه، وب سايت الف كه به احمد توكلي، نماينده مجلس و رييس مركز پژوهش هاي مجلس نزديك است پيشتر نوشته بود كه دانشگاه آكسفورد، اعطاي مدرك دكتري به علي كردان  را رسما تكذيب كرده است.

اين وب سايت نوشته است:«اداره تاييد مدارك دانشگاه آكسفورد و نيز دانشكده حقوق اين دانشگاه با ارسال جداگانه پاسخ كتبي به استعلام الف درباره مدرك دكتري  آقاي علي كردان، اعلام كردند كه هيچ سابقه‏اي از اعطاي مدرك دكتري به فردي به نام علي كردان در اين دانشگاه وجود ندارد»

اين وب سايت ساعاتي پس از انتشار بيانيه وزارت كشور اعلام كرده است : كه بررسي هاي اين وب سايت «نشان داد، فردي به نام استيفن پرينگل يا استفان پرينگل  يا اسامي مشابه به عنوان مدير يا كارمند بخش خاورميانه يا بين‏الملل يا عناوين مشابه در دانشگاه آكسفورد وجود ندارد».

اين وب سايت خواهان انتشار مدرك تحصيلي آقاي كردان شده است.

علي كردان كه از سوي محمود احمدي نژاد  به عنوان وزير جديد كشور به مجلس معرفي شده بود روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه توانست راي مثبت ۱۶۹  نماينده از ۲۷۱ نماينده حاضر در مجلس را به دست آورد.

در جريان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي آقاي احمدي نژاد، برخي نمايندگان  مجلس نسبت به مدرك دكتراي اقاي كردان اعتراض كردند.

 

دفاع از تز دكترا به همراه مترجم

روح الله حسينيان، نماينده مجلس و از شخصيت هاي بحث برانگيز جناح راست جمهوري اسلامي كه در ماجراي قتل هاي زنجيره اي به حمايت از سعيد امامي برخواست، نيز صحت مدرك اقاي كردان را مورد ترديد قرار داد.

آقاي حسينيان،  كه از نزديكان محمود احمدي نژاد به شمار مي رود،  در اين باره گفته بود:« بنده و فاكر از كردان راجع به دكتراي افتخاري كه در زندگي نامه خود آورده اند از دانشگاه آكسفورد كسب كرده اند سوال كرديم، اظهار كردند بنده يك رساله اي نوشتم و فرستادم كه دكتراي افتخاري را كسب كردم».

اين نماينده اصولگراي مجلس اضافه كرده بود: «ما از كردان پرسيديم رساله شما چه بود . پاسخ دادند رساله من در تقويت و تعليم در اسلام بوده است، كه بنده گفتم اين عنوان ربطي به دكتراي حقوق ندارد و چگونه به شما دكتراي حقوق اساسي در مقابل نوشتن يك رساله تعليم وتربيت در اسلام را دادند كه ايشان در جواب ماندند».

آقاي حسينيان افزوده بود: «بنده همچنين از وزير پيشنهادي كشور سوال كردم كه آيا شما از رساله خود دفاع كرده ايد فرمودند، دفاعي نكرده اند، در حالي كه كردان صبح همان روز در جلسه اي رسما اعلام كرده بودند من از اين رساله دفاع كردم و وقتي از ايشان سوال شد شما كه زبان انگليسي نمي دانيد چگونه دفاع كرديد، گفتند مترجم گرفتم»

روح الله حسينيان درباره دريافت  حقوق و مزايا بر اساس مدرك ارائه شده آقاي كردان طي سال هاي اخير گفته بود: «از كردان پرسيدم شما بر چه مبنايي تا كنون حقوق خود را مي گرفتيد كه فرمود بر مبناي اين مدرك بوده است و بنده هم عنوان كردم چرا شما چندين سال براساس مدرك خلاف حقوق گرفته‌ايد و توجيهتان چه بود، پاسخ دادند، در وهله اول من از لاريجاني اجازه گرفتم و بعد هم گفتند من ماموريت زياد رفتم و حق ماموريت نگرفتم ».

معرفي علي كردان، سابقه حضور در سپاه و صدا و سيما را در كارنامه دارد، به عنوان وزير پيشنهادي آقاي احمدي نژاد براي وزارت كشور با نا خشنودي  برخي  طرفداران رييس جمهوري ايران  مواجه شد. الياس نادران و احمد توكلي، دو نماينده با نفوذ اصولگرايان در مجلس خواستار برگزاري جلسه غير علني براي رسيدگي به «مسائل اخلاقي و سوءسابقه» آقاي كردان شدند كه  اين در خواست با مخالفت علي لاريجاني، رييس مجلس مواجه شد.

آقاي كردان پنجاه و يك ساله و متولد يكي از روستا هاي اطرف ساري است و سال ها معاونت علي لاريجاني در زمان رياست وي بر صدا و سيما را برعهده داشت.

http://www.ir-uk.com/article.php?id=30745

نيز نگاه کنيد به:

http://www.alef.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=30890&Itemid=71

دانشگاه آکسفورد: به کسی بنام علی کردان مدرک دکتری نداده ‏ايم:

 http://www.alef.ir/content/view/30692/

 

3

براي خدمتگذاري نيازي به كاغذپاره‌ها نيست

محمود احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در مراسم توديع سرپرست و معارفه علي كردان، وزير كشور، اين وزارتخانه را از اهم وزارتخانه‌ ها دانست و گفت:‌ وزارت كشور مسئول پيشبرد سياست‌هاي داخلي دولت است؛ اهميت وزارت كشور نه به خاطر تعداد كارمندان زياد آن بلكه حساسيت و گستره كار آن است و مي‌توان گفت كه اين وزارتخانه مؤثرترين سازمان اجرايي كشور است.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه ظرفيت وزارت كشور خيلي بالا است، گفت: بايد خيلي از كارها را در همان مناطق استاني و شهري انجام داد. اينكه در معاونت برنامه‌ريزي بشينيم و بخواهيم ساختار كشور را تعريف كنيم كار درست نمي‌شود. اگر در هرجا يك بخشدار يا فرماندار يا استاندار فهيم برسر كار باشد همه كارها درست مي‌شود.

احمدي نژاد در ادامه سخنان خود از سيد مهدي هاشمي سرپرست وزارت كشور و همچنين پورمحمدي وزير سابق كشور به خاطر زحمات فراوان در اين وزارتخانه تشكر كرد و در مورد هاشمي گفت: البته هميشه پشت سر افرادي كه كار مي‌كنند حرف‌هاي بسياري است و يادم هست كه يكبار به بنده گفتند كه فوق‌ ليسانس آقاي هاشمي قلابي است كه براي من نيز جالب بود كه وقتي با ايشان آشنا شدم تنها چيزي كه برايمان مهم نبود همين كاغذ پاره‌ها بود.

رئيس جمهور تاكيد كرد: براي خدمتگذاري نيازي به كاغذپاره‌ها نيست. اگرچه اين مطلب يك تهمت بود، اما آقاي هاشمي همواره داراي سوابق درخشاني است و فعال‌ كردن پايگاه اطلاعاتي و كارهاي عمراني يكي از كارهاي مفيدي بود كه ايشان در دوران سرپرستي خود انجام داد.

وي همچنين خاطر نشان كرد: آقاي كردان از نيروهايي است كه 30 سال در خدمت انقلاب بوده و در عرصه‌هاي مختلف مسئوليت زيادي داشته و در سينه‌ به سينه شدن با بدخواهان اين ملت كارنامه ارزشمندي از خود نشان داده است.
احمدي‌نژاد گفت: البته كردان آنقدر كه ظاهرش نشان مي‌دهد بداخلاق نيست و كساني كه با او كار كرده‌اند اين را گواهي مي‌دهند.
رئيس جمهور خطاب به حاضران گفت: بايد قدر زندگي كردن در اين دوران انقلاب و حضور در عرصه‌هاي خدمتگزاري را بدانيم كه رفتگري در جمهوري اسلامي ايران به رياست در امپراتوري‌هاي بزرگ شرف دارد و قابل قياس نيست؛ چرا كه يك تكه از نور را نمي‌توان با ظلمت قياس كرد.
احمدي‌نژاد گفت: جنس كار در ايران جنس نور، عزت و پيروزي است ولو اينكه انسان قطعه قطعه شود. در نگاه الهي، معيار پيروزي و شكست نيست و هر عمل ما يك معيار ملكوتي دارد و به همين خاطر است كه عين وجود عمل عين پيروزي است و شكست در او جايي ندارد.

احمدي نژاد تصريح كرد: وزارت كشور مامور است در فضاي عمومي، كشور را همواره با نشاط نگاه دارد و اين نيازمند طراحي و مديريت است.

احمدي نژاد گفت: همه مسئولان در دولت هم از وزير كشور پشتيباني مي‌كنند تا شاهد ارتقاي نقش‌آفريني وزارت كشور باشيم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8705201257

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630