بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

مرداد 1387 ـ   اوت  2008

 

آگاهينامهء مشترک برخی از سازمان های سياسی

 دربارهء سد و دومين سالگرد انقلاب مشروطه

انقلاب مشروطه به عنوان یکی از سرفصل های مهم تاریخ ایران رویدادی است که با گذشت زمان همچنا ن اهميت خودرا حفظ نموده است. این انقلاب نخستين حرکت ملی آزادیخواهانه درميان کشور های جهان، بجز چند کشور اروپایی و آمریکا، در آغاز سده بيستم بود وپيرو آن ایران نخستين قانون اساسی دمکراتيک پيشرفته برای زمان خود را در ميان آن کشور ها به دست آورد.

انقلاب مشروطه در آن زمان جهان را به ستایش واداشت و در تحولات سياسی-اجتماعی کشورهای هم مرز مانند ترکيه و روسيه اثرهایی گذاشت. جنبش مشروطه رویدادی بود که نه تنها با استبداد حکام جابر و ارتجاع سياه مذهبی پيروزمندانه جنگيد بلکه ميهن ما و جامعه ایرانی را بسوی قانون مداری، آزادی، پيشرفت و نوگرایی رهنمون کرد ونيز با وجود فشارهای مذهبی های افراطی و استعمار انگليس و روسيه، سکولاریسم و مبارزه با استعمار عضو اصلی خمير مایه جنبش مشروطه باقی ماند.

تجربهء انقلاب مشروطه و حوادث پس از آن تا به امروز گنجينه بزرگی از درسها و آزمون هایي ست که برای ما بجای مانده و اکنون زمان آن است که با نيروئی تازه برای تحقق آرمان های آزادی و ترقی خواه جنبش مشروطه، در قالب تکامل یافته تر امروزی آن، بکوشيم.

یک ویژگی جنبش مشروطه که مایهء پيروزی آن شد شرکت بيشترین گرایش های سياسی جامعه ایرانی در راه مبارزه برای برقراری عدالت و آزادی بود و همبستگی آن نيروها موجب پيروزی آن انقلاب شد . امروز نيز همکاری و همبستگی جامعه ایرانی و نيرو های کلان سياسی می تواند شکست دیگر و قطعی تری به ارتجاع و استبداد حکومتی جمهوری اسلامی بدهد. مبارزه برای آزادی، پيشرفت، استقرار حقوق بشر و تماميت ارضی ایران، که پایه هایش در تحول های فکری مردم ایران پيش از جنبش مشروطه و در زمان آن گذاشته شد، باید در فرای ایدئولوژی های گوناگون انجام پذیرد. هر گروه و گرایش سياسی که به این آرمان ها باور داشته باشد عملا در این مبارزه شریک است. چه بهتر که انرژی ها، به جای بی اثر کردن یکدیگر و دوباره کاری در یک مسير صرف شود.

امروز در جامعهء ایرانی شاهد بيداری روزافزونی هستيم. جنبش آزادیخواهانهء مردم ایران، با همبستگی پيشرو ترین گروه های سياسی خواهان استقرار دموکراسی و رعایت کامل حقوق بشر، در کار کنار زدن بقایای روحيه ها و اعتقاداتی است که استقرار جمهوری اسلامی را امکان پذیر ساخت. ما امضا کنندگان، پيوستگی بی قيد و شرط خود را به این قيام مردمی اعلام می داریم و دست های خود را به سوی همه کسانی که به این آرمان ها پایبندند دراز می کنيم تا، با اتحاد در عمل، آزادی و مردمسالاری را به ایران باز گردانيم.

 

نام سازمان های شرکت کننده به ترتيب الفبا:

پشتيبانان همبستگی دانشجوئی،

جبهه ملی ایران در خارج از کشور،

حزب پان ایرانيست- شاخه برونمرزی،

حزب سبزها،

حزب مشروطه ایران،

سازمان جوانان خواهان شاهنشاهی ایران،

کنگره همبستگی ایرانيان همبستگی ملی ایرانيان - آتلانتا
 

http://www.irancpi.net/digran/matn_2613_0.html

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630