بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

تير 1387 ـ   ژوئيه  2008

 

جنبش آذربایجان برای یکپارچگی و دمکراسی در ایران

Azarbaijan Movement for Democracy and Integrity of Iran

 فراخوان جنبش آذربایجان برای 14 مرداد روز مشروطه در تبریز

 

از بازار قدیم تبریز به سوی راسته کوچه به طرف خانه مشروطه

 

با صدور این فرمان در سال 1285 ، مظفرالدین شاه سرانجام به مشروطه شدن سلطنت در ایران گردن نهاد. دستور شاه قاجار برای تشکیل "مجلس شورای ملی" در حقیقت نقطه اوج جنبشی بود که از حدود 1284 تا 1290 در ایران برپا بود و عموما "انقلاب مشروطه" ایران نامیده می شود.

پیدایی مفاهیم جدید در عصر قاجار، عصر آشنایی های ما با مدنیت و فرهنگ غربی ، کلمات و تعبیرات تازه ای بر ذخیره ی واژگان زبان پارسی می افزود و مفاهیم کلمات و ترکیبات کهن را دستخوش تحول و دگرگونی می کرد. مانند وطن ، ملت ، دولت ، ملی ، آزادی ، مساوات و عدالت ، قانون و حقوق و ده ها کلمه دیگر  کم کم از معانی و مفاهیمی که در گذشته داشتند ، فاصله می گرفتند و به مفاهیم و معانی تازه ای به کار می رفتند که در گفتار گذشته فرهنگ و زبان ما سابقه نداشت. ترکیبات و تعبیرات تازه ای چون ، حکوت ملی ، دولت ملی ، قانون اساسی ،  سلطنت مشروطه ، عدالت خانه ، مجلس  ملی ، آزادی فردی ، خرد جمعی ، اتحاد ملی ، حقوق بشر ، قشون ملی ، تصنیف وطنی و ... از این گونه اند. این کلمات برآمده از آثار متجددانی چون میرزا فتحعلی آخوندزاده ، میرزا ملکم خان، آقاخان کرمانی و دیگران بود که سال های بسیاری را خارج از ایران گذرانده و به دنبال راه هایی برای ایجاد تحول در ایران بودند. از طرفی روشنفکرانی مانند میرزا فتحعلی آخوندزاده، راه حل عقب ماندگی های ایران را پیگیری اصول سکولاریسم و کناره گیری از سنت و دین می دانستند. و در سوی ديگر تجددخواهان دیگری مانند طالب اف و مستشارالدوله ایجاد تغییرات در چارچوب دین را ممکن می دانستند و به دنبال راهی برای توجیه اصلاحات در بستر دین بودند.

بحران مشروطیت ایران ، در هنگام نگارش متمم قانون اساسی به اوج خود رسید. اختلاف از تناقضات عمیق و بنیادی ای سرچشمه می گرفت که در مشروطیت ایران وجود داشت که به عریان ترین شکل ها خود را می ساخت. این دوران ، از آشفته ترین دوران های سیاسی و اجتماعی آن سال های ایران است: دوران قدرت نمایی ، استبداد و سراسیمگی محمدعلی شاه ، مجلس ملی با کودتای او در ( دوم تیر ماه 1287 خورشیدی ) به توپ بست شد. مخالفت او به مشروطیت و نظام پارلمانی به صورتی تمام عیار علنی گردید. آزادی خواهان را می کشتند یا به بند می کشیدند و دوره  سیاه وحشت آغاز شد بود.

"احمد کسروی" بزرگ می گوید. آنان که به راستی آزادی خواه بودند ، هر یکی به کنجی خزیده ، دم فروبستند. هر کسی می پنداشت دیگر نام مشروطه درایران شنیده نخواهد شد. تا کم کم آوازه ایستادگی ، مقاومت ، حق طلبی ، ستیز با استبداد ، برچیدن دیکتاتوری و کاشتن نهال آزادی از محله ای به نام امیرخیز از شهری به نام تبریز ( مغز سیاسی ایران ) به رهبری فردانی  وطن پرست و آزاده بنام های  "ستارخان سردارملی" و "باقرخان سالار ملی" آغاز گردید و روزنه امیدی در دل ها پدید آورد و طولی نکشید صدای بلند آزادی خواهی و رهایی از ظلمت و استبداد به گوش گیلانی ها ، مازانی ها و بختیاری های قهرمان رسید و از آن جا در سراسر کشور تمدن ساز و فرهنگ ساز ایران عزیزمان طنین انداز شد.

شاید تاریخ یک بار دیگر تکرار شود. همگان شاهد و ناظر هستند که کشور هزاران ساله ما ایران، در استبداد سیاه، فقر، فحشا و واپسگرایی مطلق، آن هم در آغاز هزار سوم گرفتار شده است. حکومت نیز بر اثرناتوانایی در اداره کشور و دفاع از منافع ملی و هجوم همسایگان فرصت طلب از هر سو و دست اندازی آن ها به منابع و منافع ملی و درخواست بی پایه و اساس آن ها بابت مالکیت به بخشی های از خاک  کشور ما زنگ ، خطر است که بر اثر ضعف حکومت حاکم مدت ها است به صدا درآمده است و زندگی و آرامش ما ایرانیان را بر هم زده و احساس خطر و نگرانی را روز به روز بیشتر می کند.

از این روی "جنبش آذربایجان برای یکپارچگی و دمکراسی در ایران"، برای دفاع از ارزش های تاریخی و منافع ملی در تاریخ چهارده مرداد روز مشروطیت، جشن و راهپیمایی آرامی به مناسبت یک صد و دومین سالگرد انقلاب مشروطه ایران در تبریز، "از بازار قدیم تبریز بسوی راسته کوچه، به طرف خانهء مشروطه" برگزارخواهد کرد. جنبش آذربایجان از کلیهء هم میهنان داخل کشور، به ویژه مردم تاریخ ساز آذربایجان و اهالی شهرآزادگان ( تبریز) و شهرهای اطراف آن  دعوت می کند در این روز بزرگ و تاریخی شرکت نموده و ضمن دفاع از یکپارچگی کشورعزیزمان ایران ، دست آوردهای افتخار آفرین اجدادی خود را نیز گرامی بدارند.

پایند ایران و ملت ایران

 دبیرخانه جنبش آذربایجان برای یکپارچگی و دمکراسی در ایران

14جولای 2008

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

و يا مستقيماً در اينجا:

ای - ميل شما (در صورت تمايل به دريافت پاسخ لازم است!)

 

 

لطفاً از افزودن تصوير در اين ای  ميل خودداری کنيد چرا که انتقال آن بدين وسيله ممکن نيست.

Your message:             : پيام شما

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630