بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

خرداد 1387 ـ   مه  2008

 

گلچين باغ های مجازی....

 

در اين ويرانهء پر از الفاظ بی معنی

خشا يار ديهيمی

روزنامه ای را توقيف می کنند به استناد ماده ای از قانون که اصلا ربطی به روزنامه ندارد.

کتابی را مجوز انتشار نمی دهند بی آنکه معلوم باشد مشکل کتاب در چيست و گاه برای طفره رفتن، بعد از چندين ماه، می گويند کتاب در اداره گم شده است. (البته بايد شاکر باشيم که خودمان در آن اداره گم نمی شويم!)

کتابی مجوز می گيرد و همهء مراحل قانونی اعلام شده را طی می کند، بعد نويسنده به دادگاه احضار و محکوم به حبس برای انتشار همان کتاب می شود (درست تر نبود مميز شمارهء، مثلاً،  ب-۴۲۵ را زندانی می کردند؟)

فيلمی باز همه مراحل قانونی اش را از تصويب فيلمنامه تا توليد می گيرد و اجازه اکران نمی دهند و من چقدر از اين مثال ها بياورم که همه شما خودتان بهتر می دانيد.

افسوس! ما هم بايد صدايمان را به صدای هاينريش بل ها، هانا آرنت ها، و کليماها پيوند دهيم و بگوييم با اين زبان منحط شده و با اين فرهنگ «ارشادی» پل ارتباطی ميان ما برای ساختن جهانی انسانی، برای جرات بخشيدن به آدم ها برای آنکه بپرسند و برای آنکه فکر کنند خراب شده است.

در اين ويرانهء پر از الفاظ بی معنی و ميان تهی و پر از غبار دروغ نشسته بر حلق، مشکل بتوان نفس کشيد و انسان ماند، چه رسد به اين ادعای بزرگ همه آدم های کوچک که قرار است يک صفحه بزرگ را در تاريخ ورق بزنيم و مديريت جهان را عوض کنيم!

شهروند امروز

 

سيستان و بلوچستان در همهء رشته ها اول شد!

خبرگزاري دانشجويان ايران ـ سرویس سیاسی: استاندار سیستان و بلوچستان از کسب رتبه‌ی نخست استان در اجرایی کردن تمامی مصوبات دولت نهم در سطح کشور خبر داد. دکتر حبیب‌الله دهمرده، در گفت ‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: کسب رتبه‌ی اول کشوری در جذب اعتبارات عمرانی، کسب رتبه‌ی اول کشوری در اجرای طرح مسکن مهر و سهام عدالت، کسب رتبه‌ی اول کشوری در جذب اعتبارات صندوق مهر حضرت امام رضا (ع)، کسب رتبه‌ی اول کشوری در امر سواد‌آموزی، کسب رتبه‌ی اول کشوری در ارتباط با انجام وظایف سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و خدمت به خانواده‌ی معظم شاهد، کسب رتبه‌ی اول کشوری در اجرای عمل‌کرد سازمان جهاد کشاورزی، کسب رتبه‌ی اول کشوری در صید ماهی و آبزیان، کسب رتبه‌ی اول کشوری در حوادث غیرمترقبه‌ی استان، کسب رتبه‌ی اول گردشگری در نوروز 87، کسب رتبه‌ی اول کشوری در اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر و کسب رتبه‌ی اول کشوری در اجرای برنامه‌ریزی مدیریت و مصرف انرژی از جمله موفقیت‌های استان در سطح ملی در دولت نهم است.

وی همچنین افزود: استان سیستان و بلوچستان در آموزش معارف قرآن و احکام دینی، تولید خرمای مضافتی، آموزش کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان، ارزیابی شاخص‌های پستی در سال 86، افزایش مشارکت مردم در انتخابات هشتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نسبت به جمعیت رأی دهنده، بیابان‌زدایی، سطح مراتع بیمه شده، دارا بودن بیشترین تعداد دانشگاه‌های دولتی در بین استان‌های کشور پس از شهر تهران و بالاترین نسبت دانشجو به جمعیت شهر در سطح ملی نیز حائز رتبه‌ی اول کشوری شده است.

 

ضوابط جدید استفاده از اینترنت در کشور

به گزارش خبرگزاري فارس، دولت براي يكپارچگي شبكهء ارتباطات داخل كشور، اعمال مكانيزم‌ها و تدابير لازم براي تأمين و حفظ امنيت آن و همچنين نظارت، هدايت و كنترل دروازه‌هاي بين‌المللي، حمايت از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي و نظارت بر امور شبكه اينترنت جهاني بخشنامه جديدي را به دستگاه ها ابلاغ كرد.

در بخشنامهء پرويز داودي معاون اول رئيس جمهوري به كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتي و عمومي غيردولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر كشور آمده است: «با توجه به لزوم يكپارچگي شبكه ارتباطات داخل كشور، اعمال مكانيزم‌ها و تدابير لازم براي تأمين و حفظ امنيت آن و همچنين نظارت، هدايت و كنترل دروازه‌هاي بين‌المللي، حمايت از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي و نظارت بر امور شبكه اينترنت جهاني، مقتضي است دستگاه هاي يادشده نسبت به انجام موارد زير اقدام نمايند».

بر اساس اين بخشنامه، دستگاه هاي اجرايي مشمول ماده (160) قانون برنامهء چهارم توسعهء اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، جمهوري اسلامي ايران نياز ارتباطي و مخابراتي خارج از كشور خود را از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تأمين نمايند.

بنابراين گزارش، دستگاه هايي كه نيازهاي ارتباطي آنها در حال حاضر از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قابل تأمين نيست، مي‌توانند تا زمان آمادگي آن وزارتخانه براي ارائه خدمات مناسب و با كيفيت با هماهنگي آن وزارتخانه به طور مستقيم از خدمات ماهواره‌اي استفاده كنند.

اين بخشنامهء افزود: دستگاه هاي مذكور در بند (1) موظفند ظرف دو هفته از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه فهرست مراكز و پايگاه هاي خود را كه از طريق ماهواره ارتباط دارند، تهيه و به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه نمايند.

دستگاه هاي مذكور در بند (1) از ارائه خدمات اينترنتي به كاركنان خود و ساير شهروندان از طريق ماهواره و ساير تجهيزات خودداري و اين خدمات را فقط از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دريافت و توزيع نمايند.

دستگاه هاي مذكور در بند (1) و همچنين اشخاص حقوقي غيردولتي موظفند در صورت نياز به ارتباطات ماهواره‌اي مجوزهاي لازم را از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دريافت و فقط در همان حيطهء مجوز، فعاليت و از ارائه خدمات به عموم و خارج از محدوده فعاليت خود اجتناب نمايند.

در پايان اين بخشنامه آمده است: نيروهاي مسلح و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در حوزهء فعاليت‌هاي سازماني خود از شمول مقررات ذكر شده در اين بخشنامه مستثني هستند.

 

تولد ابوا لقاسم!

مريم خورسند

سال ها پيش، وقتي هنوز خيلي جوان بودم و مست از دنيايي که نمي شناختمش، وقتي هنوز دانشجو بودم و رها، وقتي هنوز خوشي هاي زندگي ام تمام نشده بود و مي خنديدم به همه ترک هاي ديوارهاي جهان، يک صبح بهاري از روزهاي ارديبهشت، در مسير دانشگاه، پيرمردي را ديدم که پلاستيکي به دست، آب نبات تعارف مي کرد به جماعت رهگذر.

ما چند تن بوديم. چند دانشجوي رها و بي خيال. خنديديم به آب نبات ها. يکي گفت؛ مبارک باشه پدر جان. به پاي هم پير شيد. بعدي گفت؛ زنده دلي، هزار ماشاءالله. و خنديديم به بلندي. پيرمرد تاب آورد همه حرف ها و کنايه ها و خنده هاي خام مان را. پرسيد؛ ابوالقاسم را مي شناسيد؟

خنديديم. نشناختيم. نمي شناختيم. اگر هم مي شناختيم بهتر بود که به اين بازي ادامه دهيم. پيرمرد با آن تن لرزان، صدا را صاف کرد و شروع کرد به خواندن اشعاري از ابوالقاسم. ما لال شديم. اندکي هم شرمنده. پيرمرد خواند و خواند و ما هنوز نمي دانستيم چه شد که وارد بازي شديم که قواعد آن را نمي دانستيم. آب نبات ها، گوشه لپ هايمان آب مي شد و مثل زهر هلاهل از گلويمان پايين مي رفت. اشعار حماسي ابوالقاسم آنقدر پرحرارت بود که پيرمرد را به سرفه انداخت. آن روز سالروز تولد ابوالقاسم فردوسي بود و پيرمرد دبير ادبيات و بازنشسته آموزش و پرورش. 23 سال بود که همه ساله براي تولد فردوسي شيريني مي داد. اما تورم و هماهنگ نبودن حقوق بازنشستگي با افزايش قيمت شيريني منجر شده بود او شيريني را به آب نبات تغيير دهد. پيرمرد رفت. با ابوالقاسم رفت. قبل از رفتن وصيت کرد. گفت من آفتاب لب بومم. من که بروم ديگر کسي نيست براي تولد ابوالقاسم شيريني پخش کند. بيچاره ابوالقاسم.

سال ها گذشته است. سال ها از آن روز بلند و بي خيالي ارديبهشت و جواني من گذشته است. چند سالي است که من هم مثل پيرمرد براي تولد ابوالقاسم شيريني مي دهم و عادت کرده ام به خنده هاي پرکنايه همکارانم در تحريريه روزنامه ها. نه اشعار ابوالقاسم را حفظ هستم و نه مي توانم همچون پيرمرد حماسي و عاشقانه آنها را از بر بخوانم. من فقط وصيت يک دبير ادبيات و بازنشسته آموزش و پرورش را اجرا مي کنم.

حالا مهم نيست که شهرداري يا شوراي شهر يا هر نهاد دولتي و عمومي ديگر براي تولد فردوسي جشن تولد بگيرد و حماسه يي ديگر به پا کند. مهم اين است که هر شهروندي هر مغازه داري جلوي مغازه اش يک جعبه شيريني بگذارد و آب نبات درون خيابان هاي شهر بچرخاند.

http://www.etemaad.com/Released/87-02-25/205.htm#72356

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايند

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630