بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

خرداد 1387 ـ   مه  2008

 

گلچين باغ های مجازی....

 

کف زدن و هورا کشيدن در برنامه کودک قابل پذيرش نيست

حجت الاسلام راستگو

به گزارش سايت خبري رسا، حجت الاسلام محمدحسن راستگو، رئيس مرکز تربيت مربي کودک و نوجوان دفتر تبليغات اسلامي حوزهء علميه قم، هورا کشيدن، کف زدن، اختلاط دختر و پسر و موسيقي برنامه هاي کودک را قابل پذيرش ندانست و به طور مشخص برنامهء تلويزيوني «فيتيله، جمعه تعطيله» را که صبح هاي جمعه از شبکه دوم سيما پخش مي شود، مورد ارزيابي قرار داد و گفت: اختلاط دختر و پسر از اشکالات برنامه فيتيله است. هر چند بچه هاي حاضر در اين برنامه کوچکند و از نظر شرعي، تکليفي ندارند و من هم انسان تنگ نظري نيستم که حجاب کامل را براي بچه هاي نابالغ واجب بدانم، ولي مساله اين است که دختر بچه بايد بداند پوشش او با پسرها فرق دارد و مجاورتش با آنها کار درستي نيست، از اين رو مي توان با پوشاندن لباس هاي رنگي زيبا با پوشش مناسب به دختربچه ها، آنها را از کودکي با اين مفاهيم آشنا کرد و در برنامه هاي تلويزيوني هم مي توان آنها را از هم جدا، يا يک برنامه ويژهء دختران و يک برنامهء ويژهء پسران توليد کرد.

اين پژوهشگر کودک و نوجوان، حضور خود را در برنامه فيتيله و عمو پورنگ منتفي دانست و خاطرنشان کرد: حضور يک شخصيت حقيقي و حقوقي با لباس روحانيت در چنين برنامه هايي که همراه با تحرک وسيع و قوي هنرمندان آن است، هيچ تناسبي ندارد و تاثيرگذار هم نيست، هرچند مي توان به صورت کمکي و جنبي مثل تماس تلفني در اين برنامه حاضر شد.

رئيس مرکز تربيت مربي کودک و نوجوان، مسئله هورا و جيغ کشيدن و سوت و کف زدن را در برنامه هاي کودک قابل پذيرش ندانست و ادامه داد: «هرچند شايد بتوان از کف زدن با مسامحه گذشت، ولي در موارد ديگر بايد تجديد نظر شود، چرا که نادرستي آن مثل کراهت وجود مجسمه در مکان نمازگزار است، با اين توجيه که امروزه در ايران کسي از ديدن مجسمه به ياد بت نمي افتد، ولي بايد دانست که احکام اسلام تنها براي يک منطقهء جغرافيايي مثل ايران نيست و همين الان در کشورهايي مانند هند بت پرستي رواج دارد. به هرحال سخن اين است که چرا ما با اين فرهنگ قوي ديني و ايراني، نوآوري نکنيم و لفظي را بر اساس فرهنگ و مذهب خودمان ابداع نکنيم و از الفاظي مانند هورا استفاده کنيم که هنگام روشن کردن آتش آن را بيان مي کردند؟

وي در ادامه اظهار داشت: جيغ زدن مساله يي است که به نظر برخي روانشناسان انسان را از نظر رواني تخليه مي کند، ولي عادت دادن بچه ها به آن افزون بر اينکه در زندگي شهرنشيني کنوني حقوق ديگران را ضايع مي کند، متناسب با جايگاه يک برنامه تلويزيوني که بايد آموزنده و سازنده باشد، نيست.

وي با بيان اينکه طرب انگيز نبودن، متناسب نبودن با مجالس لهو و لعب و افسادگر نبودن شعر از ويژگي هاي موسيقي حلال است، بيان داشت: مسئلهء موسيقي از ديرباز در صدا و سيما مطرح بوده و درباره معيارهاي موسيقي مذهبي ديدگاه هاي فراواني مطرح شده است؛ اما آنچه اهميت دارد اين است که نظام اسلامي با موسيقي مخالف نيست و اگر کسي به طور مطلق مخالف آن باشد، اين مخالفت نظر شخصي اوست و نمي تواند براي نظام اسلامي دستورالعمل باشد.

حجت الاسلام راستگو ادامه داد: به هر حال سازندگان برنامه فيتيله بايد نسبت به انتخاب موسيقي ها دقت کافي داشته باشند و حين اجرا نيز حرکات خود را کنترل کنند، چرا که در برخي موارد ديده شده اين حرکات بر بچه ها به ويژه دختربچه هايي که در منزل اين برنامه را تماشا مي کردند، تاثيرگذار بوده و آنها را به حرکت واداشته است.

وي با انتقاد از خواندن برخي اشعار به زبان هاي محلي در برنامه فيتيله گفت؛ از آنجا که زبان اصلي در ايران، فارسي است بايد اين اصل در همه برنامه ها اجرا يا ترجمه آنچه به زبان محلي خوانده مي شود نيز براي بچه ها بيان شود.

وي نام فيتيله را به دليل عوامانه و غيرمتداول بودن آن براي اين برنامه متناسب ندانست و خاطرنشان کرد: در انتخاب يک نام براي برنامه کودک بايد درک مفهوم آن از سوي بچه ها مورد توجه قرار گيرد.

 

اختلاط ممنوع پسران و دختران ترسناک سرزمین من!

 

 

          نوجوان اند و شاداب و زیبا رو، برق شیطنت های کودکانه از چشمهایشان می بارد.  آمده اند تا گوشه گوشه نمایشگاهی را به تماشا بنشینند که قرار است در آن بر دانش و معرفت و آگاهی شان افزوده شود.

آنها کف می زنند،می رقصند و به رسم اقوام نجیب و کهن ایرانی زمزمه می کنند اشعار و ترانه های زیبا و جاودان شادی ها و عروسی های این مردم دیار اهورایی ما را در طول تاریخ کهن ایران زمین.

جنب و جوش های کودکانه این پسر بچه ها و دختر بچه های ۱۰ تا ۱۲ ساله برای ما که به کار فرهنگیم و آموزش و هر روز چهره به چهره با آنها می نشینیم  و بر می خیزیم شعف آور و نشاط انگیز است.

هنوز یک غرفه را ندیده اند که آقای بزرگ به همکارم نزدیک می شود و می گوید سخت مراقب این بچه ها باش و چشم از آنها بر ندار!

چرا؟ مگر چه شده است؟ تنها، گروهی پسر بچه ۱۲ ساله که هنوز جوانه های سبیل بر روی لب هایش نمایان نشده  به جایی قدم گذارده اند که مملو است از دخترکانی ۸ یا ۹ یا ۱۰ ساله که آنها نیز کودکی هایشان را با این شیطنت ها خاطره می کنند.

مانده ام که این موجودات دهشت انگیز که پای در هر جا می گذارند این قدر وحشت می آفرینند کیانند؟ و از کدام کره منظومه شمسی به این سرزمین پای گذارده اند که باید دایم چهار چشمی تحت نظر قرار بگیرند تا زبانم لال، رویم به دیوار، دستی از پا خطا نکنند و  دنیا و آخرت ما را مشمول عذاب و خسران قرار ندهند؟!

شک نداریم که؟ داریم؟ که اینان فرزندان مایند، نازنینان و مهربانان من و تو و شما و او و در همین خانه های ما چشم به جهان گشوده اند و رشد و نمو کرده اند و از همه مهم تر نظام تعلیم و تربیت عریض و طویل ایران صبح تا شام گوش و چشم آنان را با معارف اسلامی و اصول و فروع و جزییات آن آشنا ساخته است.

چگونه است  نتیجه این همه برنامه ریزی های فرهنگی، هنری و آموزشی طی ۳۰ سال به تربیت چنین فرزندانی انجامیده است که امروز از حضورشان در میان دخترکان نازنین مان واهمه داریم و می ترسیم خدای ناکرده دستی، ناخنکی، یا رابطه ای در جریان این اختلاط شکل گیرد و آن گاه ما خود را تا ابد بابت این خطای بزرگ چگونه ببخشیم؟

خطابم در پایان به آقای بزرگ و آقایان بزرگ است که در همه این سال ها به جای آموزش درس زندگی و مهارت های لازم آن، ذهن فرزندان ما را با انبوهی از اطلاعات و معارف دینی خارج از توان ذهنی و نیاز واقعی آنها انباشته کردند و امروز به جای خوشه چینی، ذره بین به دست  بچه های دوست داشتنی ما را حراست وار زیر نظر می گیرند.

و به آنها تنها، توصیه سهراب بزرگ را دارم که: چشم هایتان را بشویید و جور دیگر به زندگی نگاه کنید. به یقین ضرر نخواهیم کرد.

http://kmha82.blogfa.com/post-27.aspx

 

متاسفانه راديو پيام روزي 6 ساعت موسيقي پخش مي كند!

امام جمعهء موقت قم

به گزارش سایت خبری ایران،‌ آيت الله رضا استادي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم با اشاره به برنامه هاي راديو پيام گفت: متاسفانه ما شاهد اين هستيم كه راديو پيام روزانه 6 ساعت موسيقي پخش مي كند در صورتي كه رهبر معظم انقلاب مخالف ترويج موسيقي در كشور هستند.

امام جمعه موقت قم گفت: صداو سيما بايد نسبت به برنامه هاي خود توجه داشته باشد و در روابط ميان زن و مردم در سريال ها تجديد نظر كند.

وي ادامه داد: صداو سيما نيز بايد نسبت به برنامه هاي خود توجه داشته باشد و در روابط ميان زن و مردم در سريال ها تجديد نظر كند.

استادي با بيان اينكه صدا و سيما به جاي افزايش تعداد سريال ها و كميت آن ها به فكر كيفيت باشد گفت: بايد مسئولان به موضوع كيفيت فيلم، هدف از پخش آن و همچنين نوع ارتباط ميان زن و مردم توجه بيشتري داشته باشد.

امام جمعه موقت قم اضافه كرد: اگر ما به دنبال كيفيت نباشيم به جايي نخواهيم رسيد و دچار آسيب مي شويم.

وي با بيان اينكه مديران افتخار به كميت و آمار نكنند گفت: مديران جامعه به دنبال كيفيت موضوع كار باشند و در افزايش آن تلاش كنند.

آيت الله استادي به تحصيل دختران در دانشگاه ها اشاره كرد و گفت:‌هيچ كس در كشور مخالف تحصيل دانشجويان دختر نيست بلكه بايد به كيفيت تحصيل آن ها توجه كرد.

وي به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها اشاره نمود و گفت: بايد اجراي اين طرح با دقت خاصي باشد و اگر به طرح دقيق نگاه نشود فساد انگيز خواهد بود.

 

اينجا ايران است

بهاره مقدم

اينجا ايران است:

حكومتش، حكومت امام زمان است.

بر مبناي قرآن است.

رهبرش رهبر مستضعفين جهان است.

قوت غالب مردم نان است. بهاي نان، به قيمت جان است.

ثروتش براي فلسطينيان است.

دانشگاهش، ستاره باران است.

جاي روشنفكرانش، زندان است.

هر كه فرياد بزند، از كافران است.

سكوت نشانهء مسلمان است. شركت در راهپيمايي بزرگترين نشانه ايمان است.

و آنچه روز به روز ارزان مي شود جان انسان است. (نامهء وارده)

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايند

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630