بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت 1387 ـ   آوريل  2008

 

سانسور اسلامی در افغانستان

عبدی کلانتری

با فرارسیدن مهلت مقرر برای حذف پنج سریال تلویزیونی در افغانستان، شبکه آریانا در این کشور پخش یکی از برنامه‌های پرطرفدار خود را متوقف کرد.

زیر فشار اسلامگرایان، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تازگی طی حکمی رسمی، به شبکه‌های تلویزیونی اخطار داده بود از  پخش پنج سریال مردم پسند خودداری کنند. به گفته سخنگوی این وزارت، برنامه‌های مذکور با «دین و فرهنگ افغانی» مغایرت دارند.

طی سالهای اخیر، در سایهء حکومت تحت الحمایهء ناتو در افغانستان، سریال های سرگرم کننده تلویزیونی با داستان های احساساتی و چاشنی روابط عاشقانه بحث انگیز و خارج از عرف، از استقبال زیادی برخوردار شده اند.

این برنامه‌ها عموماً در هندوستان تهیه می‌شوند و هنرپیشگان آنها زنان و مردان زیبارویی هستند که مثل همهء ستاره‌های محبوب سینما و تلویزیون در میان مردم طرفداران بسیاری دارند. چنین برنامه‌هایی در حکومت طالبان و پیش از آنها در حکومتهای مجاهدین در افغانستان همواره ممنوع بودند. پخش صدا و سیمای زنان از رسانه‌ها در این حکومتهای بنیادگرا جرم و گناه تلقی می‌شد.  

از زمان سرنگونی طالبان و روی کارآمدن دولت حامد کرزای، برنامه‌های تلویزیونی دوباره رونق گرفته و 17 شرکت خصوصی به رقابت در زمینه تولید و پخش برنامه‌های خبری، سیاسی، و سریالهای مردم پسند پرداخته اند.

شبکه‌های متعدد کابلی نیز به طور گسترده  به پخش فیلم های سینمایی خارجی و شوهای موسیقی مبادرت می‌کنند. وزیر فرهنگ پیشین افغانستان، سید مخدوم رهین، سیاست آزادی کامل رسانه‌ها را در پیش گرفته بود، اما دو سال پیش حامد کرزای زیر فشار اسلامگرایان سید مخدوم رهین را برکنار کرد و عبدالکریم خرم را به جانشینی او گمارد.

عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ در اوایل ماه جاری اعلام کرد پس از مشاورت با «شورای علما» ی افغانستان تصمیم گرفته است پخش پنج سریال تلویزیونی را به دلیل مغایرت آنها با ارزشهای دینی ممنوع کند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز (22 آوريل) ، شبکه تلویزیونی آریانا، روز گذشته یکی از سریال های پربیننده اش را به نام «کُم کُم» از برنامه‌ها حذف کرد. شبکه‌های تلویزیونی طلوع و نورین نیز باید هرچه زودتر حکم وزارت فرهنگ را به اجرا درآورند و پخش سریالهای «امتحان زندگی» و «در انتظار» را متوقف سازند.

حامد کرزای رییس جمهور افغانستان علیرغم وعده‌هایش در دفاع از آزادی رسانه‌ها متذکر شد اگر برنامه ای با فرهنگ افغانی همخوانی نداشته باشد نباید به پخش آن مبادرت شود. حکم وزیر اطلاعات به دنبال پخش برنامه ای از شبکه طلوع صادر شد که در آن طی مراسم توزیع جوایز، مردان و زنان با یکدیگر به رقص مشغول بودند. سید عنایت الله بلیغ، امام یکی از مساجد کابل و عضو شورای علما، به خبرنگاران گفت، «این برنامه‌ها مورد پذیرش اعتقادات دینی و فرهنگ ما نیست و ما تلاش خواهیم کرد پخش آنها را ممنوع کنیم».

 

برگرفته از سايت «صدای آلمان»:

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3283070,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

 

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايند

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630