بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

 اسفند 1386 ـ   ژانويه  2008

 

نبرد فرهنگي براي تسٌلط بر رم

نشريهء «زود دويچ زايتونگ»

ترجمهء زری طبائی 

پاپ، رهبر کليساي کاتوليک، سخنران زبردستي است، ولي در حال حاضر پيرو شعار «سکوت غنيمت» شده است. او سخنراني بزرگ و پر اهٌميت خود را روز پنجشنبه هفده ژانويه در يکي از بزرگترين دانشگاه هاي اروپا، ساپينزا در رم  لغو کرد. واتيکان با اشاره به «اتفاقات چند روز اخير» سخنراني را بي فايده خواند. دليل لغو سخنراني پاپ، اعتصابات و اعتراضات شديد استادان دانشگاه ها و دانشجويان در چند روز گذشته است. آنها درخواست کرده اند به پاپ اجازه سخنراني در دانشگاه  داده نشود.

شصت و هفت پروفسور طي نامه اي سر گشاده به رئيس دانشگاه  «دعوت از پاپ، در حقيقت به معناي مخدوش کردن و زير پا گذاشتن استقلال دانشگاه و علم است...» اعلام کردند.
گروههاي دانشجويي دست به تظاهرات يک هفته اي زدند و اتاق شوراي دانشگاه را اشغال کردند. آنها اعلام کردند که مجسمه مينراوا ، الهه و سمبل دانش و آگاهي را لباس دوجنسيتي « ترانس فستي » پوشانده ودرکليساي دانشگاه  با شراب مخصوص بعد از غذا، وينا سانتو، غسل تعميد خواهند داد.

منتقدان ديگر هم با خشم و تمسخر اعلام کردند: زماني که پاپ سال علمي دانشگاه را افتتاح کند يک پرفسور فيزيک هسته اي هم ميتواند در روز توٌلد مسيح در کليساي پترزدم  واتيکان  مراسم مقدس اجرا کند. البته کار باين جا نخواهد کشيد، زيرا پاپ بنديکت عقب نشيني کرد وموقٌتا سکوت برگزيده است.

رئيس دانشگاه گفت: پاپ آزرده و سرخورده شده است. او رهبرکاتوليک ها  رابه دانشگاه دعوت کرده بود تا در باره ي مبارزه با مجازات اعدام و لغو آن سخنراني  کند. رئيس دانشگاه اظهار داشت : اعتراض بر عليه اين سخنراني را از طرف کشورهائي مانند چين و يا امريکا انتظار داشت امٌا از دانشجويان دانشگاه خودش هرگز.

در واقع  نبرد قديمي بين مسيحيت و لائيسه در ايتاليا همچنان ادامه دارد. و بهمين شدٌت هم عکس العمل هر دو طرف بسيار تند است. راديو واتيکان از سانسور صحبت کرد و  روزنامه کورير دلا سرا، اين حرکت راموازي رفتار فاشيستها دانست که در زمان حکومت  آنان در ايتاليا به استادان يهودي اجازه تدريس و سحنراني در دانشگاه را نمي دادند.

سياستمداران دست راستي هم با تمسخر پيشنهاد دادنند از اين بعد دانشگاه ساپينزا- را که در سال 1303 بدستور پاپ بونيفاز چهارم پاپه گذازي و تاًسيس شده است ، بي اطلاع ، نام گذاري  شود. امٌا حتٌي چپي ها هم خشمگين شده اند. فيلسوف و شهردار ونيز، ماسيمو کاچياري ، که يکي از چپهاي سابق است اظهار کرد:  صرف نظر از معتقدات فردي ، پاپ بزرگترين مرجع اخلاقي جامعه است. بهتر اين است که بجاي تظاهرات بر عليه او ، با او به صحبت و تبادل آرا نشست.

در نامه ي سر گشاده شصت و هفت پرفسور اشاره شده به موضع گيري پاپ در زماني که هنوز به سمت پاپ  انتخاب نشده و با نام حودش يوسف راتزينگر اسقف اعظم کليسا سخنراني کرده است. او ظاهرا محاکمه گاليله را از طرف کليسا بر حق و درست اعلام کرده ، دانش و علم را خوار و دانش پژوهان را بي ارزش شمرده است.

در حقيقت محاکمه گاليله بهانه اي بيش نيست. مدتها است که منتقدان کليسا در جامعه مدرن ايتاليا احساس  خفقان و خود را تحت فشار حس ميکنند. اين پاپ برنامه هاي اعلام شده خود را جدي گرفته ودر حال پياده کردن آنان است. او اعلام کرده است که ارزشها و سنتهاي اصيل  مسيحيت را از نگاه و ديد کاتوليک ها بطور عميق در جامعه رواج خواهد داد. اين سنتها شامل مبارزه بر عليه مجازات اعدام ، اخلاقيات و رفتارهاي جنسي ، خانواده و تقدس آن و يا نو آوريهاي در زمينه ژن و ثغييرات آن،  که در تمام اين موارد واتيکان در حال پيشروي است و نظريات خود را به جلو مي راند .

بعنوان مثال زمانيکه در هفته گذشته پاپ بنديکت به شهردار شهر رم در مورد سقوط شهر رم ، فقر اهالي و متوقف کردن کمکهاي اجتماعي تذکر داد ، توجه اقشار زيادي را به خود جلب کرد.

لائيسه ها با بدگماني استدلال ميکنند که در پشت ظاهر مهربان و لبخند دوستانه اين پاپ يک مرتجع بزرگ نهفته است.

پاپ ميخواهد حکومت و کليسا را دوباره در يک حکومت مذهبي ادغام کرده و غلبه عقيده ومذهب را بر دانش و علم با پيروزي جشن بگيرد. البته در يک جامعه آزاد در باره اين موضوع  يعني تشکيل حکومت کليسا و يازمانيکه کليسا پاي خود را از گليم اش فراتر دراز کند و در مسائل مربوط به حکومت دخالت کند بحث و گفتگو هاي فراواني انجام خواهد گرفت.

امٌا فراري دادن پاپ از دانشگاه هيچ ارتباطي به گفتگو براي  تبادل آرا و آزادي عقيده ندارد بلکه بيشتر علامت  ضعف و نداشتن اعتماد بخود است.


Süddeutsche Zeitung  15.01.2008

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630