بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

 فروردين 1387 ـ   آوريل  2008

 

سروش از سلمان رشدي بدتر است

آيت الله نوري همداني

 

خبرگزاری انصار: آيت الله نوري همداني با اشاره به اينکه اگر اقدام سروش از روي غرض باشد، مسلمانان بايد به تکليف خود عمل کنند، درباره رابطهء خود با او گفت: قبل از انقلاب هنگامي که براي کاري به لندن رفتم، شنيدم که فردي به نام حاج فرج در جمع دانشجويان مقيم لندن براي انقلاب فعاليت مي‌کند و پس از انقلاب نيز هنگامي که به عنوان نماينده امام خميني به اروپا رفتم که وي به عنوان مترجم من بود و متاسفم که اين عاقبت به شري و عاقبت به خيري انسان را به کجا مي‌ رساند؟!

روز قبل از انتخابات مرکز خبر حوزه علميه در خبري کوتاه از انتقاد صريح و تند آيت الله نوري همداني نسبت به اظهارات سروش خبري منتشر کرد اما از متن کامل سخنان اين مرجع تقليد سخني به ميان نياورد. خبرنگار برنا پس از پيگيري‌هايي با در نظرگرفتن مصلحت زمان انتخابات مجلس و همچنين اعلام نتايج آراء، متن اين خبر را بدين شرح منتشر مي کند.

آيت الله حسين نوري همداني، از مراجع عظام تقليد که در مراسم پانزدهمين سالگرد تاسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور سخن مي‌گفت، با اشاره به مصاحبه توهين‌آميز عبدالکريم سروش با يک شبکه بيگانه در مورد قرآن، اظهار داشت: چگونه مي‌توان موضوع نبوت را با قريحه شاعري توجيه کرد در حالي که شعرا مطلبي را که آموخته‌اند در قالب الفاظ به نظم در مي‌آورند اما پيامبر اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم که به شهادت تاريخ فردي امي بوده است چگونه مي‌تواند اين قرآن را که خود، همگان را به تحدي دعوت مي‌کند، خلق کند.

اين مرجع تقليد افزود: اين آقا مي‌گويد که قرآن کلام پيامبر است و کلام خدا نيست در صورتي که قرآن مي فرمايد:"ماينطق عن الهوي" يعني هيچ حرفي را از روي هوا و هوس نمي‌زند و يا در جاي ديگر مي‌فرمايد: "نزل احسن الحديث" و يا "نقص عليک احسن القصص" و اين نشان‌دهنده آنست که حتي عبارات و کلمات قرآن براي خداست و پيامبر فقط واسطه‌اي است در رساندن وحي.

وي با تاکيد بر امي بودن پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله و سلم خاطرنشان مي‌کند: امي بودن يعني بي‌سواد بودن؛ اين موضوع براي ما يک نقص است چرا که بي‌سوادي ما مساوي با جهل است اما بي‌سوادي پيامبر برابر با جهل نيست چون او معلم زميني نداشته است و معلم يگانه او خود خداوند است پيامبر صلي‌الله عليه و آله و سلم چراغي است که او را "الله نورالسموات و الارض" روشن کرده است.

آيت الله نوري همداني شعر را همراه با اشتباهات فراوان و مبالغات و تخيلات شاعرانه که بعضاً زيبا هستند، توصيف کرد و با ذکر نمونه‌هاي انحرافي از شاعران بزرگي همچون نظامي، سعدي، حافظ، فردوسي و مولوي تصريح کرد: پيامبر حقايقي را در قرآن بيان مي‌کند که با اين انحرافات و مبالغات و تخيلات مغاير است و خود خداوند مي‌فرمايد که ما به پيامبر شعر نياموختيم؛ "و ما علمنا الشعر"...

آيت الله نوري همداني خاطرنشان کرد: من ناچارم عرض کنم که اگر اين سخنان از روي غرض بيان شده، مسلمانان بايد به تکليف خود عمل کنند چرا که اين فرد با اين سخنان ريشه قرآن و اسلام را هدف گرفته است. مطالب سروش از سلمان رشدي بدتر است، جريان سلمان رشدي در سب‌النبي منحصر مي‌شد.

اين مرجع تقليد دومين موضوع قابل بحث در مصاحبه اين فرد را خطا پذير دانستن پيامبر رحمت صلي‌الله عليه و آْله و سلم دانست و با انتقاد شديد از شيوه بيان سروش، اظهار داشت: اين سوال مصاحبه‌کننده پس از آن که قرآن در حد يک بشر پايين آورده مي‌شود خطاپذيري پيامبر خاتم را مورد پرسش قرار مي‌دهد که سروش هم در پاسخ مي‌گويد: بله! پيامبر هم خطا دارد! ولي خطاي او در عبارات و کارهاي مربوط به صفات خداوند و قيامت نيست.

آيت الله نوري همداني زير سوال بردن قوانين جزايي مانند حدود، ازدواج پيامبر صلي‌الله عليه و آله و سلم و ... را از ديگر انحرافات ذکر شده در اين مصاحبه ذکر کرد و افزود: گفتن سخناني اينچنيني از فردي در داخل ايران که خاستگاه انقلاب اسلامي و مرکز تشيع است بسيار غم‌انگيزتر است و من در همين چند روزي که اين موضوع را شنيده‌ام بسيار ناراحت شدم البته اگر اين حرف به اين صورت گسترده شايع نمي‌شد و رسانه‌هاي غربي آن را پوشش نمي‌دادند، هم به قاعده "الباطل يموت بترک ذکره" يادي از آن نمي‌کرديم.

برگرفته از سايت «انصار نيوز»:

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2002983

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630