بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

23 شهريور 1386 ـ   14 سپتامبر 2007

 

آیا جامعه نسبت به قوانین تبعیض آمیز حساس تر نشده است؟

پریسا انصاری

معمولا هنگامی که اخبار دستگیری ها یا احکام ناعادلانه را می شنوم، احساس بدی به من دست می دهد؛ احساس خشم، ناتوانی... متاسفانه اخیراً از این خبرها زیاد می شنویم. با دستگیری دانشجویان پلی تکنیک و احکام سنگینِ دلارام علی و بقیه اعضای جنبش زنان شروع شد و با دستگیری امیر یعقوبعلی ، بهاره هدایت و سایر تحکیم وحدتی ها ادامه پیدا کرد.

در عین حال وقتی می بینم که جامعه نسبت به مسایل زنان حساس شده امیدوار می شوم که تلاشهای جنبش زنان بیهوده نبوده است. فکر می کنم سه سال پیش بود که شیرین عبادی در اینجا - اتریش - سخنرانی داشت.  خانم ایرانی میانسالی که برای حضور در سخنرانی ایشان به آنجا رفته بود، تا مدت ها در هر جمعی با تعجب تکرار می کرد که ازاین قانون که طبق آن دیه زن نصف دیه مرد است اطلاعی نداشته است و من متعجب بودم که خانم عبادی و سایر فعالان جنبش زنان سال هاست که در مورد این قوانين تبعیض آمیز صحبت میکنند ولی هنوز خیلی ها از آن اطلاع ندارند! اکنون با تلاشهای انجام شده، حتی کسانی هم که سالهاست خارج از ایران زندگی می کنند، از قوانینی که در ایران وجود دارد و کمپینی که تغيير قوانين ناعادلانه را در دستور كار خود قرارداده است اطلاع دارند؛ اگرچه ممکن است که به خاطر ترس حاضر به امضا فرم بیانیه نباشند.

چند روز پیش تولد یکی از دوستان رفته بودیم. متوجه شدم آقای صاحبخانه که به تازگی از ایران برگشته بود، با کتاب کوچکی در دست، سراغ سایر آقایان می رود و بخشی از کتاب را به آنها نشان می دهد. هنگامی که شروع به صحبت با آقایی کرد که کنار من نشسته بود، گوش کردم تا ببینم موضوع چیست؟!

آقای صاحبخانه گفت که اسم کتاب قانون مجازات اسلامي است (اگر اشتباه نکنم). هنگامی که ایران بوده، در یک کتاب فروشی، فروشنده قانونی را در کتاب به او نشان می دهد که باعث تعجب وی شده بود؛ و بعد با صدای بلند شروع کرد به خواندن: ماده ۴۳۵ ـ" قطع دو بيضه دفعتا ديه كامل و قطع بيضه چپ دو ثلث ديه و قطع بيضه راست ثلث ديه دارد". سپس فروشنده به ماده قانونی دیگری اشاره کرده است: ماده ۳۰۰ -" ديه قتل زن مسلمان خواه عمدي خواه غير عمدي نصف ديه مرد مسلمان است." فروشنده به او گفته بوده که چندی قبل یکی از فعالان جنبش زنان به کتاب فروشی او آمده و بعد از خریدن این کتاب، این دو ماده را برایش توضیح داده است. موضوعی که برایم اهمیت داشت؛ این بود که صحبت در مورد تبعيض قانونی روا شده بر زنان، وارد کل جامعه ، نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور شده است و دیگر منحصر به فعالان جنبش زنان نیست.

در آن لحظه با خودم فکر کردم ای کاش فرم های جمع آوری امضا را همراه داشتم؛ البته اکثر حاضرین قبلاً فرم را امضا کرده بودند، اما باز دو، سه نفری در جمع حضور داشتند که فرم را ندیده بودند و شاید بعد از شنیدن صحبت های این آقا امضا می کردند

http://www.we4change.info/spip.php?article932

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630