بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

22 دی  1386 ـ  12 ژانويه 2008

 

جبهه ملی ايران هرگز در انتخابات هشتم شرکت نخواهد کرد

کورش زعيم

در مصاحبه با داريوش احمدی

اين پرسش ها از طرف هم ميهنان مطرح شده و با آقای کورش زعيم، عضو هيئت اجرايی جبهه ملی، در ميان نهاده شده است.


۱. موضع جبهه ملی در باره انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی چيست؟

پاسخ: موضع جبهه ملی ايران درباره انتخابات در دوره های گذشته به صراحت اعلام شده و اکنون هم تغييری نکرده است. ما بر اين باور هستيم که با ساختار کنونی جمهوری اسلامی نه تنها امکان برگزاری يک انتخابات آزاد و دموکراتيک وجود ندارد، بلکه سيستم موجود اصلاح پذير هم نيست. هر چند در مورد انتخابات پيش رو هنوز موضع رسمی جبهه ملی اعلام نشده، ولی من تغييری در موضع گذشته پيش بينی نمی کنم.

 

۲. آيا جبهه ملی بنوعی درانتخابات مجلس هشتم شرکت خواهد کرد؟

پاسخ: جبهه ملی ايران هرگز در انتخابات هشتم که اکنون در جريان است شرکت نخواهد کرد.

 

۳. آيا اصولا جبهه ملی شرايطی برای انتخابات آزاد در حکومت اسلامی مشاهده ميکند؟

پاسخ: همانگونه که در بالا اظهار کردم، شرايط وقتی فراهم خواهد بود که قانون اساسی کشور با منشور جبهه ملی ايران همخوانی داشته باشد.

 

۴. در جامعه ای که قدرتمندان در لوای حکمت دينی بر ميهن ما فرمانروايی ميکنند چگونه شما بعنوان جبهه ای بر پايه سکولاريسم وحکمت عقلی اصولابرای آزادی مبارزه ميکنيد؟

پاسخ: وظيفه ما مبارزه در همين شرايط سخت و مغاير آزادی و حقوق بشری است. اگر شرايط مساعد و با آرمانهای جبهه ملی همساز بود که مبارزه ما فقط مبارزه انتخاباتی می بود.

 

۵. آيا امکان نزديکی شما با حاکميت ولايت فقيه در شرايط امروزحتی برای نيل بخواسته هايتان برای مردم سالاری وجود دارد؟

پاسخ: خواسته های ما همخوانی قانون اساسی با منشور جبهه ملی ايران است. موضع ما بسيار روشن و صريح است و جبهه ملی هرگز برای رسيدن به هدفهای خود ماکياولی عمل نخواهد کرد.

 

۶. جبهه ملی ايران تا کنون چگونه حکومت و دولت اسلامی را بچالش کشيده و برنامه های شما برای آينده چيست؟ ( کوتاه مدت و ميان مدت و دراز مدت )

پاسخ: کار ما به چالش کشيدن نيست، بلکه مبارزه خردمندانه و مسالمت آميز است. موضع گيری های جبهه ملی ايران در طی اين سالها بيانگر روش مبارزه ما برای دستيابی به دموکراسی، حکومت قانون و رعايت حقوق بشر است. من تصور می کنم که درخشانترين کارنامه در اين راستا از آن جبهه ملی ايران است. برنامه ما تلاش مداوم و خستگی ناپذير برای استقرار حکومت قانون مبتنی بر قواعد بين المللی بويژه اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

 

۷. شما همفکری و همکاری زيادی با دفتر تحکيم و ادوار تحکيم وحدت داريد چرا اين همکاريها و نزديکيها بيک اتحاد نيانجاميده است و آيا در شورای آينده جبهه ملی ايران شخصيتهايی از اين گروه خواهيم داشت؟

پاسخ: وابستگی سازمانی تشکل های دانشجويی و مدنی با جبهه ملی ايران هزينه زيادی به دنبال دارد. ما اين را در مورد شاخه های دانشجويی خود در اهواز، زاهدان، کرمانشاه و قزوين تجربه کرده ايم. ما نمی توانيم باعث فشار، محروميت از تحصيل و حتا زندانی شدن دانشجويان هوادار جبهه شويم، ولی می دانيم که جبهه ملی ايران محبوب ترين سازمان سياسی در دانشگاههای سراسر کشور است و اين محبوبيت در دو سه سال گذشته بطور تصاعدی افزايش يافته است.

 

۸. مليون و مصدقی های خارج از کشوراميدوارند که جبهه ملی بعنوان قديمی ترين سازمان سياسی مردمی در گردهم آوردن نيروها واحزاب وسازمانهای مردمی درونمرزيا مثلا با نمايندگان معلمان ونويسنگان و دانشجويان و گارگران وروزنامه نگاران و سايرنهادهای آزاديخواه صنفی چه اقداماتی را کرده ايد و چه در پيش داريد؟

پاسخ: همانگونه که ذکر کردم، وابستگی سياسی و سازمانی سازمانهای مدنی با جبهه ملی ايران هزينه زيادی در بر دارد که ما هرگز حاضر نيستيم به طرفدارانمان تحميل کنيم. ما شهوت خود بزرگ نمايی نداريم که ديگران را درگير مسايل خود کنيم. ولی در مورد حزب های سياسی ملی، ما هميشه در ارتباط و تبادل افکار بوده ايم و همانگونه که شاهد بوده ايد در زمان های مناسب بيانيه های مشترک داده ايم. نزديک ما با سازمانهای سياسی ملی در طی يکی دوسال گذشته بسيار بيشتر شده و وجوه مشترک بيشتری را ايجاد کرده ايم. در هر حال، بزرگ شدن فيزيکی هدف مانيست، بزرگ شدن حيثيتی هدف است.

 

۹. فعاليت شما در استانهای ديگر ميهنمان بچه نحو است ودر کجا شما فعاليت بيشتری داريد؟

پاسخ: ما تقريبا در همه استانها و همه شهرهای بزرگ، بويژه در شهرهای دانشگاهی هواداران زيادی داريم و بيانيه ها و انديشه های ما بويژه در دانشگاهها نشر گسترده دارد. ما نمی توانيم از جايی يا کسی نام ببريم، ولی خودتان می توانيد از بازتاب ها پی به گستره جغرافيايی ما ببريد.

 

۱۰. آيا با احزاب همسو در کشورهای ديگر رابطه ای وجود دارد ؟ بسياری عقيده دارند که جای جبهه ملی ايران درسازمان سوسيال دمکراتهای بين المللی است که احزابی مثل حزب کارگر انگليس يا حزب مردم پاکستان ويا احزاب معتدل وآزاديخواه وسکولاردنيا عضويت دارند. آيا در اين مورد ميتوانيد اطلاعی بدهيد؟

پاسخ: سياست جبهه ملی ايران عدم تماس و ارتباط سازمانی با سازمانهای سياسی برونمرز است. جای جبهه ملی در ايران است و ما نيازی به پيوستگی به سازمان های برونمرزی نداريم، يا دستکم هنگام آن فرا نرسيده است. ما با اين حرکات فقط سازمان خودمان در ايران را زير فشار مضاعف قرار می دهيم و در نتيجه حرکت اصلی خود را کند می کنيم.

 

11. رابطه شما با سازمانهای جبهه ملی خارج از کشور چگونه است؟

پاسخ: آنها همه مورد احترام ما هستند، ولی بايد مستقل عمل کنند، زيرا ما در شرايطی نيستيم که پيوستگی سازمانی با هيچکدام از آنها بوجود بياوريم. ما دورادور همبستگی ها و همدلی ها را ستايش می کنيم و آنها را که اصول اعتقادی و منشور جبهه ملی ايران پايبندند از خودمان می دانيم.

برگرفته از سايت «گويا نيوز»:

http://news.gooya.com/politics/archives/2008/01/066879.php

 

بازگشت به خانه

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630