بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

13 بهمن  1383 ـ  1 نوامبر 2005

 

دين از هيچ عرصه زندگی قابل تفکيک و جدايی نيست

دکتر مهدی خزعلی، مدير مسئول مؤسسه فرهنگی حيان

«در نظام ارزشی اسلام و در نزد اصول گرايان مسلمان دين از هيچ يک از حوزه ها و ابعاد زندگی قابل تفکيک و جدايی نيست. دين هميشه در تمام آنات زندگی شخصی و اجتماعی، و در نظام ارزشی يک مسلمان حضور دارد، از سياست و اقتصاد گرفته تا تمام زمينه های اجتماعی.

اصول و آموزه های اسلام فقط به امور شخصی محدود نمی شود و تنها برای اداره زندگی فردی نيست، بلکه برای تنظيم و اداره کل جامعه است. در قرآن آيات حدود و جزا وجود دارد، که طبعا به امر حکومت داری يعنی سياست عملی مربوط می شود. از اين نظر بايد گفت که سياست و ديانت با هم گره خورده اند و دخالت دين در سياست امری ضروری است.

آنچه به جامعه آسيب می زند خود دين نيست، بلکه اين است که بعضی حاکمان برای رسيدن به اهداف و اميال خود از دين استفاده ابزاری می کنند. برای مقابله با همين سوء استفاده از دين است که عده ای خواست جدايی دين از سياست را مطرح می کنند.

در دولت جديد جمهوری اسلامی که تحت لوای احيای دين قدرت را به دست گرفته، شاهد برخورد ابزاری و شعارگونه با دين هستيم. توسل به ظواهر دين برای اهدافی خاص عين عوام فريبی است و به زيان دين تمام می شود.

در سال های اخير هم در سياست و هم در برخورد با علوم گوناگون سوء استفاده از دين رواج داشته است. برخی مرز دين را با علوم خلط می کنند. دين نه علوم را نفی می کند و نه جايگزين آنها می شود. دين بر علوم مختلف حاکم است اما ارکان علوم را می پذيرد. دين هدايتگر کلی بشر است.»

آقای خزعلی غلبه روند سکولاريسم در کشورهای غربی را نتيجه سوء استفاده از دين و عملکرد غلط حاکمان متکی به دين می داند:

«قبل از رنسانس کليسای کاتوليک به دليل قدرت طلبی در عرصه های علمی دخالت کرد و بر علما فشار آورد. اين دخالت در امور علمی موجب انحطاط دين شد. عملکرد غلط دين باعث شد که کليسا از عرصه های جامعه طرد شود و فقط به مسائل عبادی بپردازد.

اگر در اسلام هم امثال طالبان بخواهند حکومت کنند، ترديدی نيست که مردم از دين دور می شوند. در اين حال دين ضربه می بيند و آموزه های ارزشمند بزرگان دين متروک می شود و در نتيجه کل جامعه از مواهب دين محروم می ماند.»

برگرفته از سايت «بی.بی.سی»:

http://www.bbc.co.uk/persian/interactivity/debate/story/2005/10/051028_aa_politicreligion.shtml

 

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه