دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 717 ـ  سه شنبه 3 آذر 1388 ـ 24 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

================

حكومت توطئه جو

رامین كامران

هنگام تحلیل دلایل استفادهٌ اسلامگرایان از مضمون توطئه باید توجه داشت كه این داستان فردی نیست، به دلایل فردی واقع نمی شود و به طور فردی هم چاره شدنی نیست، تابع نظام است و ایدئولوژی آن. دل و ذهن به این نوع ایدئولوژی سپردن فرد را صرفنظر از اینكه باهوش است یا نه، تحصیلكرده است یا نه... وادار به نشان دادن واكنش های معینی می كند كه یكی از آنها اتكا به مفهوم توطئه برای توضیح اموری ست كه به آسانی می توان و در نهایت می باید به ترتیب دیگری توضیح داد.

================

نمي شود گفت بسيج درانتخابات دخالت نکند

سردار نقدي

انتقادها اگر از روي دلسوزي باشد، خوب است و ما به آن رسيدگي مي کنيم. ما هيچ موقع از انتقاد باکي نداريم. بسيج سازمان همه مردم است و اگر نقدي هم باشد، نقد مردم از خود است و اينکه بگوييم بسيج در انتخابات دخالتي نداشته باشد يعني که همه مردم در انتخابات دخالت نداشته باشد وچون ديانت ما عين سياست ما است اگر بخواهيم بگوييم که مردم وارد سياست نشوند نمي شود و بسيج يک مجموعهء نظامي نيست و البته به صورت تشکيلاتي هم وارد دسته بندي هاي سياسي نمي شود.  

================

سلطه افراطی ‌ترين راست‌گرايی بر اقتصاد ايران؟

گزارشی از خبرگزاری ايلنا  

كارشناسان اعتقاد دارند كه با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، ايران به بهشت وارد كنندگان بدل و توليد ملي از صحنه روزگار محو مي‌شود. اين عده با نگراني اين سوال را مطرح مي‌كنند كه آيا دولت دهم با ديد باز و كافي تصميم به شليك تير خلاص به شقيقهء توليد ملي گرفته يا تصميمات پوپوليستي، كه همچنان در برخي از اعضاي اين دولت به چشم مي‌خورد، علت چنين تصميمي بوده است؟

================

http://4.bp.blogspot.com/_z7wJEPz3adY/SwVO8z61p9I/AAAAAAAAAdQ/mq_WDEB5Sw8/s400/Mosadereh.jpg

سپرده گذاری از شما، مصادره از ما!

سهرابستان

اطلاعات سپاه گزارشی تحقیقی از ریشه های جنبش سبز تهیه نموده و در بخشی از آن مدعی شده که این جنبش مربوط به اقشار مرفه بوده و اکثریت تظاهرکنندگان از مناطق شمال شهر و اعیان نشین می آیند. همچنین آماری از الله اکبر گویان شب سيزده آبان ارائه می کنند که نشان می دهد در مناطق شمال شهر، الله اکبر با شدت و گستردگی بیشتری بوده و بهمراه آن توهین هایی نیز به مقام رهبری شده است. این گزارش بر این نکته تاکید دارد که طبقه متمول و پولدار، گرداننده اصلی اعتراضات و تامین کننده مالی آن هستند. به ادعای اطلاعات سپاه، این قشر پولدار شامل ثروتمندان سنتی و قدیمی مناطق شمال شهر نمی شود، زیرا بخش اعظم آنها در دهه اول انقلاب از کشور خارج شده و ثروت خویش را نیز در صورت امکان با خود برده اند، بلکه اکثر ایشان افرادی هستند که بعد از انقلاب ثروتمند شده اند.

اين هفته:

سر در گم، جهل مرکب فدوی، و عنوان

حميد رضا رحيمی

فدوی روزی، خبرگزاری مکتبی ای را دید می زد. به عنوان کتابی برخورد بنام "خبرنگار بدون مرز". شدیداً ذوق کرد که سرانجام سایتی برادرانه هم به این امر پرداخته است. فدوی اما به متن که مراجعه کرد، دید که برگ یا رو دست خورده است و این، عنوان کتابی است بقلم برادر محمدرضا زائری، از طلاب حوزه ی علمیه و در باب روایات و احادیث نورانی! در ادامه ی مطلب جمله ی دیگری هم بود از این قرار: "وی، مانند بسیاری از مبلغان، حد و مرزی نیز در گزینش یا حذف و حفظ این سخنان مبارک و متبرکه نداشته است!" که فدوی البته از فهم آن عاجز ماند...

(آرشيو)

 برخی به سيم آخر زدند

عسگراولادی  

به گزارش ايلنا، حبيب الله عسگراولادي که در اجلاس سراسري دبيران استان ها و شهرستان هاي حزب موتلفه اسلامي در مشهد سخن مي گفت، افزود: در جناح رقيب افرادي هستند که به نظام ولايت و انقلاب عميقا معتقدند و حساب آن ها از انقلابيون پشيمان و فرسوده جداست.وي هم چنين با اشاره به قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي خاطرنشان کرد: اگر اصول قانون اساسي به ويژه اصول لايتغير آن مبنا و ملاک تعامل رجال سياسي و مذهبي و احزاب قرار گيرد، وحدت مردم حفظ مي شود و شکافي بين دولت و ملت پديد نمي آيد. عسگراولادي در ادامه با اشاره به رويدادهاي تلخ پس از انتخابات اظهار کرد: دشمن با بهره گيري از موضوع رقابت بين نامزدها به بازتوليد جريان نفاق دست زد که ما از آن به عنوان نفاق جديد ياد مي کنيم.وي با بيان اين که « انتخابات دهم براي همه ما يک آزمايش جدي بود» ادامه داد: برخي متاسفانه در اين امتحان مردود شدند و با خروج از معيارهاي اخلاقي و انقلابي به سيم آخر زدند و فتنه آفريني کردند.دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري هم چنين با اشاره به اطرافيان دو نامزد شکست خورده در انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ما با بازخواني نفاق جديد در کشور بايد نظام را از شر آسيب آن ها مصون نگه داريم، ما بايد همواره به آن ها توصيه کنيم زير چتر قانون اساسي و ولايت فقيه برگردند تا از افتادن در دامن شيطان بزرگ خود را نجات دهند.وي در عين حال افزود: متاسفانه آن ها کارهايي کرده اند که فرصت بازگشت را از دست داده اند.عسگراولادي در پايان با تبريک به دولت به مناسبت تکميل کادر کابينه به مناسبت راي خوب مجلس به سه وزير پيشنهادي تاکيد کرد: راي خوب مجلس به وزرا نشانه تعامل خوب مجلس و دولت است که اميدواريم اين تعامل در پيشبرد گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت تداوم يابد.

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

نمایشگاه جنبش سبز ملت ایران در دهکده جهانی اینترنت

خیزش جامعه شهروندی ایران

گفتگو با داریوش همایون

گفتگوگر: ماندانا زندیان

هنوز زود است که این جنبش اصلاً به مراحلی برسد که خطر تکرار تجربهء انقلاب اسلامی پیش‌آید ــ اگر چنان تجربه‌ای دیگر در ایران امکان ‌پذیرد. پیکاری تلخ و فرساینده در برابر است که ده سال بعد آن را آسان‌تر می‌توان پیش‌بینی ‌کرد تا یک ماه بعدش را. ما با روندی سروکار داریم که پیشینه‌ای ندارد و هیچ‌کس به درستی نمی‌شناسد؛ ولی یک امر مسلم است. آنچه امروز در ایران می‌گذرد دنباله و سنتز همهء گذشته‌های صد سالهء اخیر جامعهء ایرانی است و، در نتیجه، تکرار هیچ ‌یک از آن گذشته‌ها نخواهد بود. ترکیب تازه‌ای از همهء عناصری پدید آمده ‌است که هیچ‌کدام دوام‌ نکردند و نمی‌توانستند ولی جامعهء ما را ساخته‌اند. این ترکیب تازه دارد به دست همهء ما شکل‌ می‌گیرد و می‌توانیم آن را بهتر و بدتر کنیم. از آن زمان ‌هاست که هشیاری استثنائی لازم داریم ولی از آن مهم‌تر سرزندگی ِ آفرینندگی را. چه شادی از این بیشتر که در این چرخشگاه تاریخی حضورداریم؟

«نوگرایی دینی» بدون پذیرش سکولاریسم، نوگرایی نیست

م. پوریا

اشتباه می‌کنید دوستان! مذهبی و مسلمان بودن مردم مترادف با پذیرش حکومت دینی و حکومت شرع از سوی آنان نبوده و نیست! شما رأی به «جمهوری اسلامی آری یا نه» را به معنای رأی به حکومت دینی و به‌ویژه مصادره‌ی آن از سوی روحانیت تعبیر کرده‌اید و هنوز هم بر همین نظر نادرست‌تان پافشاری می‌کنید و لجاجت می‌ورزید. شرکت مردم در آن‌چه که «جنبش سبز» نامیده می‌شود و اعتراضات میلیونی در سراسر ایران نیز حتماً به معنای تأیید و یا پذیرش حکومت دینی نیست. کافی است چند ماه شرایطی دموکراتیک و به‌دور از هرگونه شانتاژ و فریبکاری و دسیسه‌چینی در جامعه برقرار شود و به همه‌ی رسانه‌ها و نیروهای سکولار (مذهبی و غیرمذهبی) تضمین و اجازه‌ی فعالیت سیاسی - فرهنگی داده شود و سپس  یک رفرندام در شرایطی آزاد برگزار شود تا ببینید مردم حکومت دینی را می‌خواهند یا یک حکومت مدنی و عرفی (سکولار) را.

«آخوند یاری» نشان آزادیخواهی نیست

مردو آناهید

روشنفکران ایران روند و برآِیند هر جنبشی را با معیار اسلامی بررسی می‌ کنند. آنها توفیق شریعت را به جای پیروزی مردم می‌ پذیرند. یعنی کشتار آهوان را از دیدگاه شکارچی بررسی می‌ کنند. آیا این همه پیکار، این همه دلاوری، این همه جانفشانی ارزش آن را ندارند که روشنفکران هسته های ناکامی و بازده ی این جنبش ها را بررسی کنند و از این همه شکست ها اندک آگاهی یا دستکم هشداری برگیرند؟ ...

این سه نهاد دوش به دوش

تقی رحمانی

می گویند مهندس موسوی در کوران فعالیت های انتخاباتی خود بر دو تجربه تاکید کرده: بالارفتن نگاه ملی و ایران خواهی، خواسته ها و مطالبات اجتماعی. این دو ویژگی را باید بیشتر مرهون فعالان ملی ـ مذهبی و ملی و فعالیت های اقوام و اصناف و زنان ایرانی دانست؛ آنها ایران را فقط زبان فارسی و تهران و مردان قلمداد نمی کنند؛ «ایران انتزاعی» ـ که ریشه در تاریخ کهن دارد و منافع کلی را دارا ست ـ در نهایت در خدمت حاکمان قرار می گیرد و عاقبت نیز همین حامیان خود را که برای ایران جان و مال می دهند سر کوب می کند. اما نگاه جدید به ایران، به عبارتی نگاه مدنی یا اجتماعی، از ایران مجموعه ای جان دار می سازد که قدرتی فراگیری همهء اقوام ایرانی  را  دارد.

اين ويدئو قسمت 26 مجموعهء گفتارهای راديو ـ تلويزيونی اسماعيل نوری علا، با عنوان «جستاری در فرهنگ شناسی»، است. در اين برنامه نوری علا به سومين قسمت از بحث «نوآوری و نوانديشی» می پردازد .

برای ديدن قسمت های قبلی اين گفتارها به پيوند زير مراجعه کنيد:

http://www.puyeshgaraan.com/EPR-Archive.htm

(آرشيو)

معجزه در راه مشهد

راديو زمانه

چندی پيش, پرواز تهران ـ مشهد هواپیمای بوئینگ شرکت هواپیمایی آسمان دچار نقص فنی، تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع شد و به تهران بازگشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، خلبان هواپیما در دقیقه چهل و پنج پرواز به مسافران اعلام کرد که هواپیما دچار نقص فنی شده و دعا کنید. خدمه هواپیما نیز از سالم رسیدن پرواز تعجب کردند یکی از مسافران این پرواز با اشاره به تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع آن اظهار کرد: «در این حین مسافران دچار شوک واقعی شده بودند و بالاخره پس از اضطراب، حالت تهوع و گریه مسافران که با دعا و صلوات همراه بود این پرواز به فرودگاه مهرآباد رسید.»

 

جادو کردن حريف ناجوانمردانه است

رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال

دکتر مجتبی شریفی،  رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، در برنامهء "ورزش ازنگاه دو" از شبکه دوم سیما، گفت: "مشاهده شده است که بعضی ازبازیکنان وحتی بعضی ازباشگاهای فوتبال ما بقصد غلبه برحریفان به سحر و جادو متوسل می شوند. مثلاً، مایعات یا چیزهای دیگرجلودروازه می ریزند. براساس تحقیقات گسترده ما آنها که برای غلبه برحریف به سحرو جادو متوسل شده اند بعضا به اهداف خود رسیده اند. اما چون این روش روشی ناپسند و ناجوانمردانه (!) تلقی می شود، کمیتهء انضباطی برای متخلفین جرائم سنگینی از جمله محرومیت در نظرگرفته است."

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 715  ـ  يک شنبه 1 آذر 1388 ـ  22 نوامبر 2009 

 

انتشار مجدد يک پيام، بمناسبت اول آذر، سالگرد فدا شدن فروهرها:

آن «مرز پر گهر» بدون سکولاريسم هيچگاه آباد نخواهد شد

اسماعيل نوری علا

 

وقتی واژه‌ها و نشانه‌ها سخن می‌گویند

الاهه بقراط

 

اگر ریگی به کفش ندارند...

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: کيوان کابلی

 

ضرورت خانه تکانی امنیتی در اپوزیسیون!

یادداشت روز بهرام رحمانی

 

اعاده حیثیت ازانقلاب و اجتناب ازتکرارتراژدی انقلاب بهمن

تقی روزبه

 

شماره 714  ـ  شنبه 30 آبان 1388 ـ  21 نوامبر 2009 

 

سياست‌های دينی جمهوری اسلامی ايران

مجيد محمدی

 

سکولاريسم، والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است

امير سپهر

 

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

فرج بال افکن

 

اینجا تجارت خانهء علم است!

خبرگزاری مهر

 

ین ماییم که باید خود را با جنبش سبز تطبیق دهیم نه بر عکس

دکتر محمد صابر

دربارهء انتقاد نوری علا از دکتر کديور

 

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

 

شماره 713  ـ  جمعه 29 آبان 1388 ـ  20 نوامبر 2009 

 

چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

مبارزه در پهنهء امکان و امید

تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول)

امین حصوری

 

تاكتيك مهار دو گانه

محمد مسعود سلامتی

 

هدف تحمیل خواست به ‏حاکمیت است، نه بزیر کشیدن حاکمان

بیژن حکمت

 

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

 

شماره 712  ـ  پنج شنبه 28 آبان 1388 ـ  19 نوامبر 2009 

 

فاسد تا مغزاستخوان! 

شهباز نخعی

 

تسامح و تساهل اصلاح طلبانه و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی

مسعود نقره کار

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین کامران

 

جمهوری اسلامی؛ آزمون تاریخی روحانیت شیعه

هومان دوراندیش

 

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

 

شماره 711  ـ  چهار شنبه 27 آبان 1388 ـ  18 نوامبر 2009 

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

ـ پرده برداری از مجسمهء خانم احمدی نژاد

ـ زن که زدن ندارد!

ـ وقتی صبر هيلاری هم تمام می شود

 

این انقلاب، انقلاب زنان است

شادی صدر

سخنرانی در مراسم دریافت «لالهء حقوق بشر»

 

موتور قرمزان و درد اهل قلم

شکوفه تقی

 

نامه ای به برادر هرگز ندیده ام

نرگس کلهر

 

نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز>>>

نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه)

===============================

چند مقاله و نظر در مورد انتقاد نوری علا از سخنان دکتر محسن کديور

از مطلقه اندیشی دینی تا مطلق اندیشی سکولار

عباس موسایی

======

تا کی در بند حکومت دینی؟

(سخنی با جناب آقای امیر بیگلری)

از: پیمان، فرزندی از ایران زمین

======

«منطق» آقای افروز

دارا گیلانی

======

سخنی با عاليجنابان آقايان افروز و بيگلرى

رحيم ظاهرى

======

اجازه دهيد من جواب پرسش های آقای بيگلری را بدهم

سعيد نظری

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630