بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/09.Thursday/070909-Abbas-Abdi-Present-Situation.htm

18 تير 1388     ـ 9 جولای 2009

 

نگاهي ابتدايي به وضع موجود

عباس عبدی

حتماً بسياري از دوستان انتظار داشته‌اند كه در جريان رويدادهاي اخير تحليل خود را تقديم كنم، بويژه آنكه در اكثرا وضعيت خلاء تحليلي هم قرار داريم و طبعاً برآوردن اين انتظار منطقي است و تأخير در آن نيز با سوالات و ابهامات مواجه خواهد شد، از اين رو وظيفهء خود می دانم كه برخي نكات مقدماتي را ارايه كنم تا قدري از اين انتظار برآورده شود.

1. پس از مناظرهء دوم ميان آقاي موسوي و احمدي‌نژاد، براي سخنراني عازم كردستان و آذربايجان غربي شدم. در آنجا به اين نكته اشاره مي‌كردم كه نظام «جمهوري اسلامي» پس از اين مناظره با پيش از آن دچار يك تغيير اساسي شده است و تشابه لفظي نمي‌تواند ما را از واقعيت ماجراي اين تحول غافل كند. نامهء چند روز بعد آقاي هاشمي و سپس رويدادهاي روز 22 خرداد و بالاخره اتفاقات بعد از آن، تماماً پس‌لرزه‌هاي آن زلزله بودند.

و هنوز هم معتقدم كه اساس اين اتفاقات بر مبناي آن مناظره رخ داد، هرچند ممكن است از نظر عده‌اي اتفاقات بعدي اهميت بيشتر از آن مناظره داشته باشد.

اجازه دهيد موردي را در تاييد اين برداشتم ارائه كنم. در حال حاضر بخش مهمي از روحانيت سنتي در قم و ساير مناطق نسبت به جريان موجود مسأله‌دار هستند. ممكن است عده‌اي تصور كنند كه اين اتفاق نزد روحانيون قم به دليل مسايلي است كه در روز رأي‌گيري و شمارش آن چناني آراء رخ داده است، اما به نظر من اين مسأله‌دار شدن ريشه در آن مناظره دارد و در همان سخنراني‌هاي خود در كردستان هم به اين نكته اشاره مي‌كردم كه موضع قم نسبت به حكومت پس و پيش از اين مناظره متفاوت خواهد بود. پس از اين مناظره داعيه‌هاي مرسوم طرفداران حكومت به كلي نقش بر آب خواهد شد و به نوعي تقدس ‌زدايي از آن صورت گرفت، و از عجايب روزگار اين است كه اين كار به دست كساني صورت گرفت كه بيش از هر گروه ديگر در صدد پوشاندن لباس قداست و تقوا بر پيكر ناراست و ناساز سياست هستند.

اولين تأثير اين مناظره اين بود كه جريان اختلاف درسطوح بالا از اتاق‌هاي در بسته به عرصهء افكار عمومي كشيده شد، و آقاي هاشمي هم براي حل مسايل مورد نظر خود و بجاي لابي‌هاي پشت پرده موضوع را به افكار عمومي كشاند و آن هم با چنان لحن و ادبياتي!

2ـ كساني كه مطالب 8 ماه گذشته مرا پيگيري كرده‌اند، به خوبي مي‌دانند كه هيچگاه و حتي به مقدار اندكي، معتقد نبوده‌ام كه از صندوق آراء كسي غير از نامزد موجود بيرون آيد، و هميشه هم دليل مشاركت انتخاباتي خود را موضوعي غير از اين هدف عنوان مي‌كردم و يكي از دلايل مخالفتم با حضور آقاي خاتمي هم همين نكته بود. در جمله اول من كه «كسي غير از رييس دولت فعلي از صندوق بيرون نمي‌آيد»، ايهامي وجود دارد، بدين معنا كه آيا حقيقتاً وي رأي خواهد آورد يا با كمك نيروهاي غيبي چنين خواهد شد؟ و اگر مورد دوم است، پس چرا بايد در انتخابات شركت مي‌كردم؟ تصور مي‌كنم كه در اين زمينه الآن نمي‌توانم چيزي بنويسم كه كاملاً شفاف و قانع‌ كننده باشد، اما اجمالاً عرض كنم كه اتفاقي كه در 22 خرداد رخ داد، براي پيروز معرفي كردن احمدي‌نژاد نبود، براي اين كار نيازمند چنين اتفاقاتي نبوديم، از اين رو هدف آن بسيار فراتر از اعلان پيروزي يكي از نامزدها بود، گرچه انتظار چنين واكنشي را هم از سوي مردم و نامزدها نداشتند. تحليل علمي و چرايي اين رخداد و نيز نقد نحوهء ورود به انتخابات از سوي برخي از دوستان، در شرايط حاضر امكان ‌پذير و اخلاقي نيست. قسمت اول امكان ‌پذير نيست، به دليل وجود فضاي انسدادي شديد، و قسمت دوم هم به دليل اولويت داشتن مسايل ديگر و زندان بودن بسياري از دوستان.

3ـ روزهاي اخير اتفاقاتي رخ داده است، توپ بازي بارها از زمين يك طرف به زمين طرف مقابل رفته است، در حال حاضر هم حتي مهم نيست كه توپ در كدام زمين است، حكومت يا مردم و منتقدين؟ زيرا اين توپ ثبات ندارد و بستگي به اين دارد كه طرفين چگونه بازي كنند. در اين ميان يك نكتهء كليدي است و آن داشتن اميد و پرهيز از يأس و نااميدي است، اگرچه بايد اقرار كنم كه براي اولين بار در زندگي سياسي‌ام، در سه هفته اخير در مقاطعي حس نااميدي و يأس بر حس اميد من غلبه كرد، اما اين مقاطع گذرا بود و مجدداً توازن به نفع اميد شد.

در چشم‌انداز اتفاقات اخير نقاط روشن و اميدوار كننده بسياري ديده مي‌شود، همچنان كه از نقاط تاريك و نااميدكننده نيز نبايد غافل بود.

4ـ در سطح تحليل راهبردي چه مي‌توان گفت؟ صادقانه بگويم كه وضعيت عرصهء سياست در ايران دچار تحولات و تغييرات مهمي شده است، لذا در ارايه تحليل جديد بايد قدري تأمل و صبر كرد. تحليل راهبردي خم رنگرزي نيست كه فوري ارائه شود. قبلاً گفته بودم كه به دليل وجود سه رانت، توازن قواي لازم ميان قدرت و مردم براي تغييرات اصلاح‌طلبانه در قدرت وجود ندارد. رانت نفت و رانت سياست خارجي و منطقه‌اي و رانت بي‌كفايتي اصلاح طلبان، سه منشاء رانتي است كه توازن قوا ميان مردم و اصلاح‌طلبان را با قدرت از ميان برده است. در اتفاقات اخير كماكان دو رانت اول وجود دارد، و قدرت موجود از آن منتفع مي‌شود، اما اين اميد وجود دارد كه سرچشمه رانت سوم براي هميشه خشك شده باشد و اين همان نقطه اميدي است كه ديده مي‌شود. اما در نهايت و تا هنگامي كه سررسيد دو رانت ديگر نرسد، نبايد اميدي به تغييرات موثر داشت.

در تحليل‌هاي پيشين خود همچنين به بروز شكاف در ساخت قدرت به عنوان لازمهء اصلاحات اشاره كرده بودم كه اين نكته نيز به تعبيري رخ داده است.  اگر چه اميد به سررسيد دو رانت مذكور وجود دارد، اما در اين ميان تنها نگراني اين است كه قاعده و زمين بازي سياسي به نحوي دستخوش تغيير شود كه امكان پيشبرد يك فرآيند اصلاح‌طلبانه را منتفي كند و اين خطري است كه جامعهء ايران را تهديد مي‌كند و ما نبايد هيزم ‌بيار آتش چنين معركه‌اي باشيم.

5ـ قبلاً قول داده بودم كه دربارهء انتخابات و اقداماتي كه در طي آن انجام دادم گزارشي را تقديم كنم، حتماً قبول مي‌كنيد كه با رويدادهاي اخير، چنين كاري نه در اولويت است و نه حتي مفيد؛ و ممكن است مسايلي را دامن بزند كه به نفع فضاي كنوني نيست، لذا اين كار را به زماني ديگر موكول مي‌كنم.

همچنين ارائهء تحليلي جامع‌تر، نيازمند گذشت زمان، و نيز بحث و گفتگوي بيشتر است. در حال حاضر به همين مقدار بسنده كنيم و تمام كوشش خود را به آزادي افراد بازداشتي (كه به نظر من اين بازداشتها عموماً ربطي به وقايع اخير ندارد و بهترين دليل اين ادعا هم وجود آقاي دكتر حجاريان در زندان است) و نيز ارائهء تصويري دقيق‌تر از خواست‌ها و مطالبات مرحله‌اي مردم معطوف كنيم. صادقانه اقرار مي كنم كه براي اولين بار وضعيتي پيدا كرده‌ام كه براي نوشتن قادر نيستم تمام آن چيزي را كه در ذهن دارم بدون سانسوري كه مخل مضمون باشد بيان كنم و طبعاً دوستان خواننده با كوشش خود اين نقيصه را تا حدي جبران خواهند كرد

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630