آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 493 ـ دو شنبه 24 فروردين 1388 ـ  13 آوريل 2009

=======================================================

کسانی که دم از مذاکره با آمريکا می زنند

يا از الفبای سياست چيزی نمی دانند يا الفبای غيرت را بلد نيستند (ولی فقيه حکومت اسلامی)

در سالگرد قطع رابطه با آمريکا: بزودی «آگاهان به الفبای غيرت» مشخص خواهند شد

=======================================================

من در ایران یک ملیت بیشتر نمی‌شناسم

مصاحبه داریوش همایون با سامانه کردی به یان

من در جریان تماس‌هائی که از مدت‌ها پیش از سوی یکی دو سازمان قومی با شاهزاده رضا پهلوی برقرار شده است هستم و بسیار هم از این بابت شادمانم. البته حفظ اصول و مصلحت ملی ایران بر سر جای خود می‌ماند. شادمانی من از اینجاست که این تماس‌ها به تعدیل فضای دشمنی میان نیروهای هوادار پادشاهی مشروطه و سازمان‌های قومی کمک می‌کند و هرچه دشمنی و آشتی ناپذیری میان ما کمتر بهتر. این تماس‌ها بی‌تردید در موضع‌گیری اخیر شاهزاده و تاکید بر فدرالیسم به عنوان یک گزینه اثر داشته است و به نوبه خود پرسش‌هائی را برانگیخته است.

=======================================================

سوء تفاهم های مزمن در موضوع تجدد و روشنفکری

گفتگو با عليرضا رجايی و فريدون مجلسی

ما فکر مي کنيم هر کس که باسواد است يا بافرهنگ است، روشنفکر است. در حالي که در مفهوم انتلکتوئل يک عقلانيتي در کنار بافرهنگ بودن و باسواد بودن وجود دارد و اين عقلانيت يک خلاقيت يا خلاقيت هايي را به وجود مي آورد، سواد او را به سمت تخصص مي برد و فرهنگ او را به سمت يک جهان بيني گسترده مي برد و اين دو با هم تفاوتي دارد. يک استاد شيمي دانشگاه ممکن است خيلي آدم بافرهنگي نباشد و ممکن است باشد...

=======================================================

طبیعت، انسان، ادیان

بهمن زاهدی

با آگاهی امروزی از طبیعت و ویژگی‌های گوناگون انسان و پاسخ به پرسش‌های اولیه انسان‌ها، آیا هنوز به ادیان مختلف احتیاج داریم؟ و یا اینکه ادیان مختلف برای بقای خود به انسان ها احتیاج دارند؟ ما، برای گذر از این موانعی که انسان خود بوجود آورندهء آنهاست، باید از گذشته و تاریخ بشریت بیآموزیم و خرد انسانی را به مرکزی برای پاسخ‌جوئی سوالات خود با تکیه به بدست آورد‌های علمی در آوریم. این فرایند را غربی‌ها مُدرنیته  می‌نامند... مُدرنیته با سُنت در تضاد نیست بلکه آن را چالش می‌کند.

بحران ميدان، آزمون جغرافی و آزمايش علمی

حميدرضا رحيمی

«یک آزمایش ساده برای خواهران و بانوان گرامی: اول از همه یک مانتوی کوتاه و یک روسری کوچک را به تن  کنید و سپس جلوی آینه بایستید و با چشم دل بخود بنگرید. سپس با یک  چادر مشکی همین آزمایش را تکرار کنید. خوب. کدام بهتر است؟ مثل حیوان زندگی کردن و بد حجاب  بودن یا منور شدن به نور حجاب و چون شاخهء گل یاسی از مرغزار عفت بودن؟ می بینید که به سادگی و از طریق علمی! می توان فهمید چرا چادر حجاب برتر است. لزومی به بحث و دعوا هم نیست! فقط یکبار این آزمایش را انجام دهید. همین! ما نمی گوئیم بدون دلیل و استدلال باید همه چیز را پذیرفت – همهء دستورات اسلام مبنای علمی و ریشهء منطقی دارد!»

===================== کوتاه و گويا  ====================

نقش قوهء قضائيه در قانون جرائم رايانه‌ اي كشور

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)

پيش‌نويس قانون جرائم رايانه‌يي ايران توسط كميته مبارزه با جرائم رايانه‌يي قوه قضاييه تهيه شده كه لايحه آن بعد از گذشت چند سال از تهيه پيش‌نويس با اعمال نظر كارشناسان توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد؛ اين لايحه شامل سه بخش جرائم و مجازات‌ها، آيين دادرسي و ساير مقررات است و هر كدام فصول و مباحث مربوطه را در قالب مواد و تبصره‌هاي مختلف بيان مي‌كنند كه در صورت تصويب بسياري از مشكلات فضاي سايبر را رسيدگي خواهد كرد. بر اساس اين لايحه دادگاه‌ هاي ايران، علاوه بر موارد پيش‌بيني شده در ديگر قوانين، در مواردي چون داده‌هاي مجرمانه يا داده‌هايي كه براي ارتكاب جرم به كار رفته‌اند و به هر نحو در سامانه‌هاي رايانه‌هاي و مخابراتي يا حامل‌هاي داده‌اي موجود در قلمرو حاكميت زميني، دريايي و هوايي جمهوري اسلامي ايران ذخيره شده باشند صالح به رسيدگي هستند. از ديگر مواردي كه دادگاه‌هاي ايران صالح به رسيدگي خواهند بود زماني است كه جرم از طريق وب سايت‌هاي داراي دامنه مرتبهء بالاي كد كشوري ايران ارتكاب يافته باشد، همچنين جرم توسط ايراني يا غير ايراني در خارج از كشور عليه سامانه‌هاي رايانه‌يي و مخابراتي و وب سايت‌هاي مورد استفاده يا تحت كنترل قواي سه گانه يا نهاد رهبري يا نمايندگان رسمي دولت يا هر نهاد يا موسسه‌اي كه خدمات عمومي ارائه مي‌دهد باشد. همچنين اگر جرائم رايانه‌يي مرتكب سوءاستفاده از اشخاص كمتر از هجده سال اعم از آنكه مرتكب يا بزه ديده ايراني يا غيرايراني باشد، دادگاه‌هاي ايران صالح به رسيدگي خواهند بود.       (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630