آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 427 ـ جمعه 18 بهمن 1387 ـ  6 فوريه 2008

=======================================================

جادوی زير درخت سيب، فرانسه، نوفل لو شاتو، پائيز 1357

ساکن خانه ی شيشه ای

اسماعيل نوری علا

هر سال، به بهمن ماه که می رسيم، می بينم که عده ای، برای يافتن مقصران و مسببان «بدبختی ملت ايران»، به سنگ اندازی و پرده برافکنی و گنجه گشودن و رسيدگی پروندهء مرده و زنده مشغول می شوند و، در دورانی که باخت مسلم سی سال پيش همهء ايرانيان در برابر رهبری اسلامی ـ آخوندی انقلاب 57 موجب تداوم بازی «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» شده است، می کوشند تا مادر مرده ای را ـ درست و غلط ـ بيابند و درازش کنند؛ و اگر نمی شد خوب درازش کرد با شعبده بازی کاری کنند که اين توهم در مردم بوجود آيد که طرف دراز کردنی است.

=======================================================

سرنمون استبداد دینی در داستان های شاهنامه

مهدی فتوحی

سرنمون استبداد دینی ما چیست و کجاست؟ این نکته را پیشتر جناب باقر پرهام در کتاب «با نگاه فردوسی» (مبانی نقد خرد سیاسی در ایران) اشاره کرده اند و من برای مکرر کردن بحث دوباره آن را مطرح می کنم تا با بازخوانی ابیات مربوط به شاهنامه در این نکته دقیق تر شویم و بدانیم که این اندیشه که امروز این قدر مورد بحث و گفتمان قرار می گیرد سابقه ای چندین هزار ساله در فرهنگ ما دارد و نکته ای بوده که زیر چشم همه پنهان مانده و نقد و بررسی نشده  و تا این گونه اندیشه ها از لابه لای متون استخراج و بررسی و شکافته و سرند نشوند ما محکومیم به زندگی  و تجربه کردنشان به دفعات متناوب.

======================================================

زیستن در خواب، خفتن در بیداری

ناصر فکوهی

ادبیات شفاهی و مردمی، همچون آثار فرهیختگان و شاعران و نویسندگان ما در حوزه زبان فارسی، از گذشته ای دور تا کنون از نوعی تلخی و رنج دیدگی آفرینندگان آنها از  پدیده های ناپسند اخلاقی به ویژه از ریا و دروغ و نمک ناشناسی و بی آبرویی و تیشه بر ریشه زدن  «مردمانی» ، آکنده  هستند که گویی این فرهیختگان از دست آنها به تنگ آمده و از این رو به هر زبانی تلاش می کردند آنها را از فرو رفتن بیشتر در سراشیب سقوط اخلاقی بازدارند، تا شاید بتوانند زندگی اندک آسوده تری را تجربه کنند. پرسش این است که آیا این امر را باید به مثابه تقدیر ناخواسته ای دانست که در پهنه مردمانی با این زبان، از ابتدا تا امروز وجود داشته است؟

======================================================

تحول نظام آموزشی جمهوری ترکيه

بخش دوم از فصل هفتم کتاب «ترک های امروز»

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

دو دانشگاه دولتی، موسوم به «دانشگاه فنی خاورميانه» در آنکارا و «دانشگاه بوسفر» در استانبول درس های خود را به زبان انگليسی تدريس می کنند. همين رسم در دانشگاه های خصوصی معتبر ترکيه نيز رايج است. آموختن زبان انگليسی بين دانشجويان و خانوادهء آن ها با استقبال روبرو می شود، چرا که دانستن اين زبان کليد موفقيت در جهان فراخ تر به شمار می آيد. اما در مورد تدريس به زبان انگلیسی، به خصوص در مدارس و دانشگاه های دولتی، اختلاف نظر وجود دارد. عده ای معتقدند که دانستن زبان انگليسی برای مسلط بودن بر متون فنی ضرورت دارد. اما، در عين حال، تدريس دروس به اين زبان برای معلمين ترک که اغلب هم تسلط کافی به زبان انگليسی ندارند حالتی غير طبيعی دارد. (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

تمدن صنعتی غرب گنهکار نیست

هرمز ممیزی

آقای دکتر محمد علی اسلامی ندوشن ، طی مقاله ای با عنوان (دنیا علامت میدهد) سه شماره روزنامه اطلاعات مورخ سوم و پنجم وششم بهمن ماه جاری را به مقاله مفصلی با عنوان فوق تخصیص داده اند تا نهایتا گناه پدیده غیر قابل دفاع تروریسم و خشونت و جنگ و کشتار جاری را به گردن تمدن صنعتی غرب بیاندازند حال آنکه اگر چنین نتیجه ای منطقی بود قاعدتا میبایستی بیشترین ترورها و جنگها و خشونتهادر اروپای غربی و آمریکای شمالی اتفاق میافتاد. جالبتر آنکه از نا بسامانیهای مغرب زمین شواهدی بزرگتر از افزایش مصرف قرصهای خواب آور در آمریکا و کانادا نیافته اند و گسترش شعار آزادیهای فردی وچاپ رمانی بنام "ماندینگو" که چهل و چند سال پیش به دست ایشان رسیده و در داستان آن کتاب جوان سیاه پوستی را در قرن هجدهم در دیگ آب جوش میاندازند حال آنکه ایشان قطعا میدانند در زمانیکه هنوز پای تمدن غربی به کشور خودمان باز نشده بود بفرمان فتحعلیشاه قاجار حاج ابراهیم اعتماد الدوله و همه افراد خانواده اش را در دیگ های بزرگ جوشاندند و پسر ششماهه اش که تنها باقیمانده این خاندان بود، خانواده قوام شیرازی را بوجود آورد. به گمان نگارنده تمدن غربی به صورت ناقص و نیمه کاره بدست ما رسیده ظواهر تمدن غربی را آوردیم اما قوانین و آداب و رسومش را وانهادیم تفنگش را خریدیم و بکار گرفتیم  اما به حقوق بشرش هنوز چپ چپ نگاه میکنیم، گوئی حقوق بشر از تفنگ خطرناکتر و غیر قابل تحمل تر است. جناب آقای دکتر اسلامی  ما فقط بخشهائی از تمدن غربی را کپی کردیم و پذیرفتیم و بخشهای از آن مغفول مانده است. دموکراسی مهمترین غفلت ما است. نبود دموکراسی بدان میماند که موتور تمدن صنعتی غرب را بدون رادیاتور یا فن روشن کنید! بسیار طبیعی است که موتور داغ میکند و میسوزد ! اگر امروز جهان اسلام با تعدادی موتور داغ و در حال اشتعال روبرو شده علتش همان کمبود رادیاتور و فن خنک کننده دموکراسی است .در جهان غرب وقتی آقای بوش دنیا را به آتش میکشد آقای اوبامائی فرصت آرام سازی پیدا میکند درست برخلاف جهان استبدادی ما که وقتی کسی کبریتی روشن میکند تا همه چیز و همه کس را نسوزد احدی قادر نیست او را از اریکه قدرت ابد مدت به پائین کشد!        (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630