آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 400 ـ  شنبه 2 دی 1387 ـ  10 ژانويه 2008

=======================================================

=================  شنبه ها: «از نگاه يک زن»  ==================

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

زنان در ميانه ی جنگ های «مقدس» مردان

برای کسی که به کرامت انسان باور دارد هيچ جنگی زيبا نيست، هيچ جنگی به پيروزی نمی انجامد، و هيچ جنگی قهرمان ندارد ـ حتی اگر جنگی دفاعی باشد. از سربازی که کشته می شود تا سربازی که به خانه برمی گردد. هر دو قربانی و شکست خورده هستند. هيچ جنگی مقدس نيست. حتی اگر جنگی برای دفاع باشد. جنگ دفاعی هم اگرچه لازم است اما مقدس نيست.

تبريک به کمپین یک میلیون امضا، به خاطر دريافت  جایزۀ سیمون دو بووار

======================

مری فيلدز

لات جوانزن

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

=======================================================

زنان، همه جا زیر ذره بین؛

بازرسی از وضعیت حجاب

در سازمان های دولتی اصفهان

"تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس"، "حضور ساده و بی آرایش در محیط کار"، "تدوین شاخص هایی در زمینه حجاب ‏برای گزینش مدیران"، "ارزیابی دقیق اجرای طرح های آیین نامه توسط دستگاه های فرهنگی، انتظامی و قضایی برای مقابله با بدحجابی" و ‏نیز "احیای سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب و عفاف" از جمله بندهای بخش عمومی آیین نامه گسترش فرهنگ ‏عفاف و حجاب است. طبق دستورالعمل جدید این شورا، کلیه ادارات موظفند زمینه اختلاط مردان و زنان را به حداقل برسانند. این ابلاغیه، ‏ادارات دولتى را موظف کرده تا چیدمان مبلمان ادارى را طورى طراحى کنند که حدود شرعى بین زن و مرد رعایت شود و همچنین از به ‏کارگیرى معمارى ‏Open‏ پرهیز کنند چرا که این نوع معمارى باعث اختلاط بیشتر زنان و مردان مى‌شود...

======================================================

گزارشی درباره مردان فمینیست در ایران

مريم انصاری

مرد فمینیست چه مقوله‌ای است؟ مردهای فمینیست در ایران زیاد نیستند، ولی ایده هایشان در جامعه رو به رشد است، به ‌ویژه در میان جوانترها. آنان هم مثل زنان فمینیست لزوما نظر واحدی در مورد "مسئله‌ی زن"، منشأ آن و وضعیت کنونی و آینده آن ندارند، اما همه آنان یک مشکل واحد دارند: اینکه نرینگی سنتی آنها را متهم می‌کند که ضعیف، نادان، ترسو و "نامرد" هستند. مردان فمینیست می‌گویند: برعکس! در واقع مردی که سالاریش به نظام سرکوبگر مردسالاری برمی‌گردد، ضعیف، نادان و از همه مهمتر ترسو است، چون شجاعت پذیرش یک حق انسانی را برای جنس مخالف ندارد، چون از آزادی و استقلال فکری و مالی زن می‌ترسد، چون نمی‌داند اگر زن امکان رشد پیدا کند، آیا قادر به رقابت با او خواهد بود یا نه.

======================================================

حق آموزش زنان در ایران؛ از مطالبه تا تثبیت

عسل اخوان

تجربه مبارزات جنبش زنان برای کسب و بسط حق تحصیل و آموزش و نقش تحصیل و آموزش در ارتقای موقعیت زنان در کشورهایی نظیر فرانسه و آمریکا خود به بهترین وجه می تواند بیان‌گر اهمیت مسأله آموزش باشد. بیهوده نیست که در ایران نیز مبارزه برای حق تحصیل و آموزش و تأسیس مدارس دخترانه از اولین اقدامات نخستین پرچم‌داران جنبش زنان در ایران بوده‌ است. نوشتار حاضر به بررسی تاریخی گوشه‌ای از این تلاش‌ها می‌پردازد، در این نوشتار تلاش‌های اولیه زنان تا مرحله تثبیت حق آموزش و تحصیل برای زنان پی گرفته می شود، بررسی تحولات بعد از مرحله تثبیت را به زمانی دیگر وامی‌گذاریم.

======================================================

سخنرانی شکوه ميرزادگی و اسماعيل نوری علا

در هوستون ـ تکزاس ـ همين يکشنبه>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

تاکنون مزاحمتي براي خانم عبادی پيش نيامده است

قشقاوی، سخنگوي وزارت خارجه

سخنگوي وزارت خارجه در واکنش به درخواست بان کي مون از ايران براي تامين امنيت شيرين عبادي اعلام کرد در ايران هيچ محدوديتي براي فعالان حقوق بشر وجود ندارد. او در عين حال گفت؛ بهتر است «بان کي مون» به جاي اينکه در امور داخلي يک کشور دخالت کند به مسووليت بين المللي خود بپردازد. قشقاوي تصريح کرد؛ دبيرکل سازمان ملل موضعي ديرهنگام در مورد کشتار غزه گرفت اما امروز افکار عمومي جهان نسبت به اين هولوکاست واقعي و عدم واکنش جدي اين سازمان بين المللي گله مند هستند و ايشان بهتر است به جاي پرداختن به اين مساله به وضعيت غزه توجه کنند و شهروندان را به رعايت قوانين توجه دهند. قشقاوي افزود؛ بحث دفتر ايشان (عبادي) هم طبق ماده 188 قانون مالياتي بوده است که نسبت به همه وکلا اين کار صورت مي گيرد و حتي اگر يک وکيل ادعا کند که کار مجاني انجام مي دهد باز بايد 5 درصد ماليات بدهد. قشقاوي تصريح کرد؛ در جمهوري اسلامي ايران نبايد کسي تقاضا داشته باشد فراقانوني عمل کند. وکلا بايد در خط مقدم قانون گرايي باشند و به قانون احترام بگذارند و ارجاع به بيگانگان کار خوبي نيست، در ايران هيچ محدوديتي براي فعالان حقوق بشري وجود ندارد و راه آن اين است که مجوز بگيرند. وي تاکيد کرد؛ اگر خانم شيرين عبادي احياناً احساس مزاحمت مي کند مي تواند توسط دولت جمهوري اسلامي درخواست تامين گارد کند. البته تاکنون مزاحمتي براي ايشان پيش نيامده است چرا که ايران از حقوق شهروندان خود دفاع مي کند. به هر حال خصلت جامعه چندصدايي اين است و بايد در درون خانواده بزرگ ايران مسائل خودمان را حل کنيم.      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630