بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آبان   1387 ـ نوامبر 2008  ـ

 

وروديه های امنيتی و لباس فرم براي دانشجويان

روزنامه اعتماد

فرهاد رهبر که چهارشنبه گذشته در نشست پرسش و پاسخ با دانشجويان در تالار فردوسي دانشگاه تهران سخن مي گفت از آمادگي دانشگاه براي به کارگيري لباس فرم براي دانشجويان خبر داد. رئيس دانشگاه تهران در پاسخ به دانشجوياني که نسبت به برخي پوشش هاي دانشجويي اعتراض داشتند، از دانشجويان خواست «راجع به اين مساله فکر کنند که آيا دانشگاه مي تواند يک لباس فرم داشته باشد که حداقل سر و لباس و وضع ظاهري دانشگاه را سر و سامان دهيم.»

به گزارش مهر، فرهاد رهبر در واکنش به انتقاد دانشجوياني که نسبت به نوع پوشش برخي دانشجويان به خصوص برخي دانشجويان رشته هاي هنري انتقاد داشتند، گفت: «دانشجويان نظرات خود درباره لباس فرم دانشجويي را از طريق اي ميل اعلام کنند و اگر تعداد قابل توجهي از دانشجويان اين راهنمايي را داشته باشند که مي توانيم در دانشگاه تهران لباس فرم داشته باشيم، قاعدتاً مسوولان نيز تصميم گيري مي کنند.» وي افزود: «اين دغدغه شما را تحسين مي کنم که به محيط پيراموني خود حساس هستيد. بايد به يکديگر در فضاي دانشگاه تذکر دهيم که شأن دانشجويي را رعايت کنيم. خيلي از دانشجويان در ملاقات هاي حضوري اين پيشنهاد را داده اند که دانشجويان دانشگاه تهران لباس فرم داشته باشند، لباس فرم به اين معني که شکل و شمايلي مشخص باشد که همه آن قاعده را رعايت کنند.»

رئيس دانشگاه تهران سپس اضافه کرد: «دانشگاه بايد به دانشجوي خود شخصيت دهد. در محيط دانشگاه بايد به يکديگر تذکر دهيم و با تذکر به همديگر مي توانيم اين محيط را گسترش دهيم. اگر بخواهيم در دانشگاه تحولي صورت گيرد بايد خودمان کمک کنيم. خودمان بايد به خودمان و به محيط دانشگاه مان احترام بگذاريم. گلايه هايي که در مورد پوشش دانشجويي مطرح است را خود دانشجويان مطرح مي کنند، بنابراين دانشجويان کمک کنند تا وضعيت را بهبود ببخشيم.»

پيش از فرهاد رهبر، سيدمحسن حبيبي، رئيس دانشکده هنرهاي زيبا هم در پاسخ به اين انتقادات با تاکيد بر اينکه «هيبت دانشجويان هنري چندان هم متفاوت با ديگران نيست» ضمن پذيرش نسبي برخي انتقادات گفت
:
«دانشگاه پذيرفته که پوشش ظاهري دانشجويان هنري مي تواند تعديل شود ولي تفاوت هاي عمده يي ميان اين دانشجويان و سايرين وجود ندارد.» حبيبي سپس در توجيه وضعيت دانشکده تحت مديريت خود با بيان اينکه «شخصاً به عنوان رئيس اين مدرسه (پرديس هنرهاي زيبا) تفاوت هاي عمده يي نمي بينم اما به همان اندازه يي که لباس هاي متناسب در مدرسه من وجود دارد به همان اندازه هم نامناسب وجود دارد»، افزود: «دانشکده هنرهاي زيبا از طيف کاملاً علمي تا طيف کاملاً هنري را شامل مي شود و نحوۀ برخورد دانشجويان مان بازتر است و همين برخورد بازترشان باعث شده که احساس کنيم دانشجويان هنري کمي متفاوت هستند.» وي ادامه داد؛ «اين ظاهر متفاوت فقط مختص هنرهاي زيبا نيست. اگر برخي هيبت ها از بيرون دانشگاه به داخل دانشگاه رسوخ کرده است نشان مي دهد جاي کار فرهنگي وجود دارد که ببينيم دانشجويان ما چرا خود را به برخي هيبت ها مي آرايند.» حبيبي با تاکيد مجدد بر اينکه هيبت دانشجويان هنري چندان هم متفاوت با ديگران نيست، گفت؛ «شايد اين تفاوت ها از اين جهات به چشم آمده که به عنوان مثال دانشجويان موسيقي به دليل کمبود فضاي فيزيکي دانشکده مجبورند در چمن بنشينند و تار تمرين کنند و... به دليل اينکه دانشکده هنرهاي زيبا با کمبود فضاي فيزيکي مواجه است دانشجويانمان در صحن کل دانشکده پراکنده هستند.»

رئيس دانشگاه تهران در ادامه اين نشست در پاسخ به برخي شبهات امنيتي در موضوع نصب گيت هاي الکترونيکي در اين دانشگاه، با دفاع از اقدام دانشگاه تاکيد کرد: «اگر قرار باشد غيردانشجويي براي جنجال و برهم زدن نظم در دانشگاه حضور يابد قطعاً اولين کسي هستم که نه با گيت بلکه با تمام ابزار مقابلش خواهد ايستاد.»

فرهاد رهبر درباره فلسفه استفاده از گيت هاي کارتخوان که در مبادي ورودي پرديس مرکزي دانشگاه تهران نصب شده اند، پاسخ داد: «امکانات دانشگاه اعم از فضايي که دانشجويان در آن حرکت مي کنند و ساير امکانات فيزيکي و تجهيزاتي دانشگاه مناسب تر است که در اختيار دانشجويان دانشگاه تهران باشد تا اينکه بخواهد مورد استفاده سايريني قرار گيرد که دانشجوي دانشگاه تهران نيستند.» وي با بيان اينکه «ظرفيت هاي دانشگاه تهران محدود است و دانشجويان گلايه مند هستند»، گفت؛ «اما در همين کوي دانشگاه بخش قابل توجهي از ظرفيت ها را دانشجويان غيرمجازي اشغال کرده اند که از همه دانشگاه هاي تهران اعم از دولتي و آزاد در آن حضور دارند. حدود يک هزار و 200 دانشجوي غيرمجاز در کوي دانشگاه ساکن هستند اما در همين کوي دانشگاه از نظر فضاي سلف سرويس، اتاق ها، ورزشگاه ها و... در مضيقه هستيم.»

فرهاد رهبر سپس با اشاره به وضعيت مشابه دانشگاه هاي خارجي در استفاده از گيت هاي کارتخوان گفت؛ «در همه دانشگاه هاي معتبر دنيا دانشجويان وقتي مي خواهند از محلي مانند کلاس ها، سايت هاي رايانه، آزمايشگاه ها و... که امکانات دانشگاهي وجود دارد با کارت دانشجويي عبور مي کنند اما چون امکانات دانشگاه تهران محدود بوده مجبور شده اند کارتخوان هاي الکترونيکي را نه در محل آزمايشگاه ها و... بلکه از چهار در ورودي دانشگاه نصب کنند.» رئيس دانشگاه تهران سپس در پاسخگويي به شائبه امنيتي بودن اقدام دانشگاه در نصب گيت ها، با بيان اينکه «برخي مي خواهند از نکته يي سوء استفاده کنند»، گفت؛ «برخي القا مي کنند که گيت هاي کارتخوان جلوي درهاي دانشگاه تهران امنيتي است و دليلش هم اين است که رئيس دانشگاهي که اخيراً آمده يک زماني در سرويس اطلاعاتي کشور خدمت کرده و ايده هاي امنيتي دارد. به شما دانشجويان مي گويم که چهار سال معاون وزير اطلاعات در حوزه اطلاعات اقتصادي بودم يعني همان جايي که با قاچاقچيان، مفسدان اقتصادي، مافياي اقتصادي و کساني که خون ملت را مي مکند مقابله مي کرديم.» فرهاد رهبر با افتخار به دوران مسووليت در وزارت اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد؛ «در آن دوره مورد تهديد فراواني قرار گرفتم و ياد گرفتم از خود و اطرافيانم چگونه دفاع کنم. اين سابقه ام است و هيچ ابايي از آن ندارم اما عده يي مي خواهند از سابقه امنيتي بنده سوءاستفاده کنند تا بگويند که اين گيت ها امنيتي است. تاکيد مي کنم که اين گيت ها هيچ خاصيت امنيتي نمي تواند براي ما داشته باشد زيرا طرف خطاب ما 30 هزار دانشجو هستند که 30 هزار سوژه امنيتي نيستند و اصلاً اگر بخواهم دانشجو را سوژه امنيتي فرض کنم پس اصلاً نبايد به دانشگاه بيايم.» رئيس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد؛ «اگر کساني نگرانند که از گيت هاي کارتخوان استفاده امنيتي شود، مطمئنم که تعداد اين افراد از تعداد انگشتان دست هم فزوني نمي کند. يقين دارم در دانشگاه تهران حتي يک نفر هم به عنوان دانشجوي دانشگاه تهران وجود ندارد که من بتوانم او را يک سوژه امنيتي فرض کنم و براي يک يا دو سوژه امنيتي اصلاً اين تجهيزات لزومي ندارد و کاربردي هم ندارد».

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630